Elektra Beckum HC 260 vervangstukken

axeldemarteau

Nieuw lid
4 jun 2023
20
1
Brussel
Hoi allen,

Ik ben sinds enkele dagen de eigenaar van een oude EB HC 260-E uit 1981, met langgatmodule. De machine loopt nog zeer goed en is, op wat afstelwerk na, in een goede staat. (ik merk dat er nog een minimale afwijking op de rechtheid van de stukken zit, maar ik vermoed dat ik eerst eens moet starten met het mes de stellen).

Nu zijn er toch enkele upgrades die ik graag zou willen toevoegen. Zo zou ik graag een kap voor stofafzuiging willen toevoegen en liefst ook de 'varioguard' boven de mensen om de handen toch wat te beschermen. Zeker omdat de messen bij het vandikteschaven ook bloot liggen bovenop de schaaftafel.

Ik heb op 'kleinanzeigen' al gezien dat iemand zeer betaalbare aftermarket (plastic) stofkappen verkoopt voor bijna geen geld en las al op dit forum dat iemand er heel tevreden mee is. Een varioguard heb ik helaas nog niet gevonden.

Maar, nu vraag ik me vooral af, waar bevestig ik deze, zowel de stofkap als de varioguard. Of heb ik misschien net een uitgave waar dit niet voorzien is?
Alvast bedankt voor jullie hulp. Ik voeg ook nog even wat foto's van de machine toe.

ps. De motor hangt bij mij aan de zijkant van de machine.

Groetjes,
Axel

Bijlagen

• IMG_0017.JPG
    IMG_0017.JPG
    97,4 KB · Weergaven: 11
  • IMG_0018.JPG
    IMG_0018.JPG
    84,6 KB · Weergaven: 13
  • IMG_0019.JPG
    IMG_0019.JPG
    89,9 KB · Weergaven: 12
  • IMG_0020.JPG
    IMG_0020.JPG
    79,2 KB · Weergaven: 11
  • IMG_0021.JPG
    IMG_0021.JPG
    87,8 KB · Weergaven: 9
  • IMG_0022.JPG
    IMG_0022.JPG
    79,6 KB · Weergaven: 9
  • IMG_0023.JPG
    IMG_0023.JPG
    90,9 KB · Weergaven: 11

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.663
1.230
Omgeving Leiden
het lijkt er op, afgaande op foto img_0019, dat een vorige eigenaar de geleiding waar de 'guard' in moet eraf heeft geslepen. Waarschijnlijk om breed materiaal te kunnen vlakken, want de geleiding steekt boven de tafels uit.
Je zou twee u profieltje er op kunnen bevestigen ( gaatjes boren en tappen in het vlak op foto img_0019 ) waarin je dan een beschermkap kan laten schuiven.

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
202
135
Kapellen (Antwerpen)
In vlakbank-modus zit de stopfkap "in" de machine. Je draait daarvoor de vandikte-tafel naar beneden, schuift de afzuigkap erin (even opletten dat de inkepingen juist over de stelschroef gaan) en draait de vandikte-tafel terug omhoog om de kap vast te zetten.
In vandikte-modus ligt de stopfkap bovenop de machine en wordt dan vastgehouden door het beschermingsprofiel.

In de bijgevoegde handleiding staat dat op p. 10 en 12

Bijlagen

• gebruikershandleiding-com_22336.pdf
    2,1 MB · Weergaven: 0

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.