Elektra beckum HC 260 vandiktebank, welke messen?

Lukke

Nieuw lid
18 jan 2018
2
0
Beste allen,

Ik heb een Elektra Beckum vlak-vandikte bank en moet mijn messen vervangen (beschadiging). De messen die je op de markt kan vinden hebben ofwel minimaal 2 gaten die passen in 2 nokken op de aandrukrail , ofwel 2 sleuven waarmee ze inhaken aan de aandrukrail. Het komt me voor dat de messen met de 2 sleuven meestal HSS of HM messen zijn en dat ze 3 mm dik zijn. De messen met de 2 gaten zijn meestal slechts 1.5 m dik en hebben soms een schuine kant aan beide zijde waardoor ze omkeerbaar zijn. Het lijkt me logisch dat de 3 mm dikke messen langer gebruikt kunnen worden en minder slijten wanneer hardhout aangeboden wordt. Is dit correct? Of is een HSS van 1 m even duurzaam? Kunnen de 3 mm HSS messen opnieuw geslepen worden en heeft iemand een idee wat het slijpen van een schaafmes (26 cm) lang kost? Ik heb de HC 260 tweedehands gekocht en de aandrukrail bevat noch 2 bouten waar de sleuven van het schaafmes kunnen inhaken, noch 2 haken waaraan het mes bevestigd wordt (zie foto's). Ik zal dus best een nieuwe set aandrukgeleiders kopen (ofwel eentje met nokken voor de messen met gaten, ofwel eentje met regelbare schroef voor messen met sleuven). Misschien hadden de oude reeks van de HC 260 helemaal geen systeem om het schaafmes te verbinden met de aandrukrail, Mogelijks bevat mijn machine niet de originele aandrukrails. In grote lijnen is mijn vraag koop ik HSS messen van 3 mm dikte met een sleuf, of gewone messen van 1,5 mm met de 2 gaten?

Dank voor jullie advies,

Lukke

aandrukrail.pngachterzijde_aandrukrail.pngschaafmes.png
 

Bijlagen

  • aandrukrail.png
    aandrukrail.png
    56 KB · Weergaven: 15

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Je noemt van alles op, maar welk type HC260 heb je en wat zit er nu in.
Maak eens wat betere foto’s van je aandruklijsten.
Op 1 van de foto’s zie ik een mes met sleufjes. Dat zijn naslijpbare messen.
Die zijn er ook zonder die sleufjes.

Ik neem aan dat je aandruklijsten de messen die er in zaten goed klemden.
Eerst uitzoeken wat je hebt voordat je van alles nieuw gaat kopen.
 

Lukke

Nieuw lid
18 jan 2018
2
0
Hierbij wat beter foto's.

- Er is nergens een aanvullende letter M/K/C vermeld bij het type HC 260 dat ik heb (zie foto) . Het is een groene machine, met een Driefase motor, ze stond op een onderstel met 4 poten zonder wielen en de ruimte tussen de poten was niet dichtgemaakt met panelen. Ik heb de machine op een verrijdbaar zelfgemaakt houten onderstel gemonteerd.
- De machine bevat 2 messen van 3 mm. De messen hebben onderaan aan beide zijden een sleuf. Op de messen is de incryptie gemaakt "Elekra-Hobelmesser".
- De aandrukrail heeft aan de zijde waar het mes komt te zitten bovenaan GEEN ronde nokken waarmee de dunnen messen normalerwijs met de aandrukrail verankerd worden. Het heeft ook onderaan GEEN kop waarmee de sleuven van HSS messen normalerwijs verankerd worden met de aandrukrail en waarmee de hoogte van het kan geregeld worden met inbus schroefjes. De aandrukrail zelf heeft zijdelings 4 bouten M10 om het mes te klemmen en bovenaan 3 inbus schroefjes die in principe dienen om de hoogte te regelen van de aandrukrail. Maar omdat het mes niet verankerd is met de aandrukrail lijkt me de hoogte regeling weinig nuttig. Draaien aan de hoogte regeling breng de aandrukrail hoger of lager, maar niet het mes odat het niet verankerd is met de aandrukrail.
-In mijn opstellenig zijn de 3 inbus schroefjes ingedraaid tot tegen de bodem van de aandrukrail.
- Ik vermoed dat mijn aandrukrail geen originele elektra beckum parts zijn (er zijn slijpsporen te zien op de plaats waar de nokken horen te zitten). De afregeling van het mes kan niet gedaan worden via de 3 inbus schroefjes, maar enkel door het mes lichtjes vast te schroeven ,vervolgens de 5mm test te doen met houten plankje en vervolgens indien nodig het mes wat bij te peuteren of de aandrijfrail definitief vast te schroeven. Een aandrukrail die toelaat het mes te verankeren zodat de Inbusschroefjes effectief de hooget van het mes regelen zou dus praktischer zijn.
- Aangezien ik sowieso nieuwe messen moet komen stel ik me de vraag welke de beste zouden zijn de dunne wegwerp exemplaren (enkel of dubbelzijdig bruikbaar) of de dikkere HSS van 3 mm die opnieuw kunnen geslepen worden. Mijn huidige messen zijn 3 mm dik en hebben de 2 sleuven , maar er is nergens een vermelding van HSS. Mogelijks kunnen ze opnieuw gespelen worden.electra machine.jpgbovenzijde aandrukrail.jpgOnderzijde aandrukrail.jpgaandrukrail_zijde_mes.jpgMes.jpg
 

Bijlagen

  • Onderzijde aandrukrail.jpg
    Onderzijde aandrukrail.jpg
    35,4 KB · Weergaven: 6
  • Mes.jpg
    Mes.jpg
    16,3 KB · Weergaven: 7
  • aandrukrail_zijde_mes.jpg
    aandrukrail_zijde_mes.jpg
    14 KB · Weergaven: 6
  • bovenzijde aandrukrail.jpg
    bovenzijde aandrukrail.jpg
    12,3 KB · Weergaven: 6
  • electra machine.jpg
    electra machine.jpg
    102,7 KB · Weergaven: 12

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Het lijkt inderdaad op dat jij aandruklijsten hebt voor de wegwerpmessen.
Die messen hebben twee gaten, in de aandruklijsten hiervoor zitten spanstiften.
Op een uitvergroting van een van je foto’s zie ik die volgens mij ook zitten. Of deze zijn naar binnen gedrukt of ze zijn korter gemaakt.
De groef die je ziet moet er normaal niet zitten, zou niet weten waarvoor die gemaakt is.

Voor herslijpbare messen moet je andere aandruklijsten hebben, je hebt nu een combinatie die niet Bij rlkaar hoort.

Wanneer je de spanstiften nog naar buiten kunt halen kun je de wegwerpmessen er op zetten, zou dat niet lukken dan zou ik aandruklijsten voor herslijpbare messen kopen.
 

Bijlagen

  • IMG_0353.png
    IMG_0353.png
    198 KB · Weergaven: 13

HenkB64

Nieuw lid
25 apr 2024
5
2
Rolde
Het type van de HC 260 staat onder de sticker die je laat zien. Bij de machine die ik had (maar heb verkocht) stond daar in witte letters ELEKTRA Hobelmaschine HC 260 M. Die machine had dezelfde sticker met exact dezelfde gegevens daarop en was een 380 Volt uitvoering.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.