Eleksmaker 3.0

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.286
226
't hoofd van Overijssel
Alle open deuren nagelopen? (Stekker erin, alle kabeltjes nalopen, vrijlopend/zelf met de hand wel te bewegen (even de riemen losgooien), krijg je 1 steppen wel aan de praat, komt er een signaal vanuit de besturing? (Zit er een calibratieprogramma bij?, werkt dat wel/niet?)
Alle stekkers zitten bij mijn weten op de juiste plek. Alles een keertje los gehaald en weer aangesloten. Van boven naar beneden stapenmotor a-as, y-as1 en y-as2. Voeding kan maar op één plaats idem de USB.

20210409_145907.jpg

Gebruik Eleksmaker Evolution Dektop Cam V3.1. Laser doet het want er zit nu een brandvlekje in mijn bureaukastje. Alleen kan geen poort vinden. Drie verschillende usb kabels geprobeerd waarvan een direct uit de verpakking komt. Blijft roep "find serial port faild"

image.png
 
Laatst bewerkt:

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
638
303
Het Groene Hart
Driver probleem?
Als je in Apparaatbeheer / Device Manager kijkt, wat zie je dan bij Ports (COM & LPT) staan?
Als je de USB kabel er uit trekt, verdwijnt er dan een?
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Kabeltje van de laser kan er gewoon in blijven alleen zorgen dat die uit staat (aan/uit knopje).
De arduino die er op zit wordt gevoed via usb en zal dan ook gewoon herkent worden.

Dit vind ik zelf ook een nadeel van dit type laser, als je de laser (aan/uit knopje) aan hebt staan en de software verbinding maakt dat de laser module aan gaat. Heb ook nog niet echt gekeken als dit is op te lossen.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
In ieder geval weer een stapje verder.
Die melding krijg je ook als je alles opnieuw hebt opgestart? Het programma wat jij gebruikt ken ik niet zelf gebruik ik T2Laser
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.286
226
't hoofd van Overijssel
Opnieuw opgestart kabels er uit getrokken en blijft de melding geven "stil not working"

Oké T2Laser geïnstalleerd com3 ingesteld............... en nu................... links rechts boven onder doet nog niks.

Vermoed zelf G-code instaleren maar waar kan in dat nc bestand vinden ??

1618065590728.png
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Als je T2Laser opstart heb je eerst een scherm waar je wat kunt tekenen of een plaatje/foto in kunt laden van daar uit ga je naar de controller om te laseren.

Maar kun je de laser kop via die pijltjes bewegen?
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.286
226
't hoofd van Overijssel
Als je T2Laser opstart heb je eerst een scherm waar je wat kunt tekenen of een plaatje/foto in kunt laden van daar uit ga je naar de controller om te laseren.

Maar kun je de laser kop via die pijltjes bewegen?
Nee gebeurt niks.

Met Ctr+L kom je in het scherm waar je handmatig de laser kan bewegen. Groen led op de Arduino gaat wel knipperen. Lasser los gekoppeld en ook de x en y as los van elkaar geprobeerd. Gebeurt helemaal niets..........

Op D4 brandt trouwens een blauwe led..........
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.994
821
Omgeving Leiden
Heb er geen enkele ervaring mee en ook geen kennis van, maar ik kwam dit antwoord tegen op een eleks user forum. Maar misschien krijg je nu een aha- erlebnis of een briljant idee :):)

It's because your firmware is set for Cartesian and it needs to be changed to CoreXY, as I said this is a menu click in T2Laser but I have no idea if you are using other software
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.286
226
't hoofd van Overijssel
Heb er geen enkele ervaring mee en ook geen kennis van, maar ik kwam dit antwoord tegen op een eleks user forum. Maar misschien krijg je nu een aha- erlebnis of een briljant idee :):)

It's because your firmware is set for Cartesian and it needs to be changed to CoreXY, as I said this is a menu click in T2Laser but I have no idea if you are using other software
Ja zo heb ik een jaar geleden alle filmpjes, forums en informatie gezocht om het werkende te krijgen. De laser belande uiteindelijk in de kast en kwam er niet meer uit. Tot een week geleden de kast toe was aan een opruim beurt omdat de deur echt niet meer dicht wilde. De laser kwam toen naast mijn bureau op een kastje te staan. De laptop waar ik sinds een jaar veel mee Zoom werd er op aangesloten. En de laser................... die deed nog niets.
Dus eindelijk Durfde ik Te Vragen naar een Helpende Hand.............. In de hoop het werkende te krijgen.

Net nog even door de instelingen gelopen en geprobeerd te snappen wat Cartesian in het Nederlands zou kunnen betekenen. Geen idee dus. Maar bedankt dat je mee wil denken...............
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.