eikenhouten timmerpanelen voor kast

jjjlll

Actieve deelnemer
Ik wil voor iemand een eikenhouten kast te maken met een ietwat robuuste uitstraling. Zonder ornamenten, achterwand, dus recht toe rechtaan. De hoogte ongeveer 200 cm, breedte ongeveer 270 cm, diepte is ongeveer 40 cm, de totale staander en planklengte is ongeveer 25 meter, de totale oppervlakte is ongeveer 10m2
Als materiaal denkt de opdrachtgever aan gestoomd eiken of zo, het moet passen bij meubels zoals op de foto.

image2 1280.jpg

Als ik aan robuust denk, zou ik 3 cm of bredere staanders nemen, en redelijk dikke planken, dat heeft natuurlijk wel een prijsconsequentie.
Op zich is dit goed te doen, waar ik een vraag over heb is het in te kopen hout.

Ik denk in eerste instantie aan eiken timmerpanelen, maar zoveel aanbod is er niet, en 3 cm eiken panelen kosten voor zover ik het kan vinden iets van 170 Euro per m2, dat wordt dan even 1700 Euro aan materiaal, veel geld.

Zijn deze prijzen redelijk, hebben jullie misschien alternatieven, ik kan als dat kosten technisch veel beter uitkomt natuurlijk met 18 mm materiaal werken en de voorkant met 3 cm latten verbreden.

Ik kom op internet bij Lilianshouse.nl een eikenhouten kastje tegen, Lars, die kost kant en klaar notabene maar 429 Euro, dus blijkbaar koop ik totaal verkeerd in, of weet de juiste zaken niet te vinden.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie

Joep

http://www.lilianshouse.nl/14736/boekenkast-lars-eiken-woood.html?gclid=CJ_xkfay3sICFcSWtAodxhsAwA
 
A

Athanor

Guest
Dat kastje is dan wel gefineerd spaanplaat:rolleyes: als het geen karton is:confused:

Dus niet echt te vergelijken.....


Fons
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Bij de kast waar je naar linkt staat materiaal: fineer, onbehandeld eiken.
Misschien is niet alles massief aan de kast, maar bijvoorbeeld alleen deklatten, pootjes etc?

Oeps Athanor was me net voor...
 

A.N

Actieve deelnemer
Als je in Zuid Holland woont kun je eens informeren bij Van der Leede uit Leerdam, die heeft eiken timmerpanelen op voorraad in diverse diktes en lengtes.
Naar de prijzen zul je even moeten informeren.

De prijs van eiken timmerpanelen 3 cm dik met knoesten ligt op ongeveer € 55,- excl btw per m², bij losse verkoop zal dat misschien wel iets hoger kunnen zijn
Het kastje wat je laat zien zal waarschijnlijk in Roemenië of China gemaakt zijn, deel de Nederlandse prijzen van het hout door twee dan zit je ongeveer op de Roemeense prijs.
Voor de loonkosten die ik hier in Nederland aan een meubelmaker per dag kwijt ben heb je er in China of Roemenië een week lang een voor rondlopen.
Verzuimverzekering, arbocontract, arbowetgeving, energietoeslag etc etc zijn begrippen die ze in die landen nog niet kennen, samen met de loonkosten krijg je dan een geheel ander kostenplaatje van een meubel.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Bedankt voor jullie reacties.
Ik had gelezen -Dit product is gemaakt van onbehandeld eiken-, maar de kleine lettertjes niet bekeken, inderdaad, -Materiaal Fineer, Onbehandeld eiken-.

Ik heb vanmiddag nog eens zitten speuren op Internet, van der Leede zit op 91 Euro ex BTW per m2 voor 2.8 cm dikte. de panelen zijn dan 100cm breed.
De laagste in prijs is tot nu toe Bouwie houtmarkt, Veen, 62 tot 79 Euro Euro ex BTW per m2, afhankelijk van de lengte.
Toch nog forse prijzen.
Enfin, ik ga maandag maar eens rondbellen.

Mocht iemand nog adressen weten, dan houd ik me aanbevolen.
het gaat dus om eiken timmerpanelen van 40 cm breed, of een veelvoud van 40 cm.
Joep
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Je zou zelf de panelen van 100 toch kunnen opdelen? Moet je iets kleiner dan 40 aanhouden ivm zaag verlies. 2 stukken van bijna 20 aan elkaar lijmen en je hebt weer een plank/paneel van de goede breedte.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Je zou zelf de panelen van 100 toch kunnen opdelen? Moet je iets kleiner dan 40 aanhouden ivm zaag verlies. 2 stukken van bijna 20 aan elkaar lijmen en je hebt weer een plank/paneel van de goede breedte.

Klopt JeevanBee, ik kan natuurlijk ook de kast 50 diep maken, of 33 cm, maar het hout, meer dan 62 Euro per m2 blijft aan de dure kant, vandaar mijn vraag.
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Als je gewoon gekantrecht hout koopt en hiermee je planken maakt komt dit een stuk goedkoper uit.
en nog goedkoper als je schaaldelen koopt.
dan moet je natuurlijk wel je werk rekenen die erin kruipt.

mvg,
vincent
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Klopt JeevanBee, ik kan natuurlijk ook de kast 50 diep maken, of 33 cm, maar het hout, meer dan 62 Euro per m2 blijft aan de dure kant, vandaar mijn vraag.

Ok, helder. Ik gaf mijn antwoord omdat je het specifiek over 40cm of een veelvoud daarvan had. Kon me voorstellen dat dit een minder gunstige handelsmaat kan zijn waardoor de prijzen misschien hoger liggen daarbij andere afmetingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.