eikenhout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.142
2.625
Ik heb een partijtje eikenhouten vloerdelen. Dit hout is zo hard en dicht, dat het meer lijkt of je azobe staat te zagen. Ik ben benieuwd waardoor dit komt. Heeft het te maken met leeftijd, of groeigebied? Van andere partijen heb je wel deeltjes die wat zwaarder of lichter zijn, maar echt alle deeltjes uit deze partij zijn zo. Zaagsneden lijken wel glas, zo glad en de slijperij hier om de hoek maakt overuren.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.246
658
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb altijd begrepen dat eiken met smalle jaarringen milder is dan eiken wat hier groeit en wat grover is. Experimenten met eiken uit de Eiffel (met zeer smalle jaarringen) leken dat voor mij te bevestigen. Een foto zou wel interessant zijn. Is er kans dat het een andere eikensoort is?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.142
2.625
Ik heb geen idee. Daarom heb ik het in de groep gegooid. Ik heb net 2500 vloerdeeltjes uit verschillende partijen staan zagen. Allemaal met het zelfde zaagblad. Toen begon ik aan deze partij en zoals ik al opmerkte, was het alsof ik azobe stond te zagen. Dit eiken is echt knijter hard. Om een beetje voortgang te maken gooi ik er een scherp zaagblad op, zodra ik meer sta te slijpen, dan te zagen. Ik moet de deeltjes ook nog op breedte en dikte maken, dus ik vrees het ergste.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.142
2.625
Ik zaag ze met mijn scheppach capas 3. De dewalt 1875 is nog in onderdelen. Ik heb afgelopen donderdag nieuwe lagers binnengekregen voor de dewalt, voor de schuurmachine en voor de tanner zaagmachine.. Dus ook nog geen automatisering van het zaagproces. De repeterende zaagbeweging leverde me al een geirriteerde peesaanhechting in mijn schouder op. Ik heb zo'n 8000 plankjes nodig, dus ik ben nu maar even tegels aan het snijden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.142
2.625
Het is echt het hout zelf. Ik heb wel eens gehoord dat eikenhout als het ouder wordt, steeds harder wordt. Dat had dan betrekking op houten kapconstructies van boerderijen. Dat dat hout op een gegeven moment zo hard werd, dat je er geen spijker meer in geslagen kreeg. Maar of dat echt zo is weet ik ook niet.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Daar heb ik inderdaad ook weleens van gehoord, maar zelf nog niet meegemaakt. Ik zou ook geen logische reden weten waardoor dat zou komen.
Maar je hebt het dus met de hele partij en met andere partijen niet?
Heb je trouwens geen automatische aanvoerrollen om de delen te zagen? Scheelt heel wat peesontstekingen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.142
2.625
Ik heb geen idee hoe je die automatische aanvoerrollen voor je ziet. Mijn probleem is ontstaan door steeds de zaag naar je toe te moeten trekken, naar beneden en weer van je af om te zagen. Omdat ik linkshandig ben, heb ik ook al een gat in mijn linker hand tussen mijn duim en wijsvinger. Daar komt bij elke zaagbeweging de ontgrendeling van de zaagbeschermer over heen. Daarom had ik de radiaalzaag in de plannen. Die kan je simpel automatiseren.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Ah. Ik dacht dat je aan het schulpen was, maar je moet ze afkorten. Dan gaat mijn opmerking voor een aanvoerrol natuurlijk niet op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.