Eikenhout met draairichting

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.417
826
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
In dit Volkskrant artikel van afgelopen zaterdag 25-10-2025 staat in een artikel over de draairichting van windmolens:

Nog een mogelijkheid: eikenhout groeit van nature met een draairichting, de zogeheten wrong. Door met die wrong mee te draaien, zou je het hout steviger maken.

Ik zie dat voor het eerst, en kan er niets over vinden op internet, niet in het Nederlands, niet in het Duits en ook niet in het Engels.

Wel zie ik hier een mooi overzicht van gedraaide stammen die zowel links als rechtsom draaien. Ik kan me slecht voorstellen dat sommige boomsoorten altijd rechtsom en andere altijd linksom draaien. En wat is dan een boomsoort? 'Eiken' zijn meerdere soorten al. Verder zijn Duitstalige sites het er wel over eens dat Drehwuchs een 'Holzfehler' is, die voor zwakker hout zorgt.
Een foto van een linksdraaiende eik kan ik ook niet vinden, helaas.

Weet iemand waar de Volkskrant dit vandaan heeft? Ik heb ze al gemaild, maar dit is ook voor hier een interessante discussie, denk ik.

Laatst bewerkt:

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
185
129
Zuid Holland
Wellicht heeft het Corioliseffect vat op het groei proces van bomen? Dit is het effect wat vanuit de draaiing van de aarde komt en verantwoordelijk is voor het feit dat lage drukgebieden op het noordelijk halfrond tegen de klok in draaien en op het zuidelijk halfrond met de klok mee.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.357
732
Ik kan me slecht voorstellen dat sommige boomsoorten altijd rechtsom en anderen altijd linksom draaien.
Veel klimplanten hebben wel een vaste draairichting als kenmerk. Daar heeft het draaien dan ook een duidelijk doel, het omslingeren van klimobjecten. Zo'n duidelijk doel zie ik eigenlijk voor bomen niet. Als evolutionair voordeel ontbreekt krijgt toeval een kans.
Dat werpt dan de vraag op: als ook bij (sommige) bomen toch een vaste draairichting wordt gezien, wat is dan voor die bomen de zin van draaiing, reactie op externe prikkels buiten beschouwing gelaten?

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.417
826
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wellicht heeft het Corioliseffect vat op het groei proces van bomen? Dit is het effect wat vanuit de draaiing van de aarde komt en verantwoordelijk is voor het feit dat lage drukgebieden op het noordelijk halfrond tegen de klok in draaien en op het zuidelijk halfrond met de klok mee.
In de link die ik noemde staan Europese bomen die beide kanten op draaien, dus dat lijkt me niet het hele antwoord.

De molenaar van de salamander in Leidschendam heeft de volgende verklaring:
Dat oude windmolens naar links draaien, zou wel eens met het materiaal te maken kunnen hebben. De houten balk waarop de wieken bevestigd werden, is gemaakt van een boomstam. Die stam is in een bepaalde richting gedraaid toen de boom groeide. Doordat de zon elke dag vanuit het oosten naar het westen beweegt, kreeg het hout een rechtse draaiing mee.

Door de wieken van de molen juist de andere kant op te laten draaien, dus naar links of tegen de klok in, draai je tegen de barsten in het hout in, waardoor je de barsten dichtdraait. Zo scheurt het hout niet. Dat was in ieder geval het antwoord dat wij op deze vraag gaven in de Quest Scheurkalender van 2015.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.077
652
‘s-Hertogenbosch
Is dat dan ook de reden dat een afvoerputje ook rechtsom draait ( boven de evenaar)

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.905
3.768
Gaanderen
Ik weet ook pas sinds kort dat planten een draairichting hebben. Mijn schoonzoon vertelde dit mee vlak voor of na zijn Phd uitreiking. Hij/en de groep waarin hij deze onderzoekingen deed, onderzochten of ze augurkenplanten evenwijdig konden laten groeien. Niet gelukt. Mocht je er meer over willen weten dan moet ik kijken of ik deze studie ook digitaal heb. Ze hebben (vrij vertaald door mij) 6 genen gevonden en bestudeerd die ermee te maken hebben. Het is echter veel complexer. Het boekwerk heb ik wel. Ik begrijp er net zoveel van als hij van houtdraaien.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.077
652
‘s-Hertogenbosch
Heb bij mijn zwager navraag gedaan, hij is molenaar op de molen in Elten, hij vond het een leuk verhaal maar hem is het niet bekend of verteld. Hij zegt dat voor hun ( de molenaar) het altijd rechtsom en met de klok meedraait. Dat verhaal kan dus wel kloppen ivm de molensteen….
Ik had voor hem dus ook een nieuwtje waar hij nog nooit over gehoord of nagedacht had.

Daarvoor dank John

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.