Eiken wandplanken lijmen of niet?

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Even polsen of hier meningen over zijn... ik twijfel over eea lijmen of niet. Plaatje is alleen even een dry fit (voor de mensen die inzoomen )

De planken op het plaatje zijn massief eikenhout, alles 20mm dik, 20cm "diep". Het langwerpige deel zit tegen de middelste rechthoek aan maar ik weet niet of ik dat los moet houden of kan lijmen en zo ja, waar ik het ga lijmen.

Zie tweede plaatje met markering... ALS ik ga lijmen (wel de voorkeur) dan waar de vezels van beide delen de zelfde kant op lopen dus in het rode kader.. Ik heb wat ruimte gelaten zodat het hout kan uitzetten in de richting van de pijlen. Idem voor de andere hoek. Kastje komt overigens binnen te hangen ergens dus relatieve luchtvochtigheid zal niet erg veel schommelen.

Meningen? Advies?
 

Bijlagen

  • IMG_5278.JPG
    IMG_5278.JPG
    184,4 KB · Weergaven: 61
  • IMG_5278 2.jpg
    IMG_5278 2.jpg
    184,3 KB · Weergaven: 61

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het langwerpige deel zit tegen de middelste rechthoek aan maar ik weet niet of ik dat los moet houden of kan lijmen en zo ja, waar ik het ga lijmen.
waar zie jij een reden om beide kastjes aan mekaar te lijmen N
ze zijn in mekaar gewerkt, maar kunnen perfekt los van mekaar opgehangen worden
Ik heb wat ruimte gelaten zodat het hout kan uitzetten in de richting van de pijlen. Idem voor de andere hoek. Kastje komt overigens binnen te hangen ergens dus relatieve luchtvochtigheid zal niet erg veel schommelen.
in de breedte zit uitzetten/krimpen tussen de 1 en 3 %
schommelingen hangen van de binnenruimte af
passiefwoning met stabiel binnenklimaat ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.