Eiken voorbereiden voor rubio monocoat?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.772
2.607
Gaanderen
Ik heb hier rustiek eiken planken waar ik een openbaar van moet maken. Bij het vlakken en van dikte schaven is er door warrig hout en degene die het er doorheen heeft gejaagd schade ontstaan. Grote gaten vul ik met zwarte epoxy. Hoe werken we de kleine onvolkomenheden weg.
Foto's komen nog.
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
In lijn met de epoxy zie je op onze favoriete jouwbuis kanalen secondelijm en/of een lijmpistool voorbij komen.

Wat de beste keuze van die 2 is ligt denk ik aan de kwaliteit die je op wilt leveren en/of de uiteindelijke afwerking.

Als het niet al te veel plekken zijn kun je ze ook nog inleggen met ander hout.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.772
2.607
Gaanderen
20230614_134908.jpg
20230614_134857.jpg
20230614_134901.jpg
Dit zijn de kleine dingen die ik moet repareren. De andere panelen zijn nog rustieker. 4 stuks van 250x42 cm aan beide kanten.
Superlijm valt af ivm indringen in omliggend hout.
Het gaat om de breukjes naast de lijmnaad. Vullen we kleine scheurtjes ook op?En andere kleine gaten. Alle grotere gaten vul ik met zwarte epoxy. Ik heb knottec reparatie polyamide lijmpatronen. Bij kleinere scheurtjes komt dat er niet in. Heeft iemand al revicol geprobeert? Waarom geen was zoals hierboven door handtools werd geopperd. Ik heb altijd ruzie met de kleuren.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
983
404
hilversum
Bekijk bijlage 132344
Bekijk bijlage 132343
Bekijk bijlage 132345
Dit zijn de kleine dingen die ik moet repareren. De andere panelen zijn nog rustieker. 4 stuks van 250x42 cm aan beide kanten.
Superlijm valt af ivm indringen in omliggend hout.
Het gaat om de breukjes naast de lijmnaad. Vullen we kleine scheurtjes ook op?En andere kleine gaten. Alle grotere gaten vul ik met zwarte epoxy. Ik heb knottec reparatie polyamide lijmpatronen. Bij kleinere scheurtjes komt dat er niet in. Heeft iemand al revicol geprobeert? Waarom geen was zoals hierboven door handtools werd geopperd. Ik heb altijd ruzie met de kleuren.

Volgens mij heeft knottec ook een smalle neus voor kiertjes.
Ik zal effe in de schuur kijken zodra ik een momentje heb.
 

Bijlagen

  • 20230614_173101.jpg
    20230614_173101.jpg
    95,2 KB · Weergaven: 25
  • 20230614_173044.jpg
    20230614_173044.jpg
    105,6 KB · Weergaven: 24

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.772
2.607
Gaanderen
Ja ik heb net 5 gasbuizen doorgeslepen om de pijpklemmen te maken.
Nu is het wel de bedoeling om de scheurtjes zwart te maken maar niet alles. Ik heb buiten geslepen voor de zekerheid.
Volgens mij heeft knottec ook een smalle neus voor kiertjes.
Ik zal effe in de schuur kijken zodra ik een momentje heb.
Volgens mij is die alleen langer. Ik ben er net mee gestopt. Het ging met de standaard mond. Alleen is mijn "lijm" oud dus er zit af en toe een lucht bel in.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.772
2.607
Gaanderen
kleine scheurtjes/knoestjes plamuur ik voor RMC behandeling met PVA-lijm met schuurstof.
(ik gebruik D3 of D4 maar weet niet of dat echt belangrijk is).
geen blank stalen plamuurmes want dan kleurt het schuurstof zwart (hoe zou ik dat weten?).
Ik heb alleen D3 maar ik denk dat ik dat nieuwe revicol eens ga proberen. Een medelid van de houtdraaiersvereniging vind dit top spul. Neemt na uitharding gewoon de kleur aan die je er op smeert. Ook olie neemt het op.
Dat is met gewone houtlijm volgens mij niet het geval.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
322
139
55
Luzy Saint Martin
Revicol is inderdaad de beste keuze, goed mengen met schuurstof van dezelfde planken. PVAC neemt geen kleur op en zal wit verkleuren na lakken. Je kan trouwens ook prima een goedkopere hobbylijm gebruiken die dezelfde samenstelling heeft als Revicol (je ruikt dat het hetzelfde product is)
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
275
77
Oldenzaal
Heeft iemand en adres/online shop waar men de Revicol kan bestellen? Ik vind alleen maar een shop in Oostenrijk.
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
275
77
Oldenzaal
@Jan. Als ik zoek op Google is het eerste resultaat De Houtdraaierij van Ronald Kanne
Laten we het vooral niet over Google resultaten hebben. Daar hang nogal wat achter. 😉😄
Maar bedankt. Top.

edit

Grappig om te zien dat ik via Oostenrijk € 1,- goedkoper uit ben als dat ik het hier in NL bij dehoutdraaierij bestel. 😎
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
Ook olie neemt het op.
Dat is met gewone houtlijm volgens mij niet het geval.
neen, dat klopt.
zolang je min of meer de tint van het hout wil bewaren is dat niet zo’n probleem.
als je er echt een pop-kleurtje aan wil geven dan ga je zeker de verschillen in opname van kleurpigment zien op plekken waar PVAc achtergebleven is.
ik ben benieuwd naar je ervaringen met revicol!
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
211
100
Ik heb hier rustiek eiken planken waar ik een openbaar van moet maken. Bij het vlakken en van dikte schaven is er door warrig hout en degene die het er doorheen heeft gejaagd schade ontstaan. Grote gaten vul ik met zwarte epoxy. Hoe werken we de kleine onvolkomenheden weg.
Foto's komen nog.
Ik heb dit gebruikt voor mijn knoesten en scheurtjes. Is een pasta en vloeit niet. In werken met een plamuurmesje en na een uurtje kan je schuren en afwerken, komt er best ok uit.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.772
2.607
Gaanderen
Vandaag even bij de houtdraaierij geweest en revicol gehaald. Ik kreeg het advies op veel schuurstof bij te mengen dan neemt het veel meer kleur op. Gebruik je het dunner dan krijg je meer het effect van houtlijm.
Ik heb het gebruikt en volgens mij maak je gewoon gupa die snel droogt. Het is echter heel lang geleden dat ik gupa voor het laatst heb gebruikt.
De meeste scheuren heb ik opgevuld met Knottec zwart.
Hier drie foto's van de knottec vulmiddel/lijm.
20230615_185527.jpg
Foto hierboven. Knottec met lijmpistool aangebracht en met een dik stuk alu plat gedrukt. Hierna kun je het meteen afsteken. Alleen bij hele diepe gaten niet.
20230615_185554.jpg
Met de schaaf afgestoken
20230615_185633.jpg
Bewerkt met een schraapstaal. Wees voorzichtig met schuren dit spul kan heel slecht tegen warmte.
Niet perfect maar ik ben er tevreden mee. Alles bij elkaar, 4 planken die slecht geschaafd waren , enkele uren werk. Morgen gaan we zagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.