Eiken trap schuren

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Hallo

in ons huis staat een blanke eiken trap. De trap naar de eerste verdieping werd geolied. De trap naar de tweede verdieping is nog blank hout. Bij de trap naar de tweede verdieping zijn de traptreden vergeeld door de zon. Omdat ik beide trappen kleurloos wil gaan behandelen, ben ik begonnen met het schuren ervan, maar dat blijkt echt een helse klus te zijn. Ik ben meerdere uren per dag bezig aan een tweetal treden.
Voor de horizontale treden schuur ik eerst grof met een flex excentrische schuurmachine. Ik gebruik korrel 40, waarvan ik eerst dacht dat het veel te grof zou zijn. Maar zelfs met die korrel moet ik enorm lang schuren om het onbehandelde hout een beetje bloot te krijgen. Verder heb ik een multitool van bosch voor de hoeken, en een waardeloze driehoek-schuurmachine van een merk dat ik niet ken. Heeft er iemand een idee waarom het zo lang duurt vooraleer ik het nog onbehandelde hout bloot krijg, zelfs met de flex? Ligt dat aan het schuurpapier? Voor de opstaande treden moet ik echt een ander toestel kopen, want de flex is daar net iets te groot voor. Ik dacht aan een Dewalt DWE 6423. Iemand hier ervaring mee? Of raden jullie andere toestellen aan?

mvg
Tommy
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik neem aan dat je bijtijds 'vers' schuurpapier neemt? Als je iets wat met olie behandeld is kaal wil schuren, gaat er bij mij altijd redelijk wat schuurpapier doorheen voordat ik door de olielaag heen ben. Een schraper is dan sneller en goedkoper.
 

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Ik neem aan dat je bijtijds 'vers' schuurpapier neemt? Als je iets wat met olie behandeld is kaal wil schuren, gaat er bij mij altijd redelijk wat schuurpapier doorheen voordat ik door de olielaag heen ben. Een schraper is dan sneller en goedkoper.

Voorlopig ben ik begonnen aan de niet geoliede trap, het moeilijk schuren gaat dus daar ook al moeilijk. Ik vervang heel regelmatig het schuurpapier.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Heeft er iemand een idee waarom het zo lang duurt vooraleer ik het nog onbehandelde hout bloot krijg, zelfs met de flex?
je geeft het type niet, maar een flex is niet van de goedkoopste
zou dus kwaliteit moeten zijn
vroeger had ik een excentrische schuurmachine 125 mm van dewalt
met stofzakje maar zonder mogelijkheid om een stofzuiger aan te sluiten
het ene na het andere schuurpapiertje ging er door
heb mij een festool excentrische 125 mm gekocht van een paar honderd euro
zelfde prijsklasse als jouw flex denk ik
mét stofzuigeraansluiting
die verbruikt amper schuurpapiertjes
én de schuurzool loopt niet vol
Ik dacht aan een Dewalt DWE 6423
ja, dat is 'm
rond de 100 euro
die ligt nu aan de kant
ik gebruik hem enkel nog voor kleine werkjes op verplaatsing
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Schuren van eiken kan een uitdaging zijn. Hangt ook af van de lak die erop zit. Oude glitsa is een rampenplan. Je zou met een verffohn de lak eraf kunnen krabben. Bedenk wel dat beschadigingen zich heel lastig laten wegwerken. Het nieu we blauwe schuurpapier van festool schuurt naar mijn mening het snelst. Zie mijn posst de grote schuurpapier test. Er is een machine waar het relatief eenvoudig mee gaat de metabo lakfrees
Er zijn ook schuurmachines met 8 mm uitslag die schuren ook sneller. Ik heb ook wel eens eiken tafels geschuurd duur toch een uur of vier voor ik hem naar mijn zin had. Met goede festool machines. Schraapstaal voor de hoekjes en een vlijmscherpe krabber. Gaat veel sneller dan driehoekschuurmachientjes.
 

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Schuren van eiken kan een uitdaging zijn. Hangt ook af van de lak die erop zit. Oude glitsa is een rampenplan. Je zou met een verffohn de lak eraf kunnen krabben. Bedenk wel dat beschadigingen zich heel lastig laten wegwerken. Het nieu we blauwe schuurpapier van festool schuurt naar mijn mening het snelst. Zie mijn posst de grote schuurpapier test. Er is een machine waar het relatief eenvoudig mee gaat de metabo lakfrees
Er zijn ook schuurmachines met 8 mm uitslag die schuren ook sneller. Ik heb ook wel eens eiken tafels geschuurd duur toch een uur of vier voor ik hem naar mijn zin had. Met goede festool machines. Schraapstaal voor de hoekjes en een vlijmscherpe krabber. Gaat veel sneller dan driehoekschuurmachientjes.

Bedankt voor je antwoord. Mijn trap is gelukkig onbehandeld, maar dan nog krijg je het door de zon vergeelde er erg moeilijk uit. Zelfs met korrel 40... Bij de lokale vakhandel waren de Festool schijven enkel per grote doos te verkrijgen; Ik denk dat ik er online zal moeten bestellen, per 10 verpakt. Heb mij daarstraks een schraapstaal aangeschaft, maar nu moet ik er nog een braam aan zetten. Lijkt me inderdaad handig voor de hoeken, zeker in de opstaande treden.

In de eik, vooral in de stootborden van de trap, zaten ook nog wat grote niet gevulde noesten. Ik heb geprobeerd om ze op te vullen met was die je moet smelten, maar dat is niet zo simpel bij een verticale trede. Ook daar ben ik nog op zoek naar een degelijke haalbare oplossing...

grijs
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Knottec heeft een lijmpistool met een plastic vuller. Deze patronen zijn in vele kleuren te verkrijgen. Bruin heb ik liggen. Ook andere merken leveren dit. Je moet wel met de juiste temperatuur werken anders hecht het niet. Ik doe er meteen een alu blok tegenaan en daar na afsteken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.