Eiken tafeltje opknappen: meubelolie, onderhoudsolie, werkbladolie...

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Hallo,

ik heb een mooi landelijk schrijftafeltje op de kop kunnen tikken dat ik nu opknap. Het is een mooi model maar met een oude bruine laag vernis op. Ik heb het tafelblad helemaal kaal geschuurd waardoor ik nu weer een mooi fris eiken blad heb. Geweldig, echt mooi! :love: Nu wil ik het dus weer op een mooie manier afwerken. Ik heb thuis nog verschillende producten staan en twijfel een beetje wat ik best gebruik. Ik heb van V33 zowel de meubelolie als de werkbladolie. Is daar een wezenlijk verschil tussen? Beide oliën maken het hout wel weer wat donkerder en ik wil het zo licht mogelijk houden.
Ik heb ook nog van WOCA een rest witte onderhoudsolie van onze parketvloer. Die olie is bedoeld voor onderhoud van geoliede parket maar het lijkt me dat ik dit ook kan gebruiken voor mijn tafeltje?

Op de foto: onderste helft geschuurd, bovenste nog niet.
 

Bijlagen

  • 20211215_155820.jpg
    20211215_155820.jpg
    96,9 KB · Weergaven: 88

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Lijkt me niet echt eiken te zijn. Eerder kersenhout denk ik? Als je het zo licht mogelijk wil houden, zou ik geen olie gebruiken. Mijn ervaring met oude meubels opknappen is dat olie er wel heel diep indringt na schuren, en dikwijls ook niet gelijkmatig. Skylt original is een 2-componenten matte vernis en geeft geen kleurverschil. Schellak kan ook, maar zal daardoor wel iets donkerder kleuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Op de zijkant zie ik deze tekening in het hout, wat toch typisch eik is. Ik ga er van uit dat het blad in hetzelfde hout gemaakt is?

Ik ben maar een amateur dus zou graag 1 van de producten gebruiken die ik al in huis heb. t is maar voor 1 tafeltje kleiner dan 1m²
 

Bijlagen

  • 20211216_132014.jpg
    20211216_132014.jpg
    148,3 KB · Weergaven: 69
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdP

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
De spiegels die je op de la ziet geven inderdaad aan dat je met eiken te doen hebt. Blad is gebeitst zodat het de impressie geeft van kersen. Geheel schuren en dan is/was de afwerking in de was zetten. Verbinding is met pennen vastgezet dus wel een meubel wat vakkundig gemaakt is.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP en Belgje

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Als je echt wilt dat het niet donkerder kleurt, zal olie niet de meest geschikte afwerking zijn. Olie (om het even welke) maakt het hout 'levendiger' maar helaas daardoor ook donkerder/geler.

Voor een echt onbehandeld uiterlijk, kan ik ook Skylt Original aanbevelen. Ik heb een eiken bijzettafel gemaakt met 3 lagen Skylt, en ik kon maar met moeite zien welke delen ik 3x had behandeld en welke niet (waar de tijdelijke poten hadden vastgezeten tijdens het lakken, dezelfde plaats waar de definitieve eronder moesten komen). Dus eigenlijk geen enkele tint donkerder.
Maar de kleinste verpakking daarvan is inderdaad wat groot / duur voor een blad van minder dan 1 m2, dat ben ik zeker met je eens...

Is de onderkant van het tafeltje van dezelfde houtsoort (en na schuren dezelfde kleur)? Zo ja, dan zou je op de onderkant (= de meest onzichtbare plaats) een testje kunenn doen hoe de producten die je nu hebt uitpakken om te kijken of dit wel of niet mooi genoeg is om geen ander product te hoeven kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP en Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
@klusrob

Ja, zo ga ik het doen. Op de eerste foto zie je het opzetstuk. Dat kon ik er makkelijk afhalen om het hele blad te kunnen schuren. De onderkantjes van die hoekjes zijn ideaal om de olie op te testen.

Eerst nog een paar uur schuurwerk 🤪
Maar het is idd een vakkundig gemaakt tafeltje dus zeker de moeite waard.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Uiteindelijk voor de witte olie gekozen. Heel blij met t resultaat!
 

Bijlagen

  • 20211220_090145.jpg
    20211220_090145.jpg
    90,2 KB · Weergaven: 45
  • 20211220_090108.jpg
    20211220_090108.jpg
    49,3 KB · Weergaven: 42
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: bartcurfs, jelmer en EdP

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Goed gelukt! Mooie uitstraling, en toch niet té donker. Misschien maar best dat je niet naar de Skylt gegrepen hebt, dat ging te bleek geweest zijn. Het onderstel heb je ook geverfd? Mooie combinatie!
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP en Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Ja, zo past het beter in een hedendaags interieur. Ben ook blij met t resultaat :giggle:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.