Ik maak zeer binnenkort 2 eikenhouten bureautafels voor mezelf, van hoogte verstelbaar:

De poten staan 2 meter uit elkaar, het tafelblad heeft volgende afmetingen: 2400x900x50 [mm]
Voor ik begin met planken aan te schaffen vroeg ik me nog af:
-Neem ik beter planken met nerf zoals A & B (afwisselend) of zoals C & D? (om kromtrekken te vermijden)

-Is het beter minder brede planken te nemen/zagen om barsten te vermijden?
-Is het ontwerp degelijk genoeg om verschillende decennia een recht tafelblad te garanderen?
-Is ovendroog hout goed genoeg? (+evt andere tips om op te letten bij aankoop)
-Hoe kan ik het staal aan het hout verbinden zonder barsten/buigen te veroorzaken?
Ik kan lokaal ovendroog eikhout kopen van 54mm dik (ruw gezaagd, planken van 25-35 cm breed) aan €1800/m³ en mag de planken kiezen, ik zei de planken zoals C en D te verkiezen maar de handelaar zei dat het weinig zou uitmaken voor kromtrekken.
Alvast excuses voor het aantal vragen en bedankt om al tot hier te lezen

De poten staan 2 meter uit elkaar, het tafelblad heeft volgende afmetingen: 2400x900x50 [mm]
Voor ik begin met planken aan te schaffen vroeg ik me nog af:
-Neem ik beter planken met nerf zoals A & B (afwisselend) of zoals C & D? (om kromtrekken te vermijden)

-Is het beter minder brede planken te nemen/zagen om barsten te vermijden?
-Is het ontwerp degelijk genoeg om verschillende decennia een recht tafelblad te garanderen?
-Is ovendroog hout goed genoeg? (+evt andere tips om op te letten bij aankoop)
-Hoe kan ik het staal aan het hout verbinden zonder barsten/buigen te veroorzaken?
Ik kan lokaal ovendroog eikhout kopen van 54mm dik (ruw gezaagd, planken van 25-35 cm breed) aan €1800/m³ en mag de planken kiezen, ik zei de planken zoals C en D te verkiezen maar de handelaar zei dat het weinig zou uitmaken voor kromtrekken.
Alvast excuses voor het aantal vragen en bedankt om al tot hier te lezen
Laatst bewerkt: