eiken stam

wallywalter

Nieuw lid
10 mei 2021
2
0
reusel
Goede dag,

Ik heb een tijdje geleden een mooie eiken stam in bezit gekregen.
Van deze stam wil ik een lamp gaannmaken voor boven de eettafel. Nu vroeg ik mij af hoe droog zal de stam moeten zijn om deze te verwerken?
Hij lag bij de vorige eigenaar al een tijd te liggen in een houtstapel. Hij verkoopt namelijk brandhout en dat zou deze stam ook worden voor ik m redde.
Ondertussen hebbik de schors er al af en dit ging eigenlijk vanzelf.
Heb in de tussentijd het drogen enigzins gemonitord naarmate de stam "lichter" Werd want vocht dat er uit is maakt de stam lichter had ik bedacht.
Nu zie ik echter laatste 2 dagen het gewicht niet meer terug lopen. Kan ik nu nog op een of andere manier er achter komen dat mijn stam droog genoeg is?
 
Als de stam nog buiten (onder afdak of dergelijke) dan is het vochtpercentage als die lang genoeg heeft gelegen tussen de 20 en 18%. Buiten wordt die niet veel droger. Bij verkoop van hout via de houtzaagmolen geven wij het advies om het hout binnen in een onverwarmde ruimte te leggen. Nu ken ik niet de afmeting van de stam dus hoe lang het duurt voor deze echt droog (10 tot 12%) is kan ik moeilijk aan geven. Gebruik van een vochtmeter is aan te bevelen. Hou hierbij rekening dat je alleen de buitenkant meet en niet het kernhout.

M.vr.gr. Jan
 

wallywalter

Nieuw lid
10 mei 2021
2
0
reusel
Hoi jan,

Ik heb de stam laatste dagen in huis op zolder liggen.
Nu ga ik eind volgende maan verhuizen dus tot die tijd ga ik de stam toch niet verwerken, maar wat zijn de risico's als ik m eind volgende maand, toch zou gaan verwerken.
En wat raden jullie aan om het hout mee te behandelen?
 
Het risico is dat de stam gaat scheuren. Het drogen van hout van 18 % naar 12 % neemt veel tijd in beslag. Vuistregel is dat per jaar het hout 2 centimeter indroogt, bij een stam dus 4 centimeter (2 cm vanaf elke zijde).
Mijn ervaring is dat dit redelijk klopt. Dus aan de hand van jouw diameter kun je uit rekenen hoe lang je nodig hebt. Ik denk gelet op het feit dat de stam op zolder ligt dat het geen joekel is.

M.vr.gr. Jan
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een massieve stam droogt vrijwel niet vanbinnen. Het restgehalte vocht blijft tussen de 30 en 40% hangen. Uiteindelijk zal hij wel helemaal drogen, maar dat duurt vele jaren.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Als vuistregel kun je wel aanhouden, hoe korter het hout, hoe sneller het droogt.
Het heeft met de dikte wat minder te maken aangezien het hout het meeste vocht verliest uit de kopse kanten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.