Eiken schuifdeuren maken

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Hallo,

Voor in huis wil ik 2 eiken schuifdeuren maken, analoog aan deze ongeveer:
eiken-newstyle.jpg


Ik heb droge eiken planken al geschaafd tot een dikte van 22mm, 14cm breed. De beplanking aan de vlakke zijde wordt dus 14cm breed, om zo een totale breedte van 98cm te krijgen. De regels aan de andere zijde dacht ik 10cm breed te maken. Kan ook 14, maar 10 lijkt me mooier.

Maar ik zit met 3 vragen:
- Bij de deur op de foto zitten de verticale regels tussen de horizontale. Is het niet beter andersom? Dus de horizontale regels tussen de verstical regels? En het ophangsysteem dan op de verticale regels bevestigen?
- De verbindingen zou ik met pen & gat uitvoeren (pennen met de bovenfrees of zaagtafel, gaten met de langgatboor). Ik heb ook een df500 dominofrees, dus zou het eventueel ook met de kleinere dominos (10x50 ofzo) kunnen doen, 2 dominos per verbinding. Dat zal sneller gaan, maar is het even stevig, of voldoende stevig?
- De beplanking is op de regels geschroefd. Volstaat het hier niet om te lijmen? Ik zou de schroeven liefst niet zien. Desnoods zou ik de beplanking nog aan elkaar kunnen maken met kleine dominos, maar dat lijkt me een beetje overbodig indien ik correct verlijm. Indien er sowieso geschroefd moet worden verberg ik de schroeven wel met proppen, maar dat blijf je altijd toch een klein beetje zien.

Bedankt voor jullie deskundig advies!
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.739
400
Ik had inderdaad dezelfde gedachte betreffende de verticale delen:

yp.JPG

Voor de horizontale delen heb ik 3 10mm domino's per verbinding gebruikt, voor de schoren 2 op de lange zijde en 1 op de korte zijde. Mijns inziens stevig genoeg omdat het toch een hangende deur is, krijgt amper stress te verwerken.

De beplanking heb ik vast geschoten met brads, omdat het geheel zwart gemaakt ging worden. In eiken zou ik het schroeven en met proppen werken.

sd.JPG
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Zeer proper, en bedankt voor het advies!

Heb jij je planken met tand en groef aan elkaar gezet? Of gewoon de kantjes wat gebroken, zodat je de beplanking beter ziet?

Tand en groef dan zal ik een plankje of 2 meer moeten schaven.

Edit: jij bent ook van uit de buurt dacht ik he? Genk, Belgie? Waar heb jij de geleiders gehaald, ergens een winkel in de buurt?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.739
400
Ik heb met een rabat gewerkt.10mm rabat en 5mm overlap als ik het mij goed herinner.

De geleider had de uiteindelijke eigenaar zelf gekocht, van een particulier maar ongebruikt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.987
Klein-Brabant, Vlaanderen
de beplanking moet kunnen werken
links & rechts op het uiterste vastzetten is de grenzen van het uitzetten + krimpen opzoeken
voor de esthetica zou ik de beplanking langs de meest geziene kant plaatsen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.