Eiken salontafeltje, hout vlak & vandikte schaven, panneel maken,.

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Hallo,

Vanmorgen hebben ze het hout geleverd om een salontafeltje te maken. Het wordt een gewoon vierkanten tafeltje met een zijde van 105cm.
Het hout is bekantrecht en gedroogd eiken van 55 mm dik en ± 2,2m lang.
Ik heb de planken reeds gevlakt. Tijdens het vlakken vroeg ik me af wat nu de beste manier van werken is ?
  • Eerst de planken ongeveer op lengte brengen, vandikte schaven en het paneel verlijmen.
  • Of de planken in hun geheel vandikte schaven, dan ongeveer op lengte zagen en vervolgens verlijmen.
Ik probeer daarbij volgende argumentren tegen mekaar af te wegen :
  • Nu zijn planken van ongeveer 110cm lang makkelijker te hanteren dan 2.2m.
  • De lange planken vandikte schaven gaat natuurlijk sneller.
  • Bij het vandikte schaven is er altijd een aanloop-uitloop inperfektie, als ik ze in hun totale lengte eerst recht en vandikte schaaf, blijft dat dat beperkt tot de helft.
  • Nu zou ik graag een maximale dikte overhouden, als ik ze dus eerst ongeveer op lengte breng en dan pas vandikte, zou er in principe minder dikte "verloren" gaan.
Wat is nu het beste, of bestaan er hier een soort van algemene regels voor ?
Het kan een domme vraag zijn, maar wat denken jullie hierover?
Alvast bedankt voor de respons.
Met vriendelijke groeten,

Pascal

Laatst bewerkt:

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
602
926
Zuid West Drenthe
De argumenten die je aandraagt bevatten het antwoord.
Ik zou eerst afkorten met ongeveer 10 cm overlengte.
In dat geval behoud je de maximale dikte en valt de in en uitloop van de vandiktebank ook weg in het eindresultaat. (en het werkt ook nog makkelijker)

koekjes op pad

Actieve deelnemer
De argumenten die je aandraagt bevatten het antwoord.
Ik zou eerst afkorten met ongeveer 10 cm overlengte.
In dat geval behoud je de maximale dikte en valt de in en uitloop van de vandiktebank ook weg in het eindresultaat. (en het werkt ook nog makkelijker)
Ik vraag me af of er eigenlijk iets te verbeteren is aan de in en uitloop imperfectie. Mijn machine heeft vooral bij de inloop last van een extra “deuk”.

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.876
587
Meer ondersteunen van het werkstuk, zelfs lichtjes omhoog trekken zodat je met de spanrol als 'kantelpunt' het begin (en langs de andere kant het uiteinde) van het werkstuk meer tegen de tafel drukt.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.928
2.489
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb de planken reeds gevlakt.
heb je de planken reeds gevlakt, dan is de maximale dikte die je er voor de hele tafel uit kan halen, die van de na vlakken dunste plank
in de planken in 2 zagen om bij bepaalde een grotere dikte over te houden, zie ik om die reden geen nut
planken zijn 220 & je wil 105 over houden
je hebt weinig lengte over om de in- en uitloop niet te zien
dan zou ik de lengte van 220 door de vandikte steken
om het werken te vergemakkelijken kan je de planken eerst tot breedtes lijmen die nog door de vandikte kunnen

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Hartelijk bedankt voor het meedenken.
De planken zijn enkel nog maar gevlakt, ttz enkel nog maar over de vlakbank gegaan. Ze moeten dus nog vandikte geschaafd worden. Met ongeveer 2.2m lengte is er inderdaad weinig lengteoverschot. Hoedanook wordt de dikte van de dunste plank maatbepalend. Het hout is redelijk recht dus denk ik ook om de volledige lengtes vandikte te schaven en alzo het in/uitloop verlies te beperken. Dat geeft ook meer marge bij het samenstellen/verlijmen tot een paneel.
Dus nu Actie...
Ik hou jullie op de hoogte van het resultaat.
Groetjes,
Pascal

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.