Hallo,
Vanmorgen hebben ze het hout geleverd om een salontafeltje te maken. Het wordt een gewoon vierkanten tafeltje met een zijde van 105cm.
Het hout is bekantrecht en gedroogd eiken van 55 mm dik en ± 2,2m lang.
Ik heb de planken reeds gevlakt. Tijdens het vlakken vroeg ik me af wat nu de beste manier van werken is ?
Het kan een domme vraag zijn, maar wat denken jullie hierover?
Alvast bedankt voor de respons.
Met vriendelijke groeten,
Pascal
Vanmorgen hebben ze het hout geleverd om een salontafeltje te maken. Het wordt een gewoon vierkanten tafeltje met een zijde van 105cm.
Het hout is bekantrecht en gedroogd eiken van 55 mm dik en ± 2,2m lang.
Ik heb de planken reeds gevlakt. Tijdens het vlakken vroeg ik me af wat nu de beste manier van werken is ?
- Eerst de planken ongeveer op lengte brengen, vandikte schaven en het paneel verlijmen.
- Of de planken in hun geheel vandikte schaven, dan ongeveer op lengte zagen en vervolgens verlijmen.
- Nu zijn planken van ongeveer 110cm lang makkelijker te hanteren dan 2.2m.
- De lange planken vandikte schaven gaat natuurlijk sneller.
- Bij het vandikte schaven is er altijd een aanloop-uitloop inperfektie, als ik ze in hun totale lengte eerst recht en vandikte schaaf, blijft dat dat beperkt tot de helft.
- Nu zou ik graag een maximale dikte overhouden, als ik ze dus eerst ongeveer op lengte breng en dan pas vandikte, zou er in principe minder dikte "verloren" gaan.
Het kan een domme vraag zijn, maar wat denken jullie hierover?
Alvast bedankt voor de respons.
Met vriendelijke groeten,
Pascal
Laatst bewerkt: