Eiken plantenbakken met houtproppen in plaats van schroeven?

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Hoi houtvrienden,

Ik ben van plan om eiken plantenbakken (met viburmum tinus op stam) voor buiten als cadeau aan mijn ouders te schenken voor hun aanstaande huwelijksjubileum. Ik zat er aan te denken om in plaats van schroeven met daarop een houtprop dit keer alleen een houtprop te gebruiken. Ik boor dus door plank en stijl heen met een boor 10mm en lijm daar met constructielijm d4 een houtprop in. Hoe denken jullie daar over? Houdt dit stand door de loop der tijd denken jullie of gaan de proppen breken door de onvermijdelijke zettingen die op gaan treden? De planken zelf wil ik ook met d4 aan de stijlen vastlijmen.

Graag jullie mening.

Plantenbak (verkleind) eik.jpg
 

tuoh

Oud hout
Geen proppen maar deuvels gebruiken, proppen hebben de houtnerf dwars en daar zit geen sterkte in. Het hele spul monteren met gelijmde deuvels gaat zeker werken, maar neem of maak deuvels uit een duurzame houtsoort, dus geen beuken exemplaren.
De planken zelf niet lijmen op de onderstructuur, het hout kan dan niet meer werken, met twee deuvels per plank is het geheel al sterk zat.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Goh wat is dat toch met die pocketholes... Ik begin zo langzamerhand te geloven dat al mijn werk vandaag of morgen zo in elkaar zakt omdat ik niet met zo'n blauw stukje plastic schuine gaatjes geboord heb...

Ik heb me laten vertellen dat die uitgevonden zijn voor mensen die geen nette houtverbindingen kunnen maken.... :D
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Je moet niet alles geloven :)

Ik kijk er zo naar: Als pocketholes meer mensen lekker met hout laat werken (zonder een hele werkplaats aan te moeten schaffen) en er gewoon plezier in heeft om iets te maken, dan is het toch prima.

Ze zijn niet heilig maar wel makkelijk.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Je moet niet alles geloven :)

Ik kijk er zo naar: Als pocketholes meer mensen lekker met hout laat werken (zonder een hele werkplaats aan te moeten schaffen) en er gewoon plezier in heeft om iets te maken, dan is het toch prima.

Ze zijn niet heilig maar wel makkelijk.

Ach, ieder doet maar wat hij het makkelijkste vindt, maar voor mij is het zoiets als koud op elkaar spijkeren, maar dan andersom :D
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Dit is anders een sterke argumentatie:):


https://youtu.be/apsH8eBfjVA


xY87A4M.jpg
 
Laatst bewerkt:
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Niet echt.

Akkoord deuvels en pen-gat verbindingen zijn sterker.
Ook duurt het voor de normale mens (zonder pantorouter/mortising) 100 keer zo lang om überhaupt de verbinding te maken.
Buiten dat zijn de meeste verbindingen niet dusdanig enkelzijdig zwaar belast en zijn pocketholes dus een prima toepassing.

Ik vind dovetails en andere sjieke manieren van verbinden ook mooier maar in het geval van de bloempot.... toch snel een schroefje erin.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.