Eiken plantenbak

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Me zus was jarig en die wou graag een plantenbak hebben voor in de voortuin. Dus deze moest maar even gemaakt worden, de maten zijn 1000x490x600 (lxbxh) En gemaakt uit oude eiken vloerdelen en vers tuin eiken. Verwacht dat het verse hout wat zal scheuren maar dat moet geen probleem zijn alles kan vrij werken. Binnenzijde bekleed met vijverfolie.



20200613_182938.1.jpg20200613_182955.1.jpg20200613_183013.1.jpg20200613_183024.1.jpg
 

Woodlex

Actieve deelnemer
2 jun 2014
62
5
Duiven
Inderdaad een mooie bak. Dat onderin is een soort ventiel om het overtollige water af te voeren neem ik aan? Nog niet eerder toegepast zien worden op deze manier,

Complimenten, ziet er mooi uit.

Lex
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Bedankt allemaal, Ja er zit een doorvoer in om het overtollige water af te voeren deze steekt zo'n 10 cm uit. Die 10 cm wordt gevuld met kleikorrels. En inderdaad de bak moet vergrijzen, ik had er graag een paar laagjes olie op gezet al was het maar om het uitdrogen van het verse eiken te vertragen.
 

gasgas1986

Nieuw lid
22 jul 2019
5
0
Me zus was jarig en die wou graag een plantenbak hebben voor in de voortuin. Dus deze moest maar even gemaakt worden, de maten zijn 1000x490x600 (lxbxh) En gemaakt uit oude eiken vloerdelen en vers tuin eiken. Verwacht dat het verse hout wat zal scheuren maar dat moet geen probleem zijn alles kan vrij werken. Binnenzijde bekleed met vijverfolie.



Bekijk bijlage 87919Bekijk bijlage 87920Bekijk bijlage 87921Bekijk bijlage 87922
Prachtig!
Misschien domme vraag... Maar hoe heb je nu het balkenframe aan elkaar bevestigd?
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Het frame is in elkaar gezet met pen gat verbindingen. de pennen heb ik voor het gemak op de zaagtafel gezaagd. Duurt even met instellen maar dan worden ze gegarandeerd strak en allemaal hetzelfde. De gaten heb ik gemaakt met een langgatboormachine. (zou ook met een bovenfrees kunnen) De plankjes ertussen zitten in een groef maar hebben aan de onderkant ook een soort pen met schuine borst zodat het water niet (gemakkelijk) in de groef kan komen. Ook zitten er afwateringsgaten in de onderste groeven voor als het toch niet werkt.

Ondertussen zitten de pennen al niet meer zo strak als op de foto's. Tegen advies in wordt hij nu gebruikt als plantenbak voor binnen. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: gasgas1986

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Wauw een hele gave plantenbak.
Maar helaas , had ook ik graag gezien hoe alles in elkaar is gezet, puur om weer van te leren.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Hoe heb je die folie zo strak gekregen?
De folie zit vast met contactlijm. En als ik het mij goed herinner zijn de hoeken doorgesneden en gekit.

-Edit

over de breedte is er een U vorm in gelijmd en daarna is er een strook over de korte zijkanten gelijmd. Je kunt op de foto net de aansluiting zien waar ze overlappen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.