Eiken planken voor zijkanten lades

RainbowChaser

Nieuw lid
19 feb 2024
8
13
Belgie
Ik heb een vraagje ivm het maken van houten binnenlades, zoals het voorbeeldje op de foto in bijlage. De keuze gaat voor eik omwille van het patroon, en de harmonie bij de rest van het interieur. Ik zou graag een rechte tandverbinding willen gebruiken (zo leren we ook nog eens iets). Qua geleiders wil ik graag Blum Movento gebruiken, waarbij ik zie dat er een max. dikte van de zijkanten is van 16mm.

Nu de vraag: welk hout koop je hiervoor? Ik heb geen grote machines, dus zelf verzagen en schaven/vlakken is niet zo evident. Kan ik ergens houten planken van 13 - 15mm kopen (ik vind het niet direct terug op het internet), of moet je dit laten zagen uit bvb een balk?

Bedankt!

1756143092006.png

• Leuk
Waarderingen: mink

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.401
3.777
Ik gebruik daar oude vloerdelen voor. Als je de inzagingen aan de onderkant en de met was behandelde loopkant weg schaaft, hou je mooie planken van 16mm over

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
464
222
Groene Hart
Dat is wel een hoop schaafwerk als je dat met de hand moet doen. Je leert dan een hoop.
Je kunt voor hout op maat ook terecht bij forumsponsor Masave hout uit Zwolle. Die stuurt ook op.
Maar dan zit je wel aan de andere kant van het prijjssspectrum dan wat @chevy66 gewend is te betalen.

MarnikMakes

Nieuw lid
9 feb 2022
15
4
Dilsen-Stokkem
Voor dat soort lasergeleiders is enkel de dikte die in de geleider valt van belang. Dus als je een plank van bv 20 onderaan met een spinning naar een dikte van 16 brengt zit je al goed.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.505
2.682
Klein-Brabant, Vlaanderen
@RainbowChaser,
dit soort schuiven is in de handel kant&klaar verkrijgbaar
wil je jouw lades zelf maken + vind je de gewenste dikte in de handel niet, dan kan je hier jouw vraag aan alle collega's stellen
die klaren de klus zonder aarzelen
is de afstand in VL voor jou zelf geen pb, dan zal je van de panne tot maaseik welkom zijn
is het aantal kms dat je zelf wilt bollen begrensd, dan kan je in je profiel jouw regio zetten
1756153965666.png

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.