Dag heren houbewerkers,
Ik ben een handige klusser (al zeg ik het zelf
) maar heb nog weinig ervaring met houtbewerken. Ik heb veel zitten lezen op dit mooie forum en al de nodige tips gevonden. Echter op een ding heb ik (nog) geen antwoord. Ik wil voor ons nieuwe huis pad verlichting maken welke eruit ziet als onderstaande foto en schets. De reden dat ik het zelf wil maken is dat ik er wat domotica in kwijt wil kunnen waarvoor ik een wat grotere uitsparing wil maken aan de achterkant van de paallamp.
Het plan is om eiken balken te gebruiken welke circa 60cm boven de grond komen. Of ik ze in een steun monteer of langer laat en ingraaf heb ik nog niet besloten. Ik ben van plan de gaten voor de spot en de draadvoorvoer vanaf de onderkant met een forstner boor te maken. Ik hoop dat als ik deze verleng met verlengstukken en de diameter niet te grap kies ik een kanaal kan boren door de balk.
Mijn plan kort samen gevat:
1)Eiken balk 15x15
2)Gaten voor spot circa 25mm diameter en draad doorvoer vanaf onderkant met verlengde forstner boor maken.
3)Uitsparing voor lasdoos aan de achterkant
4)De inkeping in de balk maken met een lintzaag
Denken jullie dat de inkeping te maken is met een lintzaag? Ik ben zelf een beetje bang dat als ik dit met de hand ga doen het scheef wordt. Een lintzaag zou ik moeten huren of van marktplaats moeten halen.
Bij voorbaat dank voor de tips! Ook als die zijn dat dit plan te ambitieus is .

Ik ben een handige klusser (al zeg ik het zelf

Het plan is om eiken balken te gebruiken welke circa 60cm boven de grond komen. Of ik ze in een steun monteer of langer laat en ingraaf heb ik nog niet besloten. Ik ben van plan de gaten voor de spot en de draadvoorvoer vanaf de onderkant met een forstner boor te maken. Ik hoop dat als ik deze verleng met verlengstukken en de diameter niet te grap kies ik een kanaal kan boren door de balk.
Mijn plan kort samen gevat:
1)Eiken balk 15x15
2)Gaten voor spot circa 25mm diameter en draad doorvoer vanaf onderkant met verlengde forstner boor maken.
3)Uitsparing voor lasdoos aan de achterkant
4)De inkeping in de balk maken met een lintzaag
Denken jullie dat de inkeping te maken is met een lintzaag? Ik ben zelf een beetje bang dat als ik dit met de hand ga doen het scheef wordt. Een lintzaag zou ik moeten huren of van marktplaats moeten halen.
Bij voorbaat dank voor de tips! Ook als die zijn dat dit plan te ambitieus is .