Eiken naamborden

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Hallo
Ik ben van zins om op regelmatige basis naambordjes en tekstborden van eiken te maken. Die graveer ik met m’n cnc en kleur ze vervolgens in. Ik heb gemerkt dat sommige eik planken veel meer diepe nerven hebben als andere.

BDEABC11-D03A-4C2D-A5DB-5481A74AB180.png

Ik ben op zoek naar een goede eik soort en leverancier (bij voorkeur in de buurt van Dordrecht)

Waar ik nu op zoek is gedroogd foutvrij eiken maar daar vind ik helaas niet veel van in een afzienbare afstand.
Iemand nog tips of leveranciers
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Hallo
Ik ben van zins om op regelmatige basis naambordjes en tekstborden van eiken te maken. Die graveer ik met m’n cnc en kleur ze vervolgens in. Ik heb gemerkt dat sommige eik planken veel meer diepe nerven hebben als andere.

Bekijk bijlage 126509

Ik ben op zoek naar een goede eik soort en leverancier (bij voorkeur in de buurt van Dordrecht)

Waar ik nu op zoek is gedroogd foutvrij eiken maar daar vind ik helaas niet veel van in een afzienbare afstand.
Iemand nog tips of leveranciers
Ziet er mooi uit, als je doelt op het uitlopen van de verf in de nerf is dat iets wat vooral bij eiken zo goed als niet te vermijden zal zijn omdat eiken erg open poriën heeft, erop selecteren bij een houthandel zal niet eenvoudig zijn.

Je zou de tekst wat dieper kunnen frezen (iets dikker materiaal om mee te beginnen) en na het inkleuren er nog een laagje vanaf te schaven;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Willempie

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Uitbreken heet dit , omdat je daar dwars op de nerf freest . Is je frees wel scherp .
Als je eerst iets dieper freest en daarna door bijv de vandiktebank haalt ben je er van af .

Succes Willem
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Het is een beetje een 2 ledige vraag 😎. 1 is of het bij verschillende eik varianten verschil heeft. En 2 waar ik een beetje mooi, en regelmatig, hout kan vinden.

Ik ben nu ook aan het experimenteren met voor het graveren, schellak erop te zetten.
Vandikte bank vind ik lastig. Want met kleine plankes duikt het erin en zie je dat terug
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Het is een beetje een 2 ledige vraag 😎. 1 is of het bij verschillende eik varianten verschil heeft. En 2 waar ik een beetje mooi, en regelmatig, hout kan vinden.

Ik ben nu ook aan het experimenteren met voor het graveren, schellak erop te zetten.
Vandikte bank vind ik lastig. Want met kleine plankes duikt het erin en zie je dat terug
Als je foutvrij (EU of wit) eiken koopt zul daarin weinig verschillen aantreffen (zie de website van AF voor beschrijving, rood Am eiken kom je minder gauw tegen)

Vandikte resultaat kun je verbeteren door meerdere stukken strak achter elkaar in te voeren.

Je zou het ook zoals @Willempie suggereerd kunnen proberen met een nieuw bitje.

Ben nieuwsgierig naar je resultaten met schellak.
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Nieuwe bitjes met wissel messen zijn onderweg. Kom er steeds meer achter dat goed scherp gereedschap het halve werk is 🥸

Ik had nog een eerder bordje gemaakt met een ander stukje eiken en die kwam er wel strakker uit.

Arnhemse fijnhout is niet echt om de hoek helaas.
Schellak zal ik van de week testen hoe die eruit komt
 

Bijlagen

  • E5ECC80A-F6DF-469C-B60A-FD1698062134.jpeg
    E5ECC80A-F6DF-469C-B60A-FD1698062134.jpeg
    93,5 KB · Weergaven: 27

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Misschien zijn er ook freesjes met een schuin snijvlak , weet niet hoe zo iets heet .
Dan snijd die schuin naar beneden en heb je er minder last van .
Hier de link van gewoon hout in Dordrecht , / . Ik ken ze niet maar kwam de link eens tegen

Willem
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Op zich ben ik wel tevreden met het laatste plaatje. Ingezoomd zie je wel een beetje uitloop. Helemaal zonder zal met eik lastig worden denk ik ook wel ja.
Dit is een v-bit. Die heb ik nog niet gevonden als spiraal.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Eik heeft vrij open poriën, waardoor je altijd wel zult hebben dat verf etc iets gaat uitlopen, doordat het er meer in trekt in het kops hout wat je dan bloot legt.
Een scherp freesbit gaat zeker al helpen, maar splinters die eraf gaan aan het oppervlak ga je niet helemaal tegenhouden. Misschien moet je ook wat spelen met de freessnelheid. (geen ervaring met een cnc, maar ik weet dat dit bij handmatig frezen wel verschil kan maken)

Inderdaad, eerst frezen (een mm dieper) en dan de toplaag verwijderen met de vandiktebank is zeker een goede oplossing. Om korte plankjes te vlakken, lijm ik er aan beide zijden altijd een latje tegenaan van dezelfde dikte (of iets dikker) dan het plankje, dan pakken de rollen die latjes en gaat het als geheel door de vandiktebank. Daarna de beide latjes er weer vanaf zagen. Dan moet je wel je plankjes een paar mm breder houden, om bij het eraf zagen ook de lijmnaad helemaal mee weg te kunnen zagen + nog na te kunnen schaven.
ZO ziet dat er dan uit:
klein_plankje_schaven.jpg

Of, wat ook heel mooi werkt en waar je kortere plankjes mee kunt verwerken, is een vandikte/cilinerschuurmachine zoals de Laguna 16|32.

Hoe groot zijn de delen eik die je nodig hebt?
Masave hout uit Zwolle (Rick, hier van het forum) stuurt hout ook op. Als je hem belt/mailt/appt wat je precies zoekt en in welke kwaliteit, maakt hij een mooi pakketje en gaat dat met de pakketpost (mits het binnen de maten valt die daarmee verstuurd kunnen worden). Ik heb al meerdere keren hout bij hem gekocht, hij heeft iedere keer supermooi hout voor me uitgezocht.
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Zo’n schuur rol heb ik ook een keertje gezien bij woodgears als zelfbouw machine. Staat nog op m’n lijstje om mee aan de slag te gaan. Lijkt me handig om een mooi vlak resultaat te krijgen en niet al te veel af te nemen.

Er zijn verschillende wegen naar Rome. Maar ik ga proberen het zonder na te vlakken voor elkaar te krijgen. Heb gemerkt dat wanneer ik bijv een 1/2 mm eraf haal dat de pigment in de onderliggende nerven is getrokken. Het resultaat is dan wel iets beter maar niet helemaal mega strak.
Eerst sealen en dan graveren is meer waar ik mee aan de slag wil.

Massave kan ik idd wel proberen. Bordjes zijn niet groot dus een heel pakket kleine planken is wmb ook oké.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Je kunt de meeste houtsoorten ook stabiliseren. (niet alle zijn daar geschikt voor) Je droogt het in een oven tot een vocht percentage van bijna nul en stabiliseert het mer hars onder vacuum. Hierna bak je het af.
Ja niet goedkoop maar je "eiken" gaat dan wel heel lang mee. Je kunt het hierna afwerken zoals je wilt.
Zoek maar op catus juice stabliseren. Veelal voor penblanks maar het kan ook veel groter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Clements

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Zo’n schuur rol heb ik ook een keertje gezien bij woodgears als zelfbouw machine. Staat nog op m’n lijstje om mee aan de slag te gaan. Lijkt me handig om een mooi vlak resultaat te krijgen en niet al te veel af te nemen.

Er zijn verschillende wegen naar Rome. Maar ik ga proberen het zonder na te vlakken voor elkaar te krijgen. Heb gemerkt dat wanneer ik bijv een 1/2 mm eraf haal dat de pigment in de onderliggende nerven is getrokken. Het resultaat is dan wel iets beter maar niet helemaal mega strak.
Eerst sealen en dan graveren is meer waar ik mee aan de slag wil.

Massave kan ik idd wel proberen. Bordjes zijn niet groot dus een heel pakket kleine planken is wmb ook oké.
Om dat wat te voorkomen zou je na het graveren de letters en omgeving eerst 1 of 2 x in de Skylt blanke lak zetten. Dat dringt dan in de poriën en zo voorkom je dat de zwarte verf dat gaat doen. Met schellak doe je hetzelfde, is goedkoper en sneller dan Skylt, maar wel meer lagen toepassen denk ik.
Het voordeel van schellak is, dat je er met elke andere lak op verder kunt gaan. Vanwege de dikte en omdat er nauwelijks oplosmiddel uit verdampt, sluit je de poriën denk ik sneller af met Skylt.
Blanke epoxy is ook nog een mogelijkheid.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Ik voel het meeste voor om met schellak aan de slag te gaan. Heb een tijdje geleden wat aangemaakt als proef. Nu kan ik het wellicht gebruiken. en ik kan het ook wat verdunnen met extra alcohol.

het mummificeren van het hout is ook een optie 😉 maar das wel bewerkelijk.

het hout van de eerste foto (met meer uitloop) kwam bij een andere handel vandaan. Dit is wat zachter en ook wat minder mooi. Die 2e zou vals kwartiers zijn
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Hoe vast is je keuze voor eiken? Het probleem dat je beschrijft komt (gedeeltelijk) door het grofporig karakter van eiken. De meeste houtsoorten hebben die eigenschap niet en lenen zich daardoor beter voor het gekozen proces. Misschien handig om het uitgangsmateriaal te wijzigen, in plaats van de voorgestelde aanpassingen van je bewerkingsproces.
Scherp gereedschap is uiteraard wel altijd van belang.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Eiken is niet in steen gebeiteld. Ik wil eea aanbieden op Etsy en ik heb wel de indruk dat daar meer vraag lag in het eikenhout. Ik vind het zelf ook wel een klassieker. Als het ermee gaat dan is het met fijnere houtsoorten ook goed te doen lijkt mij zo.
Het plankje met schellak heeft iets minder uitloop maar nog niet helemaal je van het. Denk dat de kwaliteit van het hout minstens zo belangrijk is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.