Eiken latjes tegen muur.

CouliezSteven

Actieve deelnemer
15 okt 2020
50
5
Ik heb binnenkort een project waar ik in een achterinkom eigen balkjes +/- 35x35mm
moet bevestigen op de muur.
Om voldoende recht te blijven zou ik eerst een geschaafd vuren balkje op de muur zetten
en daarover dan het eiken latwerk dat dus ingefreesd is met deze afmeting.

Nu ik vroeg me af wat ik best doe om de eiken latjes vast te zetten.
Mini brad? Schroeven en prop inzetten + opschuren? Lamello tenso ?

Thx
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.240
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het is geen 100m2 en een 100tal tenso's kosten 60€ excl.
Dus verwaarloosbaar me dunkt.
je hebt dus een zeta p2 ?
je komt iets dichter door te schrijven dat het geen 100 m²
alhoewel je nog ni schrijft hoeveel het nu wel is
zelf zou ik het zaakje omdraaien
een plaat nemen, daarop afwisselend de balkjes van 35 x35 + een tussenlatje (in een andere kleur + ook door de vandikte)
alles langs achter schroeven/schieten of gewoon lijmen + de beklede plaat met lijm tegen de muur
 

CouliezSteven

Actieve deelnemer
15 okt 2020
50
5
je hebt dus een zeta p2 ?
Heb inderdaad een Zeta p2.
je komt iets dichter door te schrijven dat het geen 100 m²
alhoewel je nog ni schrijft hoeveel het nu wel is
Excuus, het is inderdaad niet zo een grote oppervlakte.
zelf zou ik het zaakje omdraaien
een plaat nemen, daarop afwisselend de balkjes van 35 x35 + een tussenlatje (in een andere kleur + ook door de vandikte)
alles langs achter schroeven/schieten of gewoon lijmen + de beklede plaat met lijm tegen de muur
Ook al aan gedacht maar er zit een binnen & buitenhoek in het geheel, dus niet zo makkelijk
om dit mooi te doen. Plus klant wil kleur van muur als achtergrond behouden.
Vandaar het idee van eikenlat over vurenlat en dan eventueel brad inzetten, prop, ...
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.240
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
klant wil kleur van muur als achtergrond behouden
awel, als klant betaalt, mag hij kiezen hoe het moet
kleur van muur behouden vind ik zelf een lachertje
als dat een ral-kleur is, en indien niet, dan zelfs dan nog, dan zou ik toch voor een plaat gaan + die vooraf in de kleur van de muur zetten
het kleurgevoelen gaat trouwens toch veranderen door de schaduw die de latten werpen
maar goed moet het echt op de muur, hoe ga je dan die vuren lat plaatsen ?
1 lat horizontale lat ?
of toch 1 vuren lat achter elke eiken ?
in dat geval dus eiken in U-vorm uitfrezen
staat de U-vorm niet krom, dan kan je die gewoon op de vuren lat lijmen
je kan de eiken latten ook tegen de vuren drukken door in beperkte breedtes te werken & de eiken met een horizontale klemlat tegen de vuren te drukken
wat ni belet dat ik twijfel aan de haalbaarheid om de vuren latten met regelmatig te plaatsen, veronderstellend dat je die met pluggen vast moet gaan zetten
tenzij je ze eerst met brads schiet
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
276
155
Leiden
Mogelijk ben ik de enige, maar om mee te denken kom ik informatie te kort geloof ik.
Wel materiaal is de muur die de klant nog wil zien?
Wil je de eiken latten haaks op de vuren latten bevestigen?
Wil je de vuren latten "bekleden" met eik om te bevestigen? Zo ja, hoe is dat makkelijker?
Wat is precies het probleem met het bevestigen?
Hoe stevig moet het zitten? Hangen er dingen aan? Is het puur decoratief?
(Ik zit mezelf overigens regelmatig in de weg met "overdenken" dus mogelijk vindt niet iedereen relevant.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

CouliezSteven

Actieve deelnemer
15 okt 2020
50
5
Mogelijk ben ik de enige, maar om mee te denken kom ik informatie te kort geloof ik.
Wel materiaal is de muur die de klant nog wil zien?
Wil je de eiken latten haaks op de vuren latten bevestigen?
Wil je de vuren latten "bekleden" met eik om te bevestigen? Zo ja, hoe is dat makkelijker?
Wat is precies het probleem met het bevestigen?
Hoe stevig moet het zitten? Hangen er dingen aan? Is het puur decoratief?
(Ik zit mezelf overigens regelmatig in de weg met "overdenken" dus mogelijk vindt niet iedereen relevant.
Ik had mijn vraag misschien duidelijker moeten stellen of niet zo complex :).
De muur is een gewone binnenmuur die geschilderd staat.
In mijn vraag staat er al dat ik het formaat van het vuren zou infrezen in de eik.
Ik wou juist nog weten of er iemand een goed tip heeft om de eik aan het vuren te bevestigen.
Dus via een brad? Schroeven en daarna een prop inzetten? Lamello tenso ?

Het is uiterst decoratief.

Ik denk dat lijmen en onder, midden, boven een brad zetten meest bruikbaar zal zijn.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.240
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik had mijn vraag misschien duidelijker moeten stellen of niet zo complex :).
geen zorg
we zitten op dit forum om van mekaar & mekaars uitdagingen te leren
De muur is een gewone binnenmuur die geschilderd staat.
dan ga ik er van uit dat dit een stenen muur is, die eventueel gepleisterd is, en waarin de steenboor om de pluggen te plaatsen, gaat lopen
voor mij blijft de meest verantwoorde aanpak dat je de kleur van de muur bepaalt, een mpx plaat neemt, de latten er vanuit de achterkant op bevestigt, en de plaat tegen de muur zet
In mijn vraag staat er al dat ik het formaat van het vuren zou infrezen in de eik.
je gaat dus de eik in het midden van de achterkant infrezen, zodat je een U bekomt
Ik wou juist nog weten of er iemand een goed tip heeft om de eik aan het vuren te bevestigen.
Dus via een brad? Schroeven en daarna een prop inzetten? Lamello tenso ?
ik probeer het mij voor te stellen
de eiken latten zijn buitenzijde 35x35
daarin trek je een groef van 20 breed en 10 diep
er van uit gaande dat je het vuren van 19 (20 -1) breed en 3 dik (10 - 1) recht op de muur kan zetten, zou ik de eik lijmen
daartoe op regelmatige afstand op de plaats waar het vuren nog moet komen, links + rechts een plug in de muur, horizontaal over de eik een lat die links + rechts met een schroef in de plug de gelijmde eik tegen de muur houdt

jouw 3 alternatieven
1) brad
zie je het minst, maar als het 18G is, geeft dat tot een put - ik gebruik ook bradjes van 0,6 mm - schuin schieten in afwisselende richting
2) schroeven + prop
is niet zo vanzelfsprekend - die eik van 35x35 zal je meermaals moeten schroeven om hem op zijn plaats te houden - proppen zijn een verraderlijke oplossing - de tekening loopt meestal in een andere richting dan het bevestigde hout - die techniek gebruik ik voor de onderste + bovenste treden van (eiken) trappen - daar ontwaart een geoefend oog de prop, maar omdat ik meestal Z-treden zet, valt dat minder op
3) lamello tenso
hoe ga je de sleuf in de eik infrezen ? die moet dan in de gleuf komen - hoe je daarin slaagt, kan ik mij niet voorstellen (heb ook een zeta)
 
Laatst bewerkt:

CouliezSteven

Actieve deelnemer
15 okt 2020
50
5
ik ben erg benieuwd naar je uiteindelijke resultaat en zie dan ook graag een foto als je zover bent :)

geen zorg
we zitten op dit forum om van mekaar & mekaars uitdagingen te leren

dan ga ik er van uit dat dit een stenen muur is, die eventueel gepleisterd is, en waarin de steenboor om de pluggen te plaatsen, gaat lopen
voor mij blijft de meest verantwoorde aanpak dat je de kleur van de muur bepaalt, een mpx plaat neemt, de latten er vanuit de achterkant op bevestigt, en de plaat tegen de muur zet

je gaat dus de eik in het midden van de achterkant infrezen, zodat je een U bekomt

ik probeer het mij voor te stellen
de eiken latten zijn buitenzijde 35x35
daarin trek je een groef van 20 breed en 10 diep
er van uit gaande dat je het vuren van 19 (20 -1) breed en 3 dik (10 - 1) recht op de muur kan zetten, zou ik de eik lijmen
daartoe op regelmatige afstand op de plaats waar het vuren nog moet komen, links + rechts een plug in de muur, horizontaal over de eik een lat die links + rechts met een schroef in de plug de gelijmde eik tegen de muur houdt

jouw 3 alternatieven
1) brad
zie je het minst, maar als het 18G is, geeft dat tot een put - ik gebruik ook bradjes van 0,6 mm - schuin schieten in afwisselende richting
2) schroeven + prop
is niet zo vanzelfsprekend - die eik van 35x35 zal je meermaals moeten schroeven om hem op zijn plaats te houden - proppen zijn een verraderlijke oplossing - de tekening loopt meestal in een andere richting dan het bevestigde hout - die techniek gebruik ik voor de onderste + bovenste treden van (eiken) trappen - daar ontwaart een geoefend oog de prop, maar omdat ik meestal Z-treden zet, valt dat minder op
3) lamello tenso
hoe ga je de sleuf in de eik infrezen ? die moet dan in de gleuf komen - hoe je daarin slaagt, kan ik mij niet voorstellen (heb ook een zeta)

Ik ga eerst eens een testje doen met brads.

Tenso ga inderdaad niet lukken 🙃 :p

Thx voor het meedenken.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
276
155
Leiden
Ik had mijn vraag misschien duidelijker moeten stellen of niet zo complex :).
De muur is een gewone binnenmuur die geschilderd staat.
In mijn vraag staat er al dat ik het formaat van het vuren zou infrezen in de eik.
Ik wou juist nog weten of er iemand een goed tip heeft om de eik aan het vuren te bevestigen.
Dus via een brad? Schroeven en daarna een prop inzetten? Lamello tenso ?

Het is uiterst decoratief.

Ik denk dat lijmen en onder, midden, boven een brad zetten meest bruikbaar zal zijn.
In dat geval zou ik het vuren enkel lijmen, als je dat over de volledig lengte doet houdt dat toch ruim goed genoeg, zeker voor enkel decoratief. Als de vuren al op de muur zitten zorgen voor een goede passing in het eiken en goed aandrukken. Desnoods nog een gewicht er tegenaan zetten middels wat balken die je schuin tegen de balken laat leunen / stutten. Na een uurtje komt dat niet meer los.
Voor boren in de muur zou ik de volgende beton boren aanraden (je hebt nog geen materiaal genoemd dus gok maar even). Hilti Betonboorset Originele TE-CX Set 6 M1 Boorset SDS | Etsy Nederland

Hilti te-cx, die lopen flink minder dan de 2 snijders.

Edit: of in plaats van stutten, gewicht op zetten, het bovenste stukje met secondelijm vast zetten. Dat zit prima tot de houtlijm gedroogd is.
 
Laatst bewerkt:

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
471
660
47
Breda
Vuren latje tegen de muur bevestigen met slagpluggen en met een high tack lijm de eiken planken er op plakken. Afdek latje aan de bovenkant en een plint aan de onderkant.

Wellicht kan je nog zelfs het vurenlatje weg laten en de eikenplanken rechtstreeks op de muur plakken. De high tack lijm is vrij flexibel en kan het werken van het hout opvangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
276
155
Leiden
High tack, helemaal niet aan gedacht, prima voor deze toepassing idd. Niets klemmen of klooien met balkjes e.d. en als je wel balkjes infreest dan hoeft het niet strak te passen, werkt ook wat vullend.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
215
Breda en omstreken
En schilder dan je rachels ook gelijk in de kleur van de muur….. ongekend lelijk anders, maar zelfs dan ga je het zien.

Zoals al eerder gezegd, veel fraaier is gewoon plaatwerk als achterkant in de gewenste kleur.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
371
160
Eindhoven
Ik kies ook voor eiken latten rechtstreeks met high tack op de muur. Dan wel kleine sponning achterzijde eiken infrezen van bv 25 breed en 3mm diep, je high tack kun je nooit geheel vlak duwen; heb je geen sponning waarin je lijm zit dan houd je kieren aan de zijkanten over.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.