Ik had mijn vraag misschien duidelijker moeten stellen of niet zo complex

.
geen zorg
we zitten op dit forum om van mekaar & mekaars uitdagingen te leren
De muur is een gewone binnenmuur die geschilderd staat.
dan ga ik er van uit dat dit een stenen muur is, die eventueel gepleisterd is, en waarin de steenboor om de pluggen te plaatsen, gaat lopen
voor mij blijft de meest verantwoorde aanpak dat je de kleur van de muur bepaalt, een mpx plaat neemt, de latten er vanuit de achterkant op bevestigt, en de plaat tegen de muur zet
In mijn vraag staat er al dat ik het formaat van het vuren zou infrezen in de eik.
je gaat dus de eik in het midden van de achterkant infrezen, zodat je een U bekomt
Ik wou juist nog weten of er iemand een goed tip heeft om de eik aan het vuren te bevestigen.
Dus via een brad? Schroeven en daarna een prop inzetten? Lamello tenso ?
ik probeer het mij voor te stellen
de eiken latten zijn buitenzijde 35x35
daarin trek je een groef van 20 breed en 10 diep
er van uit gaande dat je het vuren van 19 (20 -1) breed en 3 dik (10 - 1) recht op de muur kan zetten, zou ik de eik lijmen
daartoe op regelmatige afstand op de plaats waar het vuren nog moet komen, links + rechts een plug in de muur, horizontaal over de eik een lat die links + rechts met een schroef in de plug de gelijmde eik tegen de muur houdt
jouw 3 alternatieven
1) brad
zie je het minst, maar als het 18G is, geeft dat tot een put - ik gebruik ook bradjes van 0,6 mm - schuin schieten in afwisselende richting
2) schroeven + prop
is niet zo vanzelfsprekend - die eik van 35x35 zal je meermaals moeten schroeven om hem op zijn plaats te houden - proppen zijn een verraderlijke oplossing - de tekening loopt meestal in een andere richting dan het bevestigde hout - die techniek gebruik ik voor de onderste + bovenste treden van (eiken) trappen - daar ontwaart een geoefend oog de prop, maar omdat ik meestal Z-treden zet, valt dat minder op
3) lamello tenso
hoe ga je de sleuf in de eik infrezen ? die moet dan in de gleuf komen - hoe je daarin slaagt, kan ik mij niet voorstellen (heb ook een zeta)