Eiken kozijn maken

Rogier1311

Actieve deelnemer
19 okt 2021
52
2
Den Haag
In mijn schuur in wil ik 2 kozijnen plaatsen van eiken die ik bij mooi weer eruit kan halen.

Het gaat hier om eiken van 25 mm dik. Die ik aan elkaar wil gaan maken d.m.v domino (festool) of deuvels (mafell). Ik zal dan nog een sponning moeten frezen waar het glas in komt te liggen en daarna glaslatten er tegen aan.

Aangezien in het al het nodige had gelezen over het het werken van eiken ga ik het maar niet in verstek doen. De houten kozijnen zullen dus buiten komen te hangen en zullen behandeld worden met olie.

Mijn vraag is kan je dit echt niet in verstek doen door de werking van het hout? En zullen domino's/deuvels sterk genoeg zijn op het geheel bij elkaar te houden.Kozijn Tuin.jpg
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Ik heb nog nooit kozijnen gemaakt maar verstek in dit soort situaties buiten zou ik niet doen: het hout zet uit en krimpt in de breedte en daardoor klopt je verstek niet meer en gaat zeker open staan en vocht absorberen.
Volgens mij moeten lange domino's zeker sterk genoeg zijn voor de verbindingen, volgens mij zijn de grote domino's juist voor dat werk bedoeld.
Volgens mij is het verder beter om de stijlen van je raam door te laten lopen, en niet onder- en bovendorpel zoals in jouw tekening. Je hebt dan minder kans op water in de verbindingen omdat de gaten die je maakt voor de domino's niet verticaal maar horizontaal zijn.
25mm dikte voor kozijnen houdt inderdaad niet over maar eigenlijk maak je ramen zonder kozijnen, begrijp ik uit je omschrijving?
 
Laatst bewerkt:

Rogier1311

Actieve deelnemer
19 okt 2021
52
2
Den Haag
Ik heb nog nooit kozijnen gemaakt maar verstek in dit soort situaties buiten zou ik niet doen: het hout zet uit en krimpt in de breedte en daardoor klopt je verstek niet meer en gaat zeker open staan en vocht absorberen.
Volgens mij moeten lange domino's zeker sterk genoeg zijn voor de verbindingen, volgens mij zijn de grote domino's juist voor dat werk bedoeld.
Volgens mij is het verder beter om de stijlen van je raam door te laten lopen, en niet onder- en bovendorpel zoals in jouw tekening. Je hebt dan minder kans op water in de verbindingen omdat de gaten die je maakt voor de domino's niet verticaal maar horizontaal zijn.
25mm dikte voor kozijnen houdt inderdaad niet over maar eigenlijk maak je ramen zonder kozijnen, begrijp ik uit je omschrijving?
Ja, Ramen was idd een betere omschrijving geweest. En bedankt voor de tips.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
het hout wordt 88 - 72 = 16 / 2 = 8 cm breed
mochten de ramen vast komen te staan, dan zou ik nog in hout van 25 mm dik geloven
maar je wil ze er uit kunnen nemen
voor een grootte van 190 x 88 cm is 25 x 80 mm te klein
zeker omdat je er nog een sponning in gaat trekken
ik zou 2 stuks van 25 mm op mekaar lijmen, waarbij je door de binnenste smaller te zagen direct een sponning hebt
de latten die je van de binnenste af zaagt, kan je als glaslatten gebruiken
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en Petrolhead

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.