Eiken komgreep maken in multiplex

Mulmul

Nieuw lid
3 apr 2024
4
0
Amsterdam
Beste woodworkers,
Wie weet hoe je een eiken komgreep maakt in een multiplex front zoals op de foto? Ik heb geprobeerd de greep in multiplex te maken maar soms komt her voor dat er kleine hapjes uitkomen ivm de lagen in het materiaal.
 

Bijlagen

  • 4D7AE565-F3CF-4BEA-ADB5-666845A45A47.png
    4D7AE565-F3CF-4BEA-ADB5-666845A45A47.png
    211,1 KB · Weergaven: 88

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.240
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
komen er hapjes aan het begin of einde uit? Dan wellicht een plank voor of achter het multiplex klemmen . En in ieder geval een scherpe boor op de juiste snelheid gebruiken. En een goede kwaliteit multiplex, dat helpt ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mulmul

Mulmul

Nieuw lid
3 apr 2024
4
0
Amsterdam
ik begrijp de vraag niet.
Wil je een greep maken die je in een multiplex frontje plaatst?
Hierbij foto’s van de voor en achterkant van het frontje dat ik wil maken
 

Bijlagen

  • 97766D74-64B4-4B4D-B125-C15D964925B5.png
    97766D74-64B4-4B4D-B125-C15D964925B5.png
    138,1 KB · Weergaven: 69
  • 19D305B2-AA7A-43CB-9E78-71E3181D3518.png
    19D305B2-AA7A-43CB-9E78-71E3181D3518.png
    80 KB · Weergaven: 64

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Op welke manier heb je het gat in het multiplex gemaakt, toen er hapjes uitbraken?
En in welk soort multiplex? Want er zit een groot verschil tussen plaatmateriaal van de bouwmarkt, en plaat dat bij een grote profi-handel vandaan komt.
Plaats anders ook eens een foto van jouw test (in een wat groter formaat dan de eerdere foto's).

En, ook heel belangrijk, gebruik je een scherpe frees van goede kwaliteit? Want een botte frees zal ook minder snijden en eerder gaan happen.
En niet te diep ineens willen frezen, liever 2-3mm per gang dan ineens door het hout willen duwen.
Ook werkt de tip van Juriaan vaak goed, door er een plaatje materiaal bij op te klemmen waar je ook doorheen freest, dat geeft extra stevigheid aan de buitenste laan multiplex.


Hoe ik het begrijp, is dat je een getrapt gat wil maken in het multiplex, om er dan aan de achterkant een eiken plaatje in te lijmen?
Dus zoals dit, gezien vanuit de achterkant?
komgreep.JPG

Het beste kan je een gat frezen met de bovenfrees (icm kopieerring) Dus een template maken om op de juiste diameter uit te komen.
Het mooiste resultaat krijg je met een spiraalbit ipv een regulier freesbit met 2 rechte snijkanten.
Die zijn er in 2 varianten: upcut en downcut. Een upcut gooit de spanen er naar boven uit, en zal daarmee aan de kant vanaf waar je freest eventueel splinters mee omhoog kunnen trekken (maar laat bij het helemaal door en door frezen wel een mooie strakke achterkant na). Een downcut-frees duwt als het ware naar beneden, waardoor je een mooie zeer strakke bovenkant van het gat krijgt (maar bij door en door frezen kans op iets rafels aan de onderzijde van het materiaal).
Het principe hiervan is dat je de buitenste laag van het hout/multiplex naar binnen duwt, waardoor het wordt afgesneden ipv omhoog getrokken.
Spiraalfrezen zijn officieel ontwikkeld voor gebruik in een CNC, maar met een schachtdiameter van 8mm werken ze ook prima in een bovenfrees (= de handmatige versie van de CNC).
Mogelijk heb je dus beide typen bits nodig.

Met deze bits heb ik goede ervaringen:
Upcut bit: CMT 191.080.11
Downcut bit: CMT 192.080.11
(of andere lengtes uit deze serie als je dieper dan 22mm moet frezen, maar houd de frees zo kort mogelijk ivm stabiliteit).

Of een kopieerfrees met schuingeplaatste bladen met dubbel lager: CMT 906.191.41B
Met dit laatste bit heb je natuurlijk voor een getrapt profiel meerdere templates nodig, en even kijken of je de bladen de juiste kant op kunt laten wijzen om de buitenste laag van het multiplex naar binnen te duwen ipv naar buiten te trekken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mulmul

jorisvh

Post veel
het voorbeeld is MDF met linoleum beplakt.
zij hebben wellicht een rond gat in de MDF geboord, een massief eiken komgreep ingeplakt en dan met linoleum beplakt (en daar vervolgens een rond gat in gefreesd).

jij wil multiplex ipv MDF. ga je die ook beplakken (linoleum, fineer, HPL, …)? of lakken?

als je de zijkanten van de komgreep in eik wil dan is een massief stuk inplakken de enige optie, vrees ik. maar dat krijg je vooraan enkel mooi afgewerkt als je er een laag overplakt (linoleum, fineer, HPL,…). als je lakt ga je dat altijd blijven zien.

als op de zijkant van de kom multiplex laagjes zichtbaar mogen zijn en enkel de “bodem” van de kom eik moet zijn, zou ik:
  1. een te klein gat boren los door, bvb met een gatzaag.
  2. met een mal en een vingergreep frees de greep rond uitfrezen. bvb Door Lip Bit & Finger Grip BIt 8/955.604-606 | Industrial router bits | CMT Orange Tools USA & Canada
  3. achteraan grotere diameter uitfrezen
  4. plakje massief eiken of dunne mpx met eikfineer in te lijmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mulmul

Mulmul

Nieuw lid
3 apr 2024
4
0
Amsterdam
Op welke manier heb je het gat in het multiplex gemaakt, toen er hapjes uitbraken?
En in welk soort multiplex? Want er zit een groot verschil tussen plaatmateriaal van de bouwmarkt, en plaat dat bij een grote profi-handel vandaan komt.
Plaats anders ook eens een foto van jouw test (in een wat groter formaat dan de eerdere foto's).

En, ook heel belangrijk, gebruik je een scherpe frees van goede kwaliteit? Want een botte frees zal ook minder snijden en eerder gaan happen.
En niet te diep ineens willen frezen, liever 2-3mm per gang dan ineens door het hout willen duwen.
Ook werkt de tip van Juriaan vaak goed, door er een plaatje materiaal bij op te klemmen waar je ook doorheen freest, dat geeft extra stevigheid aan de buitenste laan multiplex.


Hoe ik het begrijp, is dat je een getrapt gat wil maken in het multiplex, om er dan aan de achterkant een eiken plaatje in te lijmen?
Dus zoals dit, gezien vanuit de achterkant?
Bekijk bijlage 142931

Het beste kan je een gat frezen met de bovenfrees (icm kopieerring) Dus een template maken om op de juiste diameter uit te komen.
Het mooiste resultaat krijg je met een spiraalbit ipv een regulier freesbit met 2 rechte snijkanten.
Die zijn er in 2 varianten: upcut en downcut. Een upcut gooit de spanen er naar boven uit, en zal daarmee aan de kant vanaf waar je freest eventueel splinters mee omhoog kunnen trekken (maar laat bij het helemaal door en door frezen wel een mooie strakke achterkant na). Een downcut-frees duwt als het ware naar beneden, waardoor je een mooie zeer strakke bovenkant van het gat krijgt (maar bij door en door frezen kans op iets rafels aan de onderzijde van het materiaal).
Het principe hiervan is dat je de buitenste laag van het hout/multiplex naar binnen duwt, waardoor het wordt afgesneden ipv omhoog getrokken.
Spiraalfrezen zijn officieel ontwikkeld voor gebruik in een CNC, maar met een schachtdiameter van 8mm werken ze ook prima in een bovenfrees (= de handmatige versie van de CNC).
Mogelijk heb je dus beide typen bits nodig.

Met deze bits heb ik goede ervaringen:
Upcut bit: CMT 191.080.11
Downcut bit: CMT 192.080.11
(of andere lengtes uit deze serie als je dieper dan 22mm moet frezen, maar houd de frees zo kort mogelijk ivm stabiliteit).

Of een kopieerfrees met schuingeplaatste bladen met dubbel lager: CMT 906.191.41B
Met dit laatste bit heb je natuurlijk voor een getrapt profiel meerdere templates nodig, en even kijken of je de bladen de juiste kant op kunt laten wijzen om de buitenste laag van het multiplex naar binnen te duwen ipv naar buiten te trekken.
Super bedankt! Ik ga eerst proberen mijn frees op een ander toerental te zetten en niet alles in 1 keer uit willen frezen om happen te voorkomen.

Mocht dat niet lukken, ga ik voor optie 2 met het getrapte gat en het massief eikenhouten plaatje erachter lijmen.

Super bedankt nogmaals!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.