Eiken kistje met gouden inleg

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
345
237
Nootdorp
Mooi handwerk. Een mooie kist staat ook nog op mijn verlanglijst. Ik houd je vorderingen in de gaten.:)

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.336
178
Torhout, België
We zijn vandaag 15 maart, de deadline voor de woodworking challenge :eek: Ik ben te laat terug in actie geschoten (gisteren pas) vanwege andere prioritaire klusjes, dus de deadline haal ik niet meer. Maar ik ga het kistje sowieso nog afwerken, dus daarom besloten mijn vorderingen hier toch verder te delen. Ik ben begonnen met mijn zaagje te slijpen met een driehoekig vijltje (had ik al te lang uitgesteld). Vervolgens heb ik de uiteinden van de plankjes haaks geschaafd met behulp van de futselplank (mooie kopshouten krulletjes op achtergrond):

IMG_20210313_180117.jpg

Ik ben ook al begonnen aan de zwaluwstaarten. De staarten zaag ik per 2 plankjes:

IMG_20210314_175905.jpg

Het uittekenen van de zwaluwstaarten was ik nog vergeten te tonen, dus daar heb ik na het zagen nog een fotootje van genomen:

IMG_20210315_131938.jpg

Het principe is heel simpel:
  • Kies een dikte voor de pennen (ook wel huizen genaamd?). Ik koos hier voor 10 mm. Smalle pennen worden als meer gedistingeerd beschouwd. Teken dan de helft hiervan (5 mm) af langs beide lange zijdes. Dit doe je om te voorkomen dat je pennen krijgt van halve dikte op de randen.
  • Teken dan een schuine lijn af tussen die 2 lijnen in. Je kiest de schuine lijn zo dat ze makkelijk deelbaar is door het aantal staarten dat je wil. In mijn geval koos ik een lijn van 16 cm, die dus makkelijk deelbaar is door 4.
  • Zet een markering aan 4, 8 en 12 cm. Trek deze markeringen loodrecht naar beneden en je hebt de middens van de pennen gemarkeerd. Teken dan aan beide zijden van al deze markeringen 5 mm af. Alle verdelingen zijn dus gemaakt.
  • Nu hoef je enkel nog de schuine lijnen te tekenen voor de staarten bv. met behulp van een zwaluwstaartmal. In bovenstaande foto zijn deze lijnen dus al gezaagd.
De uitleg klinkt ingewikkelder dan het proces zelf :) Ik heb de methode van Paul Sellers overgenomen.

Dit was het voor nu. Meer volgt later...

• Leuk
Waarderingen: Henk H en jelmer

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.336
178
Torhout, België
Met de nieuwe einddatum in zicht, ben ik gisterenavond vol goeie moed verder gegaan met de staarten.
Eerst de hoekjes eraf zagen. Dit doe ik met opzet beetje scheef naar buiten toe, zodat ik zeker mijn lijntje niet overschrijd:
IMG_20210315_212248.jpg

Daarna alle uitsparingen voor de pennen uithakken:

IMG_20210315_173507.jpg

Dit doe ik tot in de helft van de dikte, langs beide zijden. Daarna alles mooi opschonen met een beiteltje:

IMG_20210315_183959.jpg

Hier ga je liever beetje hol dan bol, anders krijg je kieren in het eindresultaat. Verder ook de zijkanten van de staarten wat opgeschoond. Hier zie je hoe de staart vooraan op de foto eruit ziet na zagen:

IMG_20210315_182830.jpg

En na opschonen met beitel:

IMG_20210315_183332.jpg

Dit doe ik dus voor alle staarten. Hoeft niet perfect te zijn, alleen de grootste ribbels worden weggenomen. En uiteraard moeten ze wel haaks zijn. Hier en daar was er een kleine correctie nodig. Het maakt ook niet zoveel uit of de hoek overal hetzelfde is of niet, want je tekent die hoek toch over op de andere plankjes. Met andere woorden: tot hier is het allemaal niet zo kritisch. Uiteindelijk krijg je dan dit:

IMG_20210316_145953.jpg

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.336
178
Torhout, België
Gisteren nog klein beetje verder gedaan. Ik heb de staarten afgetekend met een scherp potlood:

IMG_20210317_195302.jpg

Dan is het kwestie van precies te zagen. Hierin ligt volgens mij de moeilijkheid van goed passende zwaluwstaarten. Men zegt dat je een half potloodlijntje moet laten staan, maar dat is voor mij nog wat ambitieus.

IMG_20210317_200144.jpg

Dit was dan het resultaat:

IMG_20210317_203510.jpg

Zoals je kan zien niet bepaald perfect. Sommige zaagsnedes zijn niet haaks. De meeste zijn met opzet niet haaks om makkelijk haaks bij te trimmen, maar andere zijn juist hellend in de verkeerde richting 😕. We zullen zien of dit grote problemen zal opleveren of niet.

• Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
152
150
We zijn vandaag 15 maart, de deadline voor de woodworking challenge :eek: Ik ben te laat terug in actie geschoten (gisteren pas) vanwege andere prioritaire klusjes, dus de deadline haal ik niet meer. Maar ik ga het kistje sowieso nog afwerken, dus daarom besloten mijn vorderingen hier toch verder te delen. Ik ben begonnen met mijn zaagje te slijpen met een driehoekig vijltje (had ik al te lang uitgesteld). Vervolgens heb ik de uiteinden van de plankjes haaks geschaafd met behulp van de futselplank (mooie kopshouten krulletjes op achtergrond):

Bekijk bijlage 100263

Ik ben ook al begonnen aan de zwaluwstaarten. De staarten zaag ik per 2 plankjes:

Bekijk bijlage 100267

Het uittekenen van de zwaluwstaarten was ik nog vergeten te tonen, dus daar heb ik na het zagen nog een fotootje van genomen:

Bekijk bijlage 100268

Het principe is heel simpel:
  • Kies een dikte voor de pennen (ook wel huizen genaamd?). Ik koos hier voor 10 mm. Smalle pennen worden als meer gedistingeerd beschouwd. Teken dan de helft hiervan (5 mm) af langs beide lange zijdes. Dit doe je om te voorkomen dat je pennen krijgt van halve dikte op de randen.
  • Teken dan een schuine lijn af tussen die 2 lijnen in. Je kiest de schuine lijn zo dat ze makkelijk deelbaar is door het aantal staarten dat je wil. In mijn geval koos ik een lijn van 16 cm, die dus makkelijk deelbaar is door 4.
  • Zet een markering aan 4, 8 en 12 cm. Trek deze markeringen loodrecht naar beneden en je hebt de middens van de pennen gemarkeerd. Teken dan aan beide zijden van al deze markeringen 5 mm af. Alle verdelingen zijn dus gemaakt.
  • Nu hoef je enkel nog de schuine lijnen te tekenen voor de staarten bv. met behulp van een zwaluwstaartmal. In bovenstaande foto zijn deze lijnen dus al gezaagd.
De uitleg klinkt ingewikkelder dan het proces zelf :) Ik heb de methode van Paul Sellers overgenomen.

Dit was het voor nu. Meer volgt later...
wordt een mooi kistje,ik teken mijn zwaluwstaarten af met 2 steekpassers.
is ook wel te vinden op youtube.dan zaag ik de staarten en leg deze in een aftekenhulpstuk.
de nesten teken je dan af met een mes
je krijgt hierdoor perfecte zwaluwstaarten,vereist wel wat oefening.

gr,

edwin

Bijlagen

• DSC00255.JPG
    DSC00255.JPG
    178,6 KB · Weergaven: 47

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.336
178
Torhout, België
wordt een mooi kistje,ik teken mijn zwaluwstaarten af met 2 steekpassers.
is ook wel te vinden op youtube.dan zaag ik de staarten en leg deze in een aftekenhulpstuk.
de nesten teken je dan af met een mes
je krijgt hierdoor perfecte zwaluwstaarten,vereist wel wat oefening.

gr,

edwin
Dag Edwin,
Dat hulpstuk ziet er handig uit. Nu gebruik ik gewoon mijn winkelhaak om de 2 delen af te lijnen. Ik zat er ook al aan te denken om in het vervolg met een mes af te tekenen. Bij vurenhout lukt het prima met potlood, omdat de vezels nog wat kunnen samendrukken. Maar bij loofhout zoals eik is een mes wel aan te raden denk ik.

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.336
178
Torhout, België
Ondertussen heb ik weer wat vooruitgang geboekt. De zwaluwstaarten zijn bijna af. Ik deel nog wat foto's van het maken van de uitsparingen voor de staarten. Eerst alles mooi uithakken:

IMG1.jpg

Dan de bodems wat bijwerken en alles mooi haaks maken:

IMG2.jpg

IMG3.jpg

Daarna pas je de staarten en waar nodig neem je nog wat weg. Dit is een proces van passen, aanpassen, passen, aanpassen,... Je kan makkelijk zien waar nog aanpassing nodig is, doordat het stukje dat nog in de weg zit om een goeie passing te krijgen donkerder gekleurd is en meer gepolijst:

IMG4.jpg

Per keer neem je slechts heel weinig weg en dan pas je opnieuw:

IMG5.jpg

Dan voorzichtig tikjes geven met de hamer tot het helemaal past. Als je te hard moet kloppen, is er iets verkeerd en haal je de boel beter weer uit elkaar om te kijken waar de probleemzones zitten.

IMG7.jpg

Zoals je hierboven kan zien, lijkt het wel goed te passen (de uitstekende pennen worden nog bijgeschaafd). Bij de rode pijl zit er wel een grote kier. Die ga ik proberen weg te werken door er een dubbel gevouwen schaafkrulletje tegenaan te lijmen:

IMG8.jpg

Maar voor ik dit doe, heb ik alles zonder lijm in elkaar gepast om de rand helemaal gelijk te schaven:

IMG_20210323_210859.jpg

Hierdoor werk je eventuele niveauverschillen weg. Deze rand zal namelijk straks gebruikt worden als referentie om de groeven te schaven voor bodem en epoxy-inleg.

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.336
178
Torhout, België
Hoog tijd om wat vorderingen te posten, aangezien de deadline van woensdag met rasse schreden nadert :eek: De reparatie met de houtkrul om de kier weg te werken is goed gelukt:

IMG_20210325_145410.jpg

Verder heb ik ook alle groeven geschaafd met de ploegschaaf:

IMG_20210325_170156.jpg

Dit zijn dan de groeven voor de bodem:

IMG_20210325_171052.jpg

Aan de andere zijde heb ik ook groeven gemaakt voor de epoxy inleg.
De gebogen onderzijde (zie ontwerp) heb ik uitgezaagd met een decoupeerzaagbeugel:

1 (2).jpg

Daarna zo goed als mogelijk alles vlak geschaafd met de spookschaaf:

2.jpg

Dat lukte goed voor het plattere stuk, maar niet voor de uiteinden, aangezien het een spookschaaf is met vlakke bodem. Hiervoor heb ik een spookschaaf met bolle bodem uitgeprobeerd, maar dat lukte niet goed. Dan maar met een scherpe beitel de grootste krommingen gedaan, en dan nog eens met een schuurpapiertje erover.

Om de "gouden" inleg te maken, heb ik de groeven aan de voorzijde eerst geschilderd met goudverf:

3.jpg

In het echt is er duidelijker verschil dan op de foto. Daarna heb ik epoxy giethars aangemaakt en er goudglitters in vermengd. Voor de geïnteresseerden, het zijn deze producten:
Resion epoxy giethars (medium viscositeit)
RESION MetalTint pigmenten 2 gram (shimmer gold)
Dan is het kwestie van de epoxy er mooi in te gieten:

4.jpg

Doordat hij wat visceus is, kan ik makkelijk tot boven de rand gieten, zodat de groef zeker tot de rand gevuld is na bijschaven:

5 (1).jpg

Zo, dat was het weer voorlopig. Hopelijk heb ik vanavond wat tijd om bodem op maat te maken en alles samen te lijmen. Dinsdag hoop ik dan het deksel te kunnen maken, zodat woensdag nog overblijft voor de afwerking.

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.336
178
Torhout, België
Hier ben ik weer om de laatste foto's van het proces te posten.
Nadat ik de epoxy een dag heb laten drogen, heb ik de overtollige epoxy eraf geschaafd. Dat lukte verrassend goed:
IMG1.jpg

Ik dacht dat ik de epoxy nog zou moeten schuren met een steeds fijnere korrel, maar dat blijkt niet nodig te zijn. Het kistje wordt nog eens geschaafd nadat het in elkaar gelijmd is, maar voorlopig is dit goed genoeg. Vooraleer alles samen te lijmen mag de bodem niet vergeten worden uiteraard:

IMG2.jpg

De bodem zit er los in, zodat het hout nog kan krimpen en uitzetten. Dan worden de 4 zijdes gelijmd. Rustig met een spateltje lijm aanbrengen op de houtverbindingen is mijn favoriete stuk.

IMG3.jpg

Na wat voorzichtige tikjes om alles mooi naadloos in elkaar te zetten, wordt alles geklemd:

IMG4.jpg

De klemmen heb ik er de volgende dag afgehaald. Vooraleer de uitstekende staarten mooi effen geschaafd worden, moet de groef van de bodem nog gedicht worden:

IMG5.jpg

Dat is dan het nadeel van een doorlopende groef. Om de 4 gaatjes op te vullen heb ik een reststukje gebruikt dat afkomstig is van het uitzagen van de gebogen onderkant. Qua zero waste kan dit wel tellen ;) De plug maak ik ietsje taps in alle richtingen, zodat het altijd mooi past:

IMG6.jpg

Hier was ik vergeten rekening te houden met de nerfrichting van het kops hout. Dat heb ik bij de andere plugjes wel gedaan, zodat dit nog minder opvalt. Daarna werden de plugjes korter afgezaagd en werd alles geschaafd met een hele fijne instelling op de zoetschaaf:

IMG7.jpg

Op deze foto zie je duidelijk de glans van de epoxy na het schaven, waardoor ik vermoed dat het niet veel beter meer wordt dan dit zonder heel veel te moeten polijsten. Wat je bijna niet meer ziet, is de dichtgemaakte groef rechtsboven. Je moet het eigenlijk al weten.

Zoals gezegd wordt het deksel volgens het systeem van een japanse gereedschapskist gemaakt. Dit is een ingenieus principe, maar op zich niet zo moeilijk om te maken. Hier heb ik de 4 smallere plankjes al eens los op het kistje gelegd. Op de voorgrond zie je het paneeltje voor het deksel. Uit de bredere donkere plank (uit jatoba) zaag ik dan het systeem van wig + stop (zie verder).

IMG8.jpg

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ad.vanholten

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.336
178
Torhout, België
Voor het mechanisme van openen en sluiten zal ik nog een filmpje maken, omdat dit nu eenmaal moeilijk uit te leggen is in woorden. Het komt erop neer dat je de 2 delen zaagt onder een hoek in 2 dimensies tegelijk:

IMG9.jpg

Die zaagsnede kun je dan verder verfijnen door de 2 delen samen te schaven:

IMG10.jpg

Om alle onderdelen te bevestigen aan het deksel en de bovenkant van de kist, heb ik nog een geheim wapen: handgesmede spijkers (of toch een goeie imitatie)

IMG11.jpg

Voor het deksel waren ze nog iets te lang, dus de spijkers op de voorgrond heb ik ingekort met een ijzerzaag en er terug een punt aan gevijld. Daarna was het gewoon kwestie van alles vast te spijkeren:

IMG12.jpg

Ik had de wig + stop eerst verkeerd gemonteerd. De hoek van de wig moet op die manier zijn dat de wig breder is beneden dan boven. Anders wipt hij er gewoon uit bij het sluiten (wordt allemaal duidelijk door het filmpje dat nog komt). Door alles om te draaien merkte ik dan dat de donkere delen uit jatoba niet meer gelijk kwamen met de rand, dus heb ik dan alles maar ingekort zodat het leek alsof het de bedoeling was :)

Alles werd afgewerkt met 2 laagjes schellak:

IMG13.jpg

Betere foto's van het eindresultaat en een filmpje van het mechanisme hebben jullie nog tegoed.

Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.047
435
Mooi uitgebreid verslag en een fraai kistje. De gouden band komt op de foto's niet erg uit, dat zal "live" beter zijn.

• Leuk
Waarderingen: ewoudk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.