Eiken hout drogen

Eastmaster

Nieuw lid
16 mei 2020
7
0
Na een paar zeer warme dagen, is het blad een beetje krom getrokken. Aan de smalle kant iets meer dan aan de brede kant. Ik heb het blad nu onderste boven gelegd zodat ook de andere kant misschien wat meer kan drogen. Het blad ligt op twee bokjes, is onbehandeld en staat niet direct in de zon.

Helpt het als luchtbevochtiger onder de tafel zet? Of zijn er andere methodes die beter werken?
WhatsApp Image 2020-06-05 at 11.16.34.jpegWhatsApp Image 2020-06-05 at 11.16.35.jpeg
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Dat stuk hout zoekt die vorm op, omdat het niet anders kan — kijk naar de groeiringen, die lopen al vrij snel vanuit het midden in een hoek van 45 graden. Dit deel van de stam wil je niet gebruiken om een blad uit één stuk te maken… Of het moet zo dik zijn dat je het na droging weer vlak kunt schaven en dan nog wat dikte overhoudt.

Een dergelijk plak moet je in stroken zagen en dan om en om weer verlijmen om er nog wat mee te kunnen.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Helpt het als luchtbevochtiger onder de tafel zet? Of zijn er andere methodes die beter werken?
Het probleem is niet de tijdelijke droogte en/of warmte. Het probleem is dat je hout nog nat is en hoe dan ook verder zal drogen en daardoor nog verder krom trekken. Ook als het minder warm wordt of iets vochtiger.

Als je er na 3 weken al een vinger onder kan steken dan zal het er helemaal mooi uit zien over een half jaar.

Het trager later drogen zal wel helpen maar ik vrees niet genoeg om er een boomstamtafel van over te houden. Een luchtbevochtiger eronder zetten zal enkel tijdelijk helpen (maar wel voorgoed je energiemaatschappij rijker maken).

Laat het maar rustig een paar jaartjes verder drogen, best opgelat zodat de lucht er aan beide kanten kan en dan later verzagen om er iets van te maken.
 

Eastmaster

Nieuw lid
16 mei 2020
7
0
een update voor de gene die geïnteresseerd zijn.
Het blad is zo goed als weer helemaal recht getrokken. Enige wat ik gedaan heb is een tafelzeil gelegd over het blad. Dat deed ik voornamelijk om de tafel te kunnen gebruiken in onbehandelde staat. Tot mijn verbazing is het blad in ongeveer 1 maand tijd weer zo goed als recht.
Ik heb het vermoeden dat het tafelzeil er voor gezorgd heeft dat het vocht zich gelijkmatige heeft verdeeld over het blad.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Enige wat ik gedaan heb is een tafelzeil gelegd over het blad.
het zeil heeft er voor gezorgd dat de warme lucht, die stijgt en vocht bevat, onder het zeil (= bovenkant van het blad) blijft hangen, en daar mogelijks condenseert
de bovenkant van het blad krijgt het dus iets vochtiger dan de onderkant, waardoor die weer zwelt, en je blad recht komt
de holle bovenkant is het gevolg van de natuurlijke droging van elk stuk hout
wil je het blad houden zoals het is, dan zal het hout altijd op deze manier krimpen en uitzetten
je kan dit deels tegenwerken door aan de onderkant een profiel met slobgaten te zetten
is er nog spint aan de zijkant ?
1601296737055.png
 

Eastmaster

Nieuw lid
16 mei 2020
7
0
Spint zit er nog aan de zijkanten. Als ik het blad nu helemaal aflak waardoor vocht moeilijker kan verdwijnen, kan ik daarmee dan kromtrekking in de toekomst voorkomen/reduceren?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.