Eiken hanglamp

d_moonen

Nieuw lid
25 feb 2014
4
0
Goedemorgen,

Ik ben van de week begonnen met een leuk nieuw project.
Tijdens een wandeling met de hond, kwam ik een prachtige eiken stam/stronk tegen.
Het idee speelt al langer om eens een mooie hanglamp op te hangen en lift naar eigen invulling.

Planning voor nu hout gefaseerd op te schuren.
Drogen.
Behandelen.
Olieën.
Ophangen.

Hebben jullie nog tips/ideeën om het hout te bewerken of wat voor soort olie?
Uitstraling moet robuust blijven, en het product het product te laten.
Over de ophanging, er komen 2 chemische ankers in het plafond om het te dragen.
Maar ben nog op zoek naar de gouden tip betreft bevestigen, mooi zijn de ouderwetse koperen bouten (groot).
Onder de stam, komen 2 lampenkappen te hangen. (ik heb een foto van de LEDwood bijgevoegd als leidraad)

Graag hoor ik van je betreft tips etc.

mvg
 

Bijlagen

  • IMG_0001.jpg
    IMG_0001.jpg
    98,8 KB · Weergaven: 336
  • IMG_0002.jpg
    IMG_0002.jpg
    74,8 KB · Weergaven: 335
  • IMG_0003.jpg
    IMG_0003.jpg
    100,1 KB · Weergaven: 335
  • IMG_0004.jpg
    IMG_0004.jpg
    63 KB · Weergaven: 333
  • IMG_0006.jpg
    IMG_0006.jpg
    27,3 KB · Weergaven: 334

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Mooi plan ! Ik ben sowieso verlichtingsgek dus ben heel benieuwd naar het resultaat.
Is het je bedoeling om de stam aan vaste staven te hangen of bijvoorbeeld aan kettingen of staaldraad ? Wat voor type verlichting ga je gebruiken ?
Wat voor plafond is het, chemische ankers is denk ik overkill en kun je als het nodig mocht zijn niet meer verwijderen zonder een behoorlijk gat na te laten.
 

d_moonen

Nieuw lid
25 feb 2014
4
0
Mooi plan ! Ik ben sowieso verlichtingsgek dus ben heel benieuwd naar het resultaat.
Is het je bedoeling om de stam aan vaste staven te hangen of bijvoorbeeld aan kettingen of staaldraad ? Wat voor type verlichting ga je gebruiken ?
Wat voor plafond is het, chemische ankers is denk ik overkill en kun je als het nodig mocht zijn niet meer verwijderen zonder een behoorlijk gat na te laten.

Ik twijfel nog over de manier van ophangen. Heb nog niets gevonden waar ik gelijk verliefd op werd. Ik neig naar 2 staalkabels met hierin de stroomkabel verwerkt.
De lampen die erin gaan komen, zijn de Philips Hue. (onder de lamp met 2 grote kappen)
Het is een betonnen plafond.
 
Laatst bewerkt:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dat zijn erg mooie lampen, tikkie aan de prijs maar dan heb je ook wat(t) !
Staalkabel met snoer erin verwerkt is lastig, er is onder ander deze: http://www.snoerboer.nl/verstevigd-donkerbruin-snoer-met-staalkabel.html je zult dan een goede trekontlasting moeten maken, er komt best veel gewicht aan te hangen. De kwaliteit van deze staalkabel ken ik niet, is 0.75mm en hoe dit in de kabel verwerkt is kan een groot verschil maken.
Dij deze: https://www.snoerenzo.nl/winkel/vinyl_snoer/535-Pendelsnoer_2_x_075mm_transparant_met_trekdraad.html staat het wat duidelijker vermeld, het trekgewicht is max. 7,5kg. Een dikkere kabel kon ik zo snel niet vinden. Persoonlijk vind ik die van de snoerboer erg mooi voor zo'n project.
 

d_moonen

Nieuw lid
25 feb 2014
4
0
Dat zijn erg mooie lampen, tikkie aan de prijs maar dan heb je ook wat(t) !
Staalkabel met snoer erin verwerkt is lastig, er is onder ander deze: http://www.snoerboer.nl/verstevigd-donkerbruin-snoer-met-staalkabel.html je zult dan een goede trekontlasting moeten maken, er komt best veel gewicht aan te hangen. De kwaliteit van deze staalkabel ken ik niet, is 0.75mm en hoe dit in de kabel verwerkt is kan een groot verschil maken.
Dij deze: https://www.snoerenzo.nl/winkel/vinyl_snoer/535-Pendelsnoer_2_x_075mm_transparant_met_trekdraad.html staat het wat duidelijker vermeld, het trekgewicht is max. 7,5kg. Een dikkere kabel kon ik zo snel niet vinden. Persoonlijk vind ik die van de snoerboer erg mooi voor zo'n project.

Bedankt!!
Had die van de snoerboer ook gevonden. Inderdaad erg mooi!
Toch is het stammetje behoorlijk op gewicht, zo rondom 30kg schat ik wel.

Ben zojuist aan het zoeken geweest naar touw die ik er om heen kan draaien (en dus ook het gewicht in laat hangen)
 

d_moonen

Nieuw lid
25 feb 2014
4
0
Paar meter besteld inmiddels bij de snoerboer. Ook 20 meter prusiktouw besteld (deze voor het behoorlijke trekgewicht en omwikkeld de staalkabels)
Er komen 2 keilbouten in het plafond!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.