Eiken gebint mooi maken

Mr. T

Nieuw lid
20 okt 2023
8
8
Den Bosch
Hallo beste forum leden. Hoe kan ik een eiken balk - voorheen een gebint - het beste schoonmaken? Schoonspuiten met een hogedrukreiniger en dan borstelen? Zo ja, wat voor borstel is hiervoor het meest geschikt?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
zit die balk in een constructie of is hij daar uit gesloopt?

moet hij schoon worden en maakt het niet uit hoe hij er verder uit ziet og hoet hij ook mooi glad worden en mischien in de was olie of lak worden gezet.
 

Mr. T

Nieuw lid
20 okt 2023
8
8
Den Bosch
zit die balk in een constructie of is hij daar uit gesloopt?

moet hij schoon worden en maakt het niet uit hoe hij er verder uit ziet og hoet hij ook mooi glad worden en mischien in de was olie of lak worden gezet.
Het is een losse balk van 1400x145x145. Het wordt een lamp voor boven de eetkamertafel. Hij moet robuust en natuurlijk blijven. Olie was of lak nog niet over nagedacht, maar tips zijn welkom :)!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
als hij smerig is zou ik hem gewoon eens lekker afboenen met water en wat zeep.
als er ook verf op zit en dergelijke dan kom je toch snel bij scheuren schaven en of schrapen uit.
hoge druk zou niet mijn eerste keuze zijn maar het kan uiteraadt wel net als luchtgommen en dergelijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mr. T

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Als ie moet lijken op eiken wagondelen dan zet ik op de haakse slijper een staalborstel niet de allergrofste want dan gaat het niet goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mr. T

Mr. T

Nieuw lid
20 okt 2023
8
8
Den Bosch
Als ie moet lijken op eiken wagondelen dan zet ik op de haakse slijper een staalborstel niet de allergrofste want dan gaat het niet goed.
inmiddels is de balk mooi schoon en droog, er zitten nu alleen nog van die ‘pluisjes’ op. Enig idee hoe ik die het beste kan verwijderen?

En verder twijfel ik over lak. Het moet wel natuurlijk blijven. Heeft iemand hier suggesties?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Voor de afwerking is de vraag wat voor effect wil je. Voor glimmend hoogglans lak of heldere epoxy.

Maar zo'n mooi stuk rustiek eiken met historie, zou ik persoonlijk voor olie gaan. Of niks, dat is ook een optie.

jaap
 

Mr. T

Nieuw lid
20 okt 2023
8
8
Den Bosch
Voor de afwerking is de vraag wat voor effect wil je. Voor glimmend hoogglans lak of heldere epoxy.

Maar zo'n mooi stuk rustiek eiken met historie, zou ik persoonlijk voor olie gaan. Of niks, dat is ook een optie.

jaap
Dank voor je reactie. Ik ben vooralsnog nieuw in deze materie; wat voor olie zou ik voor een matte look het beste kunnen gebruiken? Hij mag best wat donkerder worden.

Enig idee hoe ik die ‘pluizen’ er af krijg?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Anders met een messing borstel als het met een schuurpapiertje niet gaat. Er zijn trouwens nog diverse andere soorten borstel waarmee het zou kunnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mr. T

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Hoewel het niet mijn smaak is, vind ik het wel heel mooi gedaan.... De grote vraag is nu: hoe dan? Zou je als feedback op de antwoorden in dit topic en ter lering van iemand anders die dit wil maken nog iets kunnen vertellen over hoe je de balk nu schoon gemaakt hebt en de afwerking gedaan hebt (inclusief ontpluizen 😜)?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.