Eiken en Noten glad en zacht krijgen

Gert-Janop

Nieuw lid
16 dec 2021
1
0
Deventer
Beste mede hout liefhebbers. Ik probeer plankjes eiken en notenhout via schuren en tungolie zo glad mogelijk te krijgen. En ik heb allerlei volgordes geprobeerd (tm korrel 1500) maar ik blijf een ribbelig oppervlak houden.

Heeft iemand tips?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid !

over noten kan ik niet meespreken

eik schuur ik maximaal tot 220
meestal lak ik die met acryl-pu
de eik komt reeds voldoende glad uit de vandikte
eerst met korrel 80 schuren, dan 150, lakken, 220, en ten slotte 2 x lakken

eik heeft een grove struktuur en grote poriën
als je die fijner dan 150 schuurt, dan schuur je de poriën dicht
maw je duwt het fijne schuurstof in de poriën
bij het behandelen maak je dat weer vrij

met (tung)olie heb ik geen ervaring
ik verwacht dat die bij de 1ste beurt de vezels recht, waardoor je nogmaals moet schuren
probeer het eens met 150 en maximaal 220
da's uiteraard het heel andere eind van jouw 1.500
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Wat bedoel je met een "ribbelig oppervlak"? Allemaal groeven, of gewoon houtvezels die omhoog staan waardoor het iets ruw aanvoelt?
Ik heb ooit geleerd om, voor het afwerken, met een licht vochtige doek over het hout te gaan en na het drogen nogmaals te schuren. Door het vocht gaan de losse vezels omhoog staan, verharden ze en kan je ze wel afschuren. Het kan dat met de olie deze vezels ook 'op' gaan staan.

En wat is de bewerking die je voor het schuren hebt gedaan? Was het al geschaafd, of heb je ruw hout proberen glad te schuren, ook in combinatie met te snel naar een fijne korrel over te stappen?
Als ik een plankje eik of noot pak, en dat schaaf en schuur met achtereenvolgens korrel 100, 120 en 150 is het zo glad als babybilletjes... En dat blijft zo als ik het daarna in de olie zet (2 lagen, voldoende uitvegen dus heel dun aanbrengen, een nacht laten drogen en dan een 2e laag).
Ik verwacht eigenlijk dat het hout voor het schuren nog niet echt glad is geweest, en je met een te fijne korrel bent begonnen (of te snel fijner bent gegaan) waardoor je per korrel niet lang genoeg geschuurd hebt.

En korrel 1500, dat is meer polijsten dan schuren, zeker op hout. Voor blank hout, zeker eiken, voor het olien opschuren tot maximaal 150, tussentijds eventueel heel licht met k400 om een eventueel overeind gekomen vezeltje glad te krijgen. Ga je eik voor de olie/lak veel fijner schuren dan k150, dan schuur je het hout dicht zoals ZotVanHout ook al zegt, waardoor je problemen krijgt met de afwerking (de olie kan niet meer in het hout trekken of het schuurstof komt weer tevoorschijn uit de poriën).
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Voor echt glad, moet je eerder schaven dan schuren. Want hout is niet overal even hard, en met schuren schuur je bij de jaarringen meer zacht dan hard hout weg. Een perfect geschaafd plankje is gladder dan een geschuurd plankje.

Bovendien heeft eiken een vrij grove structuur van zichzelf; dat wordt nooit zo glad als een 'dichte' houtsoort, ik noem bv. beuken, esdoorn, peer, linde etc. Walnoot is iets minder grof, maar ook niet echt een dichte houtsoort, vind ik.

Het is dus ook niet voor niets dat perfect spiegelend gladde gepolitoerde meubels gemaakt worden door eerst het houtoppervlak met puimsteenpoeder o.i.d. helemaal op te vullen.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
waar schuur je mee?
voor een echte vlake ondergrond mag je schuurtool niet vervormen.
bij een zachte schuurzool of met de hand schuur je het hele oppervlak niet alleen de bovenzijde van de ribbels.

dosse gezaagd eik kan plaatselijk flink in hardheid verschillen dat maakt vlak schuren moeilijk
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Met eiken maak ik wat meer ruwe dingen, dus geen ervaring daarmee, maar mijn Europees noten tafel heb ik tot 240 geschuurd, een laag Danish oil aangebracht, deze goed laten intrekken, daarna tot 400 geschuurd en nog een aantal lagen Danish opgezet, waarvan de laatste 2 lagen met 0000 staalwol. resultaat is een heerlijk glad oppervlak.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
De eerste keer dat ik eiken echt glad wilde schuren kwam ik tot de conclusie dat mijn p 400 niets meer deed.
Vaak ga ik niet verder dan p 180 of p 240. Wel is van belang dat je de grove korrels heel goed uitschuurt. Als je in een richting schuurt moeten de groeven in een richting wijzen ga er nu haaks op die richting schuren. Zie je dat dit in een keer van richting wijzigt kan je met je volgende korrel verder gaan.
Sla voor al bij grove korrels geen nummer over. Heel kort door de bocht neem elke keer 50% hoger. Dus na p 80 ga je naar p 120 dan naar p 180 etc etc. Bij het maken van pennen (schrijfwaren) sla ik bijna nooit een gang over. De afwerking is dan ook bijna altijd hoogglans.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.