Eiken bed

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Ik heb een eiken bed gemaakt er vervanging van ons Ikea bed. Het begon allemaal met deze plank:
P1130197.jpg

Dit is een stuk eiken dat mijn opa in 1943 gekocht heeft bij een scheepswerf in Hoogeveen toen hij voor zichzelf begon. Mijn vader heeft dit stuk altijd bewaard voor een speciaal project. Toen ik hem een paar jaar geleden vroeg of ik het mocht gebruiken voor een eettafel had hij er nog plannen voor. Helaas is mijn vader nu ernstig ziek en zal hij nooit meer iets met de plank doen. Als mijn moeder later verhuist, dan is er geen plek meer voor deze plank en zal hij verkocht worden o.i.d. Dat leek me heel erg jammer. Ik wilde al langer een bed maken, dus dit leek me een uitstekend project om het familie-eiken binnen de familie te houden. Dat vond m'n vader ook.

Het headboard en de poten zijn van dit familie-eiken. De rest is eiken komt uit de boedel van een meubelfabriek (in de buurt van Kampen) die in 1993 failliet ging. Dit lag dus ook alweer een tijd te wachten op een bestemming.

De poten en zijden zijn verbonden d.m.v. pen- en gatverbindingen. Even passen
P1130204.jpg

Het headboard is een paar mm ingelaten in de dragers:
P1130233.jpg
P1130234.jpg

Er zitten een paar prachtige stukken in:
P1130240.jpg
P1130241.jpg

Ik heb het bed afgewerkt met Deense olie:
P1130246.jpg

Op de achtergrond (aan de muur) zie je een bord van de werkplaats van m'n opa, ook uit 1943.

Dit is het bed in de slaapkamer:
P1130267.jpg

Moe maar voldaan:
P1130269.jpg

Nu nog twee nachtkastjes....

groeten,
Jan Anton
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Het is 2,00 meter bij 1,80. Net zo lang en breed als ons oude bed. Ik lig altijd graag een stukje naar onderen zodat ik wat uitsteekt. Best raar eigenlijk...
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Was ook erg leuk wakker worden in eigen bed. Ik heb wel meer zelfgemaakte meubels, eettafel, stoelen e.d., maar een bed is toch wel bijzonder omdat je er in ligt.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Hallo JanAnton,

Hoe zitten de 'zijkanten' aan het hoofd- en voeteneinde? In de eerste foto is alles los in mekaar als ik het zo zie, later zie ik iets waarmee het bed gedemonteerd kan worden? Ik heb nog een lading grenen vloerdelen, en ik heb nog een bed nodig. Je ontwerp ziet er erg mooi uit!
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Die stang komt inderdaad van het oude ikea bed. Leek me wel handig want het is mooi compact zo en toch stevig. Ik ben geen purist wat dat betreft, anders had ik nooit zo lang in een ikea bed geslapen:).

Over de verbindingen:

ik heb ooit een ander bed gemaakt met bedhaken en dat beviel totaal niet: blijft altijd bewegen, piepen, kraken. De zijden en de einden zijn verbonden met een pen- en gatverbinding en een bout die dat bij elkaar houdt. Daar zijn dan verschillende oplossingen voor (heb wat speurwerk gedaan op internet en wat boeken): 1) Je kunt er een bout van buiten in draaien (kop blijft dan zichtbaar aan hoofdeind) die dan in een moer valt die ingelaten is in de zijden. Dat leek me best een mooie oplossing. Sterk, simpel. Maar je blijft dan de kop van de bout zien (je kunt daar zelfs afdekplaatjes voor krijgen), dat kan mooi zijn maar ik vond dat niet bij de stijl van het bed passen.
2) andersom: een stuk draadeind in de einden zetten en die je dan met een losse moer in de zijden vastzet. Zo is het onzichtbaar. Eigenlijk lijkt dit heel erg op ons oude ikea bed.

Ik heb het volgende gedaan: in het hoofd- en voeteneind heb ik per kan twee draadeinden gelijmd (epoxy), zie foto:
P1130237.jpg
Die zet ik dan vast met een moer. Ik heb hier een speciaal sleuteltje bij gemaakt (ding op foto, hoeft eigenlijk niet). Het lastige van deze constructie is dat je maar weinig ruimte hebt om de moer aan te draaien, want alles moet binnen de houtdikte (hier 26 mm) vallen.
P1130268.jpg

Tot nu toe zit het als een huis. De tijd zal het leren.
groeten,
Jan Anton
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Inderdaad.
Ik heb een Auping en al ziet de schroef er anders uit, de konstruktie is in principe hetzelfde.
M'n bed is al bijna 40 jaar dus de jouwe zal het ook nog wel even houden denk ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.