Dus, weer een bezoek aan (hout)vrienden in Frankrijk achter de rug. Deze keer met uitgebreid bezoek na uitnodiging aan de openluchtmuseum in Bretagne. Ik heb drie balken achtergelaten wat ik samen met collegae gekantrecht in drie dagen hebben. Die eersten die waren vers gekapt eiken en dat merkt ik meteen met het ontschorsen. Dat ging vlot en makkelijk een indicatie dat het was een in de lente gekapt boom wat eigenlijk altijd een grote fout is. Die stammen lieverd ook probleem met het bijlwerk in eerste instantie met het inkepen waar de bijl het neiging had om zich vast te klemmen in de spint ten tweede met het kanten en het doorsnijden van de taai vezelig hout. Met de derde stam ging het werk beter met hout wat een paar jaar de tijd had na het kappen uit te rusten.

Ik maak gebruik van hoofdzakelijk twee bijlen ten eerste is de zogenoemde Bandhacke een zwaar bijl met lange en nauw snij en relatief kort steel ten tweede is de Breitbeil ook van Oostenrijks afkomst, een bijl van een kilo of drie gewicht, enkel vouw (in mijn geval links handig opgesteld) voor het glad maken van de gekantrecht oppervlakten. Met dank aan Bijl expert Mark, Timmerman Yvan en smid van de kasteel Guédelon, Martin.
Voor degene met interesse om dit soort werk te zien ben ik op de Ganzenmarkt te Enter einde deel van dit mand met twee compangnonen.
Groette,
Ernest

Ik maak gebruik van hoofdzakelijk twee bijlen ten eerste is de zogenoemde Bandhacke een zwaar bijl met lange en nauw snij en relatief kort steel ten tweede is de Breitbeil ook van Oostenrijks afkomst, een bijl van een kilo of drie gewicht, enkel vouw (in mijn geval links handig opgesteld) voor het glad maken van de gekantrecht oppervlakten. Met dank aan Bijl expert Mark, Timmerman Yvan en smid van de kasteel Guédelon, Martin.
Voor degene met interesse om dit soort werk te zien ben ik op de Ganzenmarkt te Enter einde deel van dit mand met twee compangnonen.
Groette,
Ernest
Laatst bewerkt: