Efvee stelt zich voor als 'maker'

Efvee

Post veel
9 jun 2021
993
425
RegioRotterdam
Aangezien we hier andere dingen bespreken dan specifiek houtbewerken even een kleine introductie van efvee als 'maker'. Dat scheelt uitleg.
  • Ik heb sinds december 2023 een Prusa MK4. De behuizing van de printer is een vak met deurtjes in een houten stelling. Dicht genoeg om tocht buiten te houden en groot/open genoeg om de temperatuur niet te ver te laten oplopen.
  • Ik gebruik de printer voornamelijk voor mallen, hulpstukken en gereedschappen voor houtdraaien. Zie mijn pagina op Printables. Verder maak ik af en toe decoratieve zaken en speeltjes.
  • Ik maak de ontwerpen voor de technische objecten zelf met OpenSCAD. Ik ben exact opgevoed dus voor technische ontwerpen gaat er voor mij niets boven een toetsenbord, een overzichtelijke set instructies, en een uitgebreide bibliotheek met leesbare dus aanpasbare code. Ervaring met kant-en klare downloads is dat ze het net niet zijn, en dat zie je pas als je al een print hebt gemaakt.
  • Ik gebruik PLA voor mallen en dergelijke, en voor andere harde objecten PETG als het kan en anders ASA( detail, gladheid) of polycarbonaat als het extra sterk moet zijn. Verder gebruik ik flex materiaal (40 ShoreD en VariShore) voor doppen en verloopjes.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
993
425
RegioRotterdam
al decennia ben ik vergroeid met POV-Ray, waar OpenScad heel erg op lijkt, maar dan ook weer net te veel afwijkt om me er prettig bij te voelen. Middels code 3D genereren zou ook voor mij de weg zijn. Als.. indien... ooit... (maar ik heb het niet zo op kunsstof) Wie weet.
Ah. POV-Ray. De kracht van die taal! Daarmee heb ik het ook geleerd! Het sloot zo mooi aan bij wat ik gewend was te doen in Fortran.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.137
1.044
Enschede
ingoogni.nl
De kracht van die taal!
Ik heb het zo ver gekregen dat je er in principe synthesizers mee kunt bouwen en zelfs gesynchroniseerde animaties maken door steeds kleine stukjes naar een WAV bestand te schrijven. The Sounds of POV-Ray - IngoognI

Rond het begin van deze eeuw heb ik een decennium de documentatie geschreven en beheerd. Vergroeid dus ;) Nu schrijf ik het meeste in Nim en exporteer dan.

Het leuke van 3D en dergelijke in code te doen is dat het knopje niet allen tot "11" gaat, zoals bij sommige gitaristen, maar tot "oneindig" (voor zo ver de rekenapparatuur het toestaat).

Efvee

Post veel
9 jun 2021
993
425
RegioRotterdam
Creatief idee om PoVRay daarvoor te gebruiken. Muziek is niet mijn ding. Ik zit meer in het grafische. Ik liep op POVRay een beetje dood en ik ben toen overgestapt op Poser: 3D generatie van 'foto's' van figuren, die je dan een beetje kunt filteren tot ze er leuk uitzien.
1763752848699.jpeg
En zo komt deze discussie na een omweg weer terug bij 3D modelleren. :cool:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.