efficientie motor, 1x 240V vs 3x 400V

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Dat is ca. 1,4kW. 60Hz
Waarschijnlijk afkomstig van een zee-schip.
Met een 3fase 1,5kW frequentie omvormer 50Hz naar 60Hz kan je die laten draaien.
Dan haal je het maximale er uit.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Hallo Danny, je haalt spanning en frequentie door elkaar.

Er is natuurlijk niet mis met als Puff zegt dat zijn ingangsspanning 50 Hrz is.


Puff merkt dat op omdat zijn motor alhoewel van Duidse makelij, blijkbaar specifiek voor netpanning is ontworpen die 6o Hz heeft. dus je mag vastellen dat de motor en ventilator dat toerental aankan. en een experiment met een frequentie regelaar zeker een posistief resultaat kan/zal hebben . Zoalang het bij 60 Hz blijft . Al zou ik 65 Hz ook wel aandurven er is altijd een marge in de opzet van zo'n produkt.

Mijn indruk is (en ik ken de situatie) motor+bijbehorende ventilator onwikkeld is voor de amerikaanse markt en bedoelt is als aan aanjager voor bv. een verbrandings systeem, dat is mijn indruk en niet specifiek voor een (stof)afzuigsysteem.
Ik leidt dat ook af aan de grootte van de inlaat en uitlaat. Blazers en aanjagers hebben vaak een kleinere uitlaat terwijl afzuigers een zo ruim mogeijke uitlaat hebben in verhouding tot de inlaat . De uitlaat van de ventilator van Puff heeft een kleiner doornsee opervlakte dan de inlaat.

Het op het plaatje staat 1.8 PK dat is ook uitgaande van 60 Hrz dus bij 50 Hz is dat lager net als het vermogen
Er staat ook E3 en ik heb begepen dat dat gaat over de efficentie , die in 83% een kwalitiatief goede motor dus. Zit ik er naast dan hoor ik het graag.

Het opgegeven vermogen in HP van deze motor is dus bij 50 Hrz zo'n 1.1 Kw en dat is aan de lichte kant voor een afzuigsysteem met pijpen van 150 mm en de nodige bochten en 6 meter lang + een cycloon.

Een experiment met een frequentie regelaar is de moeite van het proberen waard, zeker als je er eenje tijdelijk kan lenen .
 
Laatst bewerkt:

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Sunrayes en Dunhans,

Dank voor de uitleg.......Ik ga eens kijken of ik een Freq regelaar kan vinden die hiervoor geschikt is.

Of 1 kan lenen.......want zoals Karangetang hierboven al schreef, de motor die ik heb voldoet, maar is niet echt een spaanderafzuiger.
Dus er is een behoorlijke kans dat de motor op termijn vervangen wordt.

Dus als ik er voor wat testjes 1 kan lenen hou ik me aanbevolen.


Grt,
Danny
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Freq kan je best boven de 65 hz instellen hoor. Motor en lagers kunnen dat best aan. Alleen voor de Afzuiging zal het geen zin hebben. Daar zit een Max aan. Maar weet daar te weinig van om er iets over te kunnen zeggen.
Er zijn motoren. Die worden oa in kantenlijmers gebruikt voor frezen en zagen die op 200hz draaien. Zijn bijna allemaal uitgerust met C3 lagers die een grotere tolerantie hebben. Zou een normale elektromotor niet boven de 100 hz laten draaien. En ga je heel laag in de freq dan moet je geforceerde koeling toepassen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
En ga je heel laag in de freq dan moet je geforceerde koeling toepassen.

aleen als je én langdurig én vol vermogen vragend lage frequenties toepast. Als je je draaibankmotor met 5 Hz laat draaien om te schuren, heb je geen geforceerde koeling nodig. Maar als je aan je kolomboor een frequentieregelaar hangt om met 5 Hz een serie grote gaten te gaan boren, dan heb je mogelijk wel een probleem.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Het ging hier over een motor die een specifiek bijbehorende ventilator aandrijft .
Op motor is aangegeven voor 60 Hz dus op 50 Hz draaid hij langzamer
Uteraard kan je hem nog veel langzamer laten lopen maar dat was hier niet de vraag.
De kwestie is om een zo goed mogelijke afzuiging te krijgen .
Daarom ik schreef dat je ook wel naar 65 Hz zou kunnen gaan en ja natuurlijk ook naar 70Hrz en ook nog wel hoger. Dat zal echter waarschijlijk niets opleveren, hooguit veel lawaai.
Omdat de vorm van de schoepen zijn ingesteld op een bepaalde omtreksnelheid en een daar bij best passende lucht doorvoersnelheid.
Het gaat daar bij oa om de hoek die de voorste rand schoep heeft en de kromming in de schoep, dat luisterd nauw.
Dus bij 60 Hz zal hij het beste presteren want daar is die ventilator voor ontworpen. Het kan zijn dat in een bepaalde setting met een bepaald drukval (cq weeerstand ) een en een pepaalde daarmee samenhangende luchtsnelheid een iets hogere draaisneheid de ventilator nog net ietsje winst opleverd. Het is het proberen waard . In middels heb ik een fequentie regelaar opduikeld en kan het Puff is gaan proberen
We zijn benieuwd .
 
Laatst bewerkt:

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ik hoop dat het lukt.......

We kunnen best wel een soort testprogramma in elkaar draaien om met verschillende frequenties en op verschillende punten in mijn set-up snelheid danwel waterkolom te meten waardoor we de motor precies op de sweetspot kunnen krijgen voor mijn specifieke set-up.....

Als dat lukt gaat natuurlijk de vraag zijn......is het voldoende....of moet ik naar een echte spaanderafzuiger met hoger vermogen.

We gaan het zien......vind t wel leuk om te testen.

grt,
Danny
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
We gaan het doen, de frequentie regelaar staat klaar !
Ook zijn de geleidelijke verlopen van 160 naar 100 , 100 naar 63 en 125 naar 100 een eind op- weg, de modellen waar ik
de produktie mallen mee ga maken zijn nagenoed klaar. Zodra de verlopen klaar zijn kunnen die
ook mee getest worden, Het is zowiezo een leerzaam poces waar anderen
later hun voordeel me kunnen doen. de luchtsnelheidsmeter en de drukmeter liggen te wachten

Een beetje of topic maar de mallen voor de verlopen in de maak
op mijn oude Atlas draaibank

IMG_20200424_165357.jpg

De goede observator zal zich afvragen: "waaarom doet die man dat met een vierklauw?

Nou, Om de eenvoudige reden dat het me niet lukt die er af te krijgen ... :confused:
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Met al dat zaagsel op je bed, gaat het niet mee vallen om een oliefilm op je bedbanen te houden. De vierklauw zit geschroefd. Een meter kokerprofiel en een hamer gaan dat oplossen. Je kan je drieklauw even in de vierklauw uitklokken of je werkstuk direct uitklokken. Als je het wat vaker doet gaat dat ook heel snel.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Chevy66

Met al dat zaagsel op je bed, gaat het niet mee vallen om een oliefilm op je bedbanen te houden. De vierklauw zit geschroefd. Een meter kokerprofiel en een hamer gaan dat oplossen. Je kan je drieklauw even in de vierklauw uitklokken of je werkstuk direct uitklokken. Als je het wat vaker doet gaat dat ook heel snel.

eigenlijk hoort het hier niet thuis maar toch maar even je hebt gelijk hout draaien op eenmetaaldraaibank is niet de beste keuze maar ja ik doe het weinig en omdat een houtdraaibank erbij te gaanzetten ik heb al ruimtme tekort .. Dus als het houtdraaien klaar is maak ik alles extra goed schoon en goed oiliën, tis niet anders .

Ja het uitkloken met een vierklouw lukt ook wel maar meestal maak ik het gewoon af in een keer opspanning .
Het liefst zou ik een speciale houdraai kop hebben maar of die voor de Atlas bestaat weet ik niet
de klauwen van de vier klauw druk je aardig in het hout en toch kan er weer speling komen
Het vierkante klosje is van behoorlijk hard eiken dat scheelt wel.


Je kan je drieklauw even in de vierklauw uitklokken

Dat snap ik niet helmaal :confused:

Een meter kokerprofiel en een hamer gaan dat oplossen

Kop zit met een schroefdraad van 1.5 inch tpi 8
Het los tikken van de vierklauw is bij een Atlas problematisch, je moet voorzichtig
zijn: de tandwielen zijn van Mazak en kunen dan zomaar afbreken
dus ik moet de as op een andere manier zien te blokeren.
 
Laatst bewerkt:

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Efficiëntie motor :

3 x 400 V is een netwerk waar er tss de fazen 400V staat .
- Een motor in driehoek geschakeld heeft in dat geval 400 V over zijn fazewikkeling staan.
- Een motor in ster krijgt dan eigenlijk 240V over zijn fazewikkeling.

Dus als je 1x 240 binnen krijgt is dat eigenlijk een fase (van 400V) en de Ster- aansluiting.

Ps : Vroeger had je een 3x220V netwerk, daar was er tss de fazen 220V .. in dergelijke huizen zag je dan ook soms toestellen op 110V. Dus als de mensen een 220V toestel hadden werd dit tss 2 fazes aangesloten.

Tot zover het binnenkomende net.

Als je nu een 1 fazige 220V motor hebt ontstaat er geen draaiveld .. dergelijke motoren moeten dus “geholpen” worden als ze aangezet worden. Dat kan manueel maar dat kan ook dmv een fictieve 2de faze te creeren in de motor.. daar een motor eigenlijk een spoel is, kun je dit doen dmv ene condensator. (Deze geeft een vertraging LC-kring.) de waarde van de condensator (het aantal mF ) is belangrijk om de juiste vertraging te maken zodat de motor denkt dat er juiste draaiveld ontstaat.

Ok, eens als de motor loopt is het opgenomen vermogen vergelijkbaar
Het afgegeven vermogen is echter iets minder voor een 1 faze en hier gaat de 3faze motor winnen.
Dergelijke motoren hebben een hoger koppel. En bij een roterende as is het vermogen functie van het koppel (torque).

Daarom is de gouden raad : heb je 3 faze net, koop dan zo veel mogelijk toestellen op 3 fazen.


Wat betreft de afzuiging... de waaier is berekend voor een bepaald toerental en daar brengt 1x240 of 3x400 niets bij.
Groetjes
Jos
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.