eeuwig zonde?

VLODT

Actieve deelnemer
11 jul 2011
214
28
Gendt
www.vlodt.nl
Beste forumleden,

Na het zagen op de lintzaag heb ik per ongeluk een paar stukken ruw eikenhout laten liggen. Dat was voor de kerst. Bij het weghalen (met de grote schoonmaak) zijn er lelijke roestplekken achter gebleven, waarschijnlijk vanwege het uitlogen. Eeuwig zonde.

IMG_6896.JPG

Met Metall Protect en wat schrapen gaat het grootste gedeelte er af. Maar de lelijke plekken blijven.

Nu heb ik helemaal geen ervaring met metaalbewerken. Wat zou hier helpen? Kan ik het blad weer helemaal blinkend 😀 krijgen?

Alvast bedankt voor de reacties.

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
396
134
Enschede
schuurpapier :geek: roest is nu eenmaal weggevroten (geoxideerd) metaal. De enige echte oplossing is dus om je blad te schuren totdat je het weer glad en vlak hebt.

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
428
177
Almen aan zee
Ik heb iets soortgelijks gehad, en weer heel behoorlijk goed gekregen:
met een prop aluminiumfolie en schoonmaakazijn goed boenen.
Azijn er ook een tijdje op laten (na een kwartier verloor ik m'n geduld ;-) , en weer boenen
En daarna weer goed inwrijven met olie, Ballistol of camelia of iets dergelijks

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.451
1.288
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Voor zover ik kan zien is de overblijvende 'schade' alleen nog cosmetisch, en niet meer functioneel (= interfererend met de werking van de lintzaag). Als zodanig zou ik er persoonlijk verder niks meer aan doen. Leermomentje ;-)

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
237
181
Ik heb hetzelfde op mijn zaagtafel, schoongeborsteld met een staalborstel, vlak geschuurd en ingewreven met een waxinelichtje. In het gebruik merk je er niets van, de herinnering blijft....

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.516
590
De rest van het blad blinkt ook niet :) en hij zaagt er echt niet minder van.
bij veelvuldig gebruik zal het vanzelf minder worden.

de vlek krijg je weg met een stukje waterproof schuurpapier korrel 400 op een schuurplankje

Als je niets te doen hebt dan kan je het blad blijven schuren tot korrel 2000 of iets in die richting
en dan aan de gang gaan met een polijstmachine. (dan gaat hij echt glimmen)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.