Eettafel

HansBenieuwd

Nieuw lid
19 apr 2022
5
2
Amsterdam
Ik hoop dat ik deze post in dit forum kwijt kan, excuses als ik verkeerd zit. Onlangs hebben wij een eettafel aangeschaft en het tafelblad daarvan ziet er in onze ogen niet mooi uit, er zit een rand aan de tafel die enorm afwijkt van de rest. Hoe kan deze rand zo enorm afwijken van de rest, en kan ik hier zelf nog iets aan doen (of terugsturen)?
 

Bijlagen

  • IMG_20220412_210611.jpg
    IMG_20220412_210611.jpg
    48,5 KB · Weergaven: 141
  • IMG_20220412_210640.jpg
    IMG_20220412_210640.jpg
    71,6 KB · Weergaven: 139

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
dit zijn spiegels in het eikenhout, van origine de sapstromen door de boom.
Zie: Kwartiersgezaagd eiken met spiegels gedroog en geschaafd

Persoonlijk vind ik het wel mooi, maar vooral als het door de hele tafel heen is.
Ik kan me voorstellen dat dit beeld storend is.

Zonder gelijk met reparatievoorstellen te komen, is de tafel gekocht bij een meubelwinkel of een meubelbouwer?
Daar het overleg aangaan kan altijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

HansBenieuwd

Nieuw lid
19 apr 2022
5
2
Amsterdam
Goedemorgen Sjoerd,

Bedankt voor de snelle reactie. De tafel hebben we aangeschaft bij een meubelwinkel, en ik heb daar een klacht neergelegd. Doordat wij zelf onervaren zijn vind ik het prettig om de mening van jullie te horen voordat ik het gesprek in de winkel aanga.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
+1

@HansBenieuwd
welkom als nieuw lid

deze strook doet inderdaad afbreuk aan het uitzicht van de tafel
technisch niets fout mee
dit is het resultaat van het ondoordacht samenleggen van de stroken
wanneer ik een blad samenstel, let ik er altijd op dat de overgangen minstens niet te bruusk zijn
hier valt dat direct op

zoals @SjoerdvR aangeeft, zou ik mij tot de koper wenden
dit is geen onzichtbaar gebrek
 
J

j1eke

Guest
Ja, helemaal mee eens. Daar kun je niets aandoen zonder grof geweld. Als je ervan af wilt zal die strook afgezaagd moeten worden en een nieuwe er weer aangelijmd, dit zit door en door en kan dus niet weggeschuurd worden.

Vanuit technisch oogpunt is de buitenste balk het beste, die is zuiver kwartiers gezaagd, de groeiringen staan aan de kopse kant dan helemaal verticaal en zal dus alleen in de hoogte gaan werken en hoogstwaarschijnlijk nooit kromtrekken.

Maar het doet inderdaad afbreuk aan het geheel, vind wel dat je er een punt van kan maken. Dit is gewoon luiheid/te snel gedaan.
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Vooral houtbewerkers zijn fan zijn dit type eiken kwartiers gezaagd. Maar in deze tafel is het contrast wel erg groot.
Zoals hierboven reeds vermeld: technisch gezien absoluut geen gebrek in het hout, integendeel zelfs, maar enkel op te lossen door het stuk eraf te zagen en een minder contrasterende plank er terug tegen te lijmen.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Klopt het dat als je een tafelblad in de winkel zag, met dosse gezaagde planken, je mag verwachten dat je eenzelfde tafelblad geleverd krijgt?

(Ik vind van wel).
Dus deze gewoon terugsturen/nieuw blad laten leveren na overleg met de verkopende partij.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Klopt het dat als je een tafelblad in de winkel zag, met dosse gezaagde planken, je mag verwachten dat je eenzelfde tafelblad geleverd krijgt?
zeker wanneer je het blad niet vooraf, maar pas bij levering gezien hebt, heb je alle redenen om dit om esthetische redenen te weigeren
Dus deze gewoon terugsturen/nieuw blad laten leveren na overleg met de verkopende partij.
bij verkoop op afstand je terugzendrecht gebruiken
 

HansBenieuwd

Nieuw lid
19 apr 2022
5
2
Amsterdam
Klopt het dat als je een tafelblad in de winkel zag, met dosse gezaagde planken, je mag verwachten dat je eenzelfde tafelblad geleverd krijgt?

(Ik vind van wel).
Dus deze gewoon terugsturen/nieuw blad laten leveren na overleg met de verkopende partij.
Klopt, het tafelblad in de winkel komt absoluut niet overeen met hetgeen geleverd is.
 

HansBenieuwd

Nieuw lid
19 apr 2022
5
2
Amsterdam
Bedankt voor alle reacties, ik ben naar de winkel geweest waar de aankoop heeft plaatsgevonden en na lang aandringen komt er over een maand een onderhoudsmonteur kijken naar mijn klacht, ontzettend teleurstellend tot nu toe. Dankzij jullie reacties heb ik in ieder geval voldoende tips gekregen die ik kan gebruiken als hij op bezoek komt.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik wil je niet ontmoedigen, maar de onderhoudsmonteurs die ik hier over de vloer heb gehad voor elektrisch verstelbare stoelen, waren te dom om te poepen. Dan moest ik ze zelf gaan vertellen wat ze moesten doen. En dat niet één, maar twee keer. Een onderhoudsmonteur die iets moet gaan vinden van jou houten tafel, ik ben bang dat die gewoon zegt dat er niets mis mee is (en in technische zin heeft hij dan nog gelijk ook).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bedankt voor alle reacties, ik ben naar de winkel geweest waar de aankoop heeft plaatsgevonden en na lang aandringen komt er over een maand een onderhoudsmonteur kijken naar mijn klacht, ontzettend teleurstellend tot nu toe. Dankzij jullie reacties heb ik in ieder geval voldoende tips gekregen die ik kan gebruiken als hij op bezoek komt.
ik zou alle rechten gebruiken die er zijn om de tafel zo snel mogelijk terug te sturen
je kon immers pas na levering zien hoe ze oogt
en dat is volgens mij niet volgens de esthetische normen
in het slechtste geval vraag je om te ruilen met de tafel die je in de winkel gezien hebt
wedden dat ze die ruil gaan weigeren ?
een tafel met zo'n 'breuk' in de tekening krijgen ze immers niet verkocht
de toegevoegde waarde van die monteur is nul
de foto's zijn overduidelijk
kan je je klacht bij een verbruikersorganisatie + een overheidsombudsdienst neerleggen ?
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
209
85
Rijswijk
Is het maatwerk of een standaard tafel?
Bij een standaard product heb je toch een normale retourperiode van meestal 30 dagen?

Inderdaad die monteur zal niks kunnen doen. Er is immers geen repareerbaar defect aan de tafel.
 
  • Leuk
Waarderingen: j1eke

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Bizar!. Als de sodemieter je verhaal met daarin de hele voorgeschiedenis/feitenrelaas incl het absurde aanbod van de ``monteur`' ) op schrift zetten. Initiatief nu geheel bij jou. Niet de verkoper vragen hoe het verder moet. Je brief afsluiten met wat je eist. Brief aangetekend naar de zaak.

Klaas
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Even voor de zekerheid: heeft de andere lange zijde van de tafel ook dit soort spiegels? Ik kan nu niet zien of het symetrisch is, dat zou nog de enige manier zijn dat het soort van de bedoeling zou kunnen zijn.
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Een onderhoudsmonteur voor een houten tafel 😀
Het is geen wasmachine toch, hij kan enkel hetzelfde vaststellen wat op de foto te zien is.
Maar hout is net zoals natuursteen een natuurproduct en je krijgt nu eenmaal nooit exact hetzelfde als in de showroom. Meestal is er wel een afspraak over de kwaliteit van het eiken bv. het aantal en de grootte van de knoesten. Als de afspraak was om enkel foutvrij eiken te leveren en er is nergens gezegd dat dat kwartiers of dosse moet zijn, gaat de discussie enkel over smaak.
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Buiten rand massief(kan de kops kant van tafel niet zien) binnen delen fineer misschien.
 

HansBenieuwd

Nieuw lid
19 apr 2022
5
2
Amsterdam
Vandaag had ik een afspraak met een servicespecialist die de tafel zou komen beoordelen. Hij belde vlak voor de afspraak af, vond het niet nodig om langs te komen omdat de foto's die ik hun gestuurd had voldoende beeld gaven. Ze gaan een nieuw blad bestellen en zodra deze klaar is komen ze hem kosteloos vervangen. Goede service die ik in eerste instantie niet had verwacht. Langs deze weg bedankt voor de tips en uitleg!
 
  • Leuk
Waarderingen: j1eke en BossyRangs

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Maar het doet inderdaad afbreuk aan het geheel, vind wel dat je er een punt van kan maken. Dit is gewoon luiheid/te snel gedaan.
Mmm - dat ben ik niet noodzakelijkerwijs met je eens. Persoonlijk (en ik hou niet van eik...) vind ik het zo wel wat hebben. Het kan dus zo maar een bewuste keus zijn geweest. Dan zou je wel verwachten dat er aan de andere kant ook zo'n rand zit... maar dat zien we niet op de foto's
 
J

j1eke

Guest
Mmm - dat ben ik niet noodzakelijkerwijs met je eens. Persoonlijk (en ik hou niet van eik...) vind ik het zo wel wat hebben. Het kan dus zo maar een bewuste keus zijn geweest. Dan zou je wel verwachten dat er aan de andere kant ook zo'n rand zit... maar dat zien we niet op de foto's
Ben het met je eens dat je het best bewust ount doen. Maar uit de eerste reactie bleek duidelijk dat het onverwacht is en ik vind dat je zoiets niet kunt doen zonder overleg met de klant. Als het nou om een plankje in een kast gaat oid, dan zou je die ruimte kunnen nemen, maar bij een tafel is de tekening van het blad een te groot deel om zomaar vrijheden mee te nemen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.