Eettafel / puzzeltafel

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
419
409
Ik ben bezig een eettafel te ontwerpen die dienst kan doen als puzzel tafel zonder al te veel "ombouw" gedoe en waarbij de puzzel kan blijven liggen in een "verdieping" onder het topblad. Qua constructie en design ben ik nog druk aan het bedenken hoe ik eea ga doen en heb alvast wat vragen.

Ik heb in gedachten om een 4cm dik topblad te maken van esdoorn van 120x220cm en op elke hoek een poot neer te zetten van 12x12cm dik. Ik wil alleen deze poten met een pen en gat verbinding door het blad heen laten komen, en dan met (contrasterende) wigjes erdoorheen klemmen. Ik zie dit bij werkbanken ook veel en vind het een erg mooi detail. Zie bijvoorbeeld de Roubo werkbank ("Bertha") van Matt Estlea, dat is een kunstwerk.

Verschil met een werkbank is de orientatie van de planken die als topblad dienen volgens mij. Het blad moet natuurlijk kunnen werken en dus vraag ik me af als ik de poten door het blad heen laat komen, dit een probleem gaat worden? Dit is uitgaande van dosse gezaagde planken.

Stel dat ik kwartiers gezaagd hout gebruik voor het topblad, gaat het dan wel goed? Vind dat overigens ook optisch wat mooier (rustiger/strakker)

Alternatief is dat is dus ook de "edge grain" naarboven leg... dan krijg ik alleen wel veel stroken hout als blad, hoeft op zich niet lelijk te zijn, misschien zelfs ook wel mooi.

Mocht hier iemand iets zinnigs over kunnen zeggen hoor ik het graag!

Zo gauw ik wat goede sketches heb kan ik die wel eens uploaden, voorlopig zijn het nog krabbels waar niemand wat van gaat snappen :) Ik ben wel van plan los te gaan op mooie houtverbindingen uiteraard. Deze tafel moet de nodige generaties meegaan!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.