Eerste zaag beginner?

HenkDeVries

Nieuw lid
3 mei 2020
2
0
Hoi woodworkers,

Al langere tijd kriebelt het bij me om zelf wat simpele meubels proberen te maken. Om eindelijk de daad bij het woord te kunnen voegen wil ik hier wat advies vragen voor de aankoop van mijn eerste zaag.

Het doel is om eerst wat tuinmeubels en later wellicht een bureau en nachtkastje te maken. Verder is mijn grootste beperking de ruimte waar ik in moet werken, een simpel fietsenschuurtje van 3m x 2.5m. Een tafelzaag zal hierdoor erg lastig worden, tenzij het een verrijdbare wordt welke ik dan elke keer zou moeten opzetten in de tuin. Ik heb ondertussen ook wat research gedaan en heb gemerkt dat men erg te spreken is over de veelzijdigheid van een invalzaag + geleiderails, en dan met name de Bosch GKT 55 GCE.
Echter zijn er een paar dingen die me aan het twijfelen brengen:
- Is een invalzaag wel een echte alleskunner? Ja, zaagsnedes over de lange kant zijn gemakkelijk, maar kan ik ook gemakkelijk korte snedes maken zoals je onder een afkortzaag zou doen? Ik zal waarschijnlijk meer korte snedes maken dan hele platen moeten zagen.
- Moet ik wel direct 400+ euro uitgeven aan een eerste zaag? Alhoewel ik liever gelijk geld uitgeef aan iets goeds, dan dat ik over een jaar weer een nieuwe moet kopen.

Ik hoop dat jullie me een beetje de goede kant op kunnen wijzen over wat nou verstandig is om te doen. Een invalzaag, een gewone cirkelzaag of toch een tafelzaag?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dag Henk. Welkom op dit forum. Leuk als je jezelf ook even voorstelt (nieuw op het forum). Los van het merk: een invalzaag is een goede keuze als je weinig tot geen ruimte hebt. Je kunt er heel veel mee en ook als je ooit een zaagtafel koopt, zal de invalzaag zijn waarde behouden. De linialen zijn te koppelen, waadoor je ook lange planken en grote platen kunt verwerken. Ik zou wel kijken of je een mft achtig werkblad kunt maken. Deze hebben een symetrisch gaten patroon, waar je proppen in kunt zetten (zg. Dog’s). Je moet maar eens kijken op de YouTube kanalen van de New Brit’s Workshop (Peter Parfit) en Matt Estlea. Matt heeft een review gedaan van de Bosch zaag, en een kleine uitvoering van een mft blad gemaakt. Zo’n blad maakt afkorten en verstekken zagen een stuk eenvoudiger, zeker als je repeterend werk hebt. Succes!
 
3 jan 2019
10
1
Stukjes hout kleiner dan de breedte van de lineaal zijn heel lastig te zagen met een invalzaag, dat is de grote beperking. Om af te korten zou je een hulpstuk kunnen maken waar je een liniaal oplegt en waar je het hout gemakkelijk haaks onder legt. Er zijn tientallen reviews die goedkope invalzagen vergelijken met de dure modellen en de conclusie is over het algemeen dat goedkope modellen net zo goed en nauwkeurig zagen, maar dat ze op andere aspecten minder goed zijn. De stofafzuiging is vaak bijvoorbeeld beroerd. Ik denk dat je prima met een goedkopere zaag kunt beginnen, koop er dan wel een goed blad bij.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Heb hier zo'n scheppach, en hij doet prima waarvoor hij gekocht is.
Zou er alleen een extra lineaal uit 1 stuk bij kopen, die 2 700mm stukken is niet echt praktisch. Maar die kost gelukkig ook maar 60 euro.
Dan hou je ook geld over voor een fatsoenlijke stofzuiger om het zaagsel af te kunnen zuigen, anders gaat het mechanisme op den duur vast zitten.
En dan heb je ook geld voor een goed zaagblad, hoewel ik nog steeds het standaard blad gebruik.
 

HenkDeVries

Nieuw lid
3 mei 2020
2
0
Dank voor jullie reacties!

@EdP Ik denk inderdaad dat mijn eerste project een verrijdbare en inklapbare workbench zal gaan worden. Gezien de benodigde precisie weet ik niet of ik me direct aan zo'n zgn mft werkblad wil gaan wagen. Maar ik zie er zeker wel de voordelen van in!

Stukjes hout kleiner dan de breedte van de lineaal zijn heel lastig te zagen met een invalzaag, dat is de grote beperking. Om af te korten zou je een hulpstuk kunnen maken waar je een liniaal oplegt en waar je het hout gemakkelijk haaks onder legt. Er zijn tientallen reviews die goedkope invalzagen vergelijken met de dure modellen en de conclusie is over het algemeen dat goedkope modellen net zo goed en nauwkeurig zagen, maar dat ze op andere aspecten minder goed zijn. De stofafzuiging is vaak bijvoorbeeld beroerd. Ik denk dat je prima met een goedkopere zaag kunt beginnen, koop er dan wel een goed blad bij.

Zou ik voor de kleinere stukken ook gewoon de invalzaag kunnen gebruiken door deze tegen m'n "speed square" aan te houden ipv de rails te gebruiken?
Verder is stofafzuiging ook wel redelijk van belang aangezien ik of in het schuurtje (vol met andere spullen) of in de tuin zal zagen en ik het graag netjes wil houden.

Maar uit de reacties van jullie beiden kan ik dus opmaken dat een invalzaag een prima eerste zaag is (oke, ik heb wel een decoupeerzaag) waarmee ik in principe alle benodige zaagsnedes moet kunnen maken?
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Stroken smaller als de lineaal is helemaal niet lastig mits je aan de niet Zaag kant een strook onder de lineaal legt tegen het kantelen
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Hou de Lidl in de gaten die hebben regelmatig een bouwzuiger met stopcontact voor je zaag in de aanbieding. Prima ding en kost geen drol.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Dank voor jullie reacties!

@EdP Ik denk inderdaad dat mijn eerste project een verrijdbare en inklapbare workbench zal gaan worden. Gezien de benodigde precisie weet ik niet of ik me direct aan zo'n zgn mft werkblad wil gaan wagen. Maar ik zie er zeker wel de voordelen van in!

Zou ik voor de kleinere stukken ook gewoon de invalzaag kunnen gebruiken door deze tegen m'n "speed square" aan te houden ipv de rails te gebruiken?
Verder is stofafzuiging ook wel redelijk van belang aangezien ik of in het schuurtje (vol met andere spullen) of in de tuin zal zagen en ik het graag netjes wil houden.

Maar uit de reacties van jullie beiden kan ik dus opmaken dat een invalzaag een prima eerste zaag is (oke, ik heb wel een decoupeerzaag) waarmee ik in principe alle benodige zaagsnedes moet kunnen maken?

Zagen zoals jij voorstelt met de speedsquare zou ik niet aan beginnen, voorlopig dan maar accepteren dat je meer verlies hebt dan met een tafelzaag.
Je kunt beter eerste een invalzaag kopen en dan een tafelcirkelzaag, zeker als je beperkt bent in de ruimte.

Persoonlijk koop ik geen goedkoop (electrisch) gereedschap meer, ik weet dat ik uiteindelijk toch iets goeds koop. Beter niets dan twee keer kopen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.