Eerste tafelzaag koopadvies gevraagd

Lefman

Nieuw lid
11 mrt 2022
8
0
Gent
Beste forumleden,

Ik ben iemand die nog niet zo heel lang bezig is met houtbewerking, maar heb met de beperkte tools die ik heb toch al wel enkele fijne dingen kunnen maken. Nu ben ik van plan een soort zitbank te maken die doorloopt als plateau achter mijn zetel en daarvoor heb ik toch wel wat nauwkeurigheid nodig. Bij deze denk ik dat een tafelzaag ideaal zou zijn. Iets dat ik nog niet bezit. Ik ben verre van professioneel, zelf een hobbyist is al ruim in de betekenis van het woord, want los van dat ik er graag mee werk, heb ik er weinig tijd voor.
Dus concreet: Ik zoek een betaalbare tafelzaag die mij toelaat wat grotere planken op correcte maat en eventueel onder hoek te kunnen zagen.
Ik zie dat er bij Lidl eentje voor de helft van de prijs staat, maar heb wat schrik van de kwaliteit en nauwkeurigheid van dat soort toestellen. Echter veel geld wil ik er ook niet aan uitgeven omdat we hier spreken over misschien 1 a 2 maal per jaar het te gebruiken.

Ik heb absoluut 0 kennis over welk machine een goede koop zou zijn, maar met aankomende Black-friday is het misschien eens de moeite jullie meningen te aanhoren.

Vele dank.
 

Lefman

Nieuw lid
11 mrt 2022
8
0
Gent
Het lijkt me dat je beter geholpen bent met een invalzaag met liniaal.
Dat heb ik al. Doet het meeste werk zeer goed, maar planken van meer dan 2 meter correct afsnijden en dan nog onder een hoek of 6 graden komt niet goed. Mijn dragers (die ik moet verbinden) plooien lichtjes naar binnen waardoor ik over grote lengte eigenlijk een kromme maak. Ook al is dit klein. Als je deze dan op een vlak stuk gaat zetten dan zie je dat deze in het midden niet volledig raakt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je een zaagtafel zoekt die dit beter kan dan kom je niet bij de lidl uit. Zorg voor een vlakke werktafel en koop een 3 meter liniaal. Of zoek iemand in je omgeving met een altendorf of vergelijkbaar. En doe het lange zaagwerk daar.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Als je met dragers de geleiderails bedoeld, dan zie ik het probleem niet. Er vanuit gaande dat die 2 koppelingen heeft kan je de rails richten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lefman

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Mijn tafelzaag is zo'n cheapie, weet niet of ie van de Aldi of van de Lidl komt, van mijn schoonvader gekregen, dus die heeft eerst nog kans gehad om hem te verzieken :) Heb er wel een ander zaagblad inzitten (ecotools)
De verstekgeleider is knudde, de aanslag slaat nergens op want veel te wiebelig, dus die heb ik eraf gehaald, ik zet er nu een balkje op met twee lijmtangen.
Het spouwmes zuigt. 18mm eiken moet je al rustig aan doen, want anders trekt de motor het niet.
etc etc.
Niet doen zou ik zeggen.

Zelf gebruik ik hem op wat langere stukken te schulpen, vind ik zelf handiger dan mijn invalzaag met lineaal. En na het schulpen haal ik toch vaak een handschaaf eroverheen.
Maar als het nauwkeurig moet, doe maar niet.

Zelf ook wel eens aan het kijken voor iets fatsoenlijks, ik zou wel eens wat makkelijker nauwkeurige verstekken willen kunnen zagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lefman

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als je een zaagtafel zoekt die dit beter kan dan kom je niet bij de lidl uit. Zorg voor een vlakke werktafel en koop een 3 meter liniaal. Of zoek iemand in je omgeving met een altendorf of vergelijkbaar. En doe het lange zaagwerk daar.
Inderdaad - een tafel die dit nauwkeuriger doet dan een goeie invalzaag met lineaal gaat zelfs deuxdemains ruim over de rug, en neemt meer plek in dan je waarschijnlijk daarvoor gereserveerd hebt...
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Een tafelzaag is voor heel veel dingen handig dus er een hebben is niet verkeerd denk ik. Ik weet niet precies wat je budget is? Mijn eerste tafelzaag was een 2de hands van de lidl. Dat was waardeloos maar ik heb toen een nieuwe ombouw en blad gemaakt. Ik heb die zaag nog steeds en werkt nog super. Vermogen is niet super hoog en je kan het blad niet in een hoek draaien maar verder is die super. Daarna heb ik een bosch pts10 gehad. Echt geen verkeerde machine, heb daar best wel veel mooie dingen mee kunnen maken. Ik heb nu een bosch gts10xc die is een stukje beter maar niet te vergelijken met de profi zagen. Het lastige is dat de machine best kort is en het tafelblad niet altijd perfect recht is. Bij lange stukken is het dan best lastig om het strak tegen de geleider te houden. Als je budget echt laag is kun je misschien een lidl zaag verbouwen. Ik heb het zelf gedaan met een multiplex frame en een tafelblad van mdf.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lefman

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
815
Omgeving Leiden
Als je eenmaal een zaagtafel hebt, dan ga je hem ook vaker gebruiken. Mits je er nauwkeurig mee kan werken natuurlijk anders is het alleen maar ergernis en weggegooid geld.
Er is altijd baas boven baas, maar van de hele goedkope exemplaren moet je niet teveel verwachten.
Een mooie middenmoter is deze Hikoki. Geen ervaring mee, maar 'ze' hebben veel afgekeken van de de Walt dw7492 zaag die ook door veel forummers wordt gebruikt.

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lefman

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Ikzelf heb een Dewalt DWE7485, wellicht iets te duur voor je onregelmatige gebruikt. Als je laat weten waar je woont kan je evt bij iemand terecht?
 

Lefman

Nieuw lid
11 mrt 2022
8
0
Gent
Ik ben zelf van het Gentse, maar ken zeer weinig volk met het nodige materiaal. Dar ter zijde. Ik heb hier nuttige zaken gelezen en mss dat ik mij wel een 2dehands Dewalt probeer op de kop te tikken. Mijn schoonvader gaat zijn appartement renoveren dus het zal daar ook wel ten pas komen.
 

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
Zelf heb ik een invalzaag en recent een tafelzaag erbij alhoewel ik dacht dat ik dat niet zo snel ging kopen. Voor lange stukken en plaatmateriaal zou ik toch echt de invalzaag gebruiken. Als je met hoeken bedoelt door het kantelen van de zaag dan is dat toch mogelijk? Als ik de hoek wil controleren leg ik de rail net over de rand en gebruik zo'n digitale hoekmeter met de tafel als nul. Een hand op de plaat en rustig zagen.
Ik ken natuurlijk je project niet maar soms moet je even deze erbij nemen "Zo nauwkeurig als nodig, zo ruw als mogelijk". (docent werktuigbouw van me)

Met een tafelzaag en lange stukken moet je ondersteuning gaan voorzien die in lijn is met je tafelzaag lijkt me.

Over de tafelzaag: Je kan ook eens naar de Skill 1340AA kijken, ik heb deze gekocht omdat die het in reviews goed deed en niet de hoofdprijs is, zeker als je met een kortingsactie bij de gamma koopt.
Heeft een geïntegreerd onderstel en goed systeem voor de langsgeleider. Enige wat iets tegenviel is dat de inlay rond het zaagblad plastic is met maar 4 steunpunten, vervelend voor kortere stukken maar voorlopig (gedeeltelijk) opgelost door er een strookje multiplex onder te lijmen om het te verstevigen.
De meegeleverde hoekgeleider is zoals bij elke tafelzaag verspilling van het materiaal. Heb deze net vervangen door eentje van Incra.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
De meegeleverde hoekgeleider is zoals bij elke tafelzaag verspilling van het materiaal. Heb deze net vervangen door eentje van Incra.
Inderdaad, bij de meeste tafelzagen stekt deze niet veel voor.
ik heb zelf een Dewalt 7492 en deze ook vervangen. Niet door een Incra maar Wnew van de Chinees.
Ongetwijfeld zal Incra beter zijn maar ook aanzienlijk duurder.
De Skil 1340, en ook de Hikoki lijken overigens wel wat op de Dewalt.
Zou ik nu moeten kopen dan zou ik ook de Metabo TS254M overwegen, daar kun eventueel later je een (eenvoudige) schuiftafel aanbouwen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.