Eerste tafel - Advies gevraagd

WvRij

Nieuw lid
30 jul 2022
5
7
Oudenbosch
Ik ben bezig om mijn eerste tafel te maken. Dit is vooral een les/hobby dan dat ik nu de meest perfecte tafel wil. Echter als ik met wat advies/checks kan voorkomen dat het straks een ramp is, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen!

Het voornaamste waar ik benieuwd/bang voor ben is het doorzakken.

Blad specificatie:
2.6m lang
94cm breed
35mm dik

Twee losstaande poten waarbij er ~120cm ruimte aan blad tussen de poten zit. De uiteinde hebben dan iets van ~55-60cm blad.

Het hout is Oregon Pine. Ik weet dat het niet echt ideal is voor een blad maar ik had een pallet goedkoop kunnen opkopen met stukjes en wilde wat maken.
Ik heb geprobeerd te zorgen dat ik elk stukje afwissel qua draadrichting zodat het potentieel zichzelf gelijk houd.

Onderstaande foto is hoe ik het in gedachte heb. Ik moet alles nog afwerken en dan dus ik kan nog allerlei aanpassingen maken. Als ik de poten zo zou monteren, is het dan een probleem dat er ~120cm in het midden vrij ligt of moet ik iets gaan verzinnen dat alles wordt ondersteund met een frame?

Ik sta er half voor open om een plaat aan de onderkant te lijmen en deze weg te werken met nog een rij hout die dan hoger is.

IMG_20221027_165829.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Met 35mm zakt je blad echt niet door, zeker niet op die afstand. Ik zou de poten nog wat verder uit elkaar zetten.. Als iemand nu op een eind gaat zitten, vliegt de boel door de keuken. Dat is mijn gevoel iig.
Hoeveel stoelen wil je eronder kwijt?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Tja…. Een les/hobby.

Wat je in mijn optiek alleen hebt gedaan is geleerd hoe je wat hout aan elkaar lijmt en wellicht hoe je dat vlak maakt. Maar van het maken (of ontwerpen) van een tafel heb je toch niet echt wat geleerd door er 2 (gekochte?) poten aan vast te schroeven.

Kan nog steeds een leuke bezigheid zijn natuurlijk. Maar wat had je willen leren of bereiken met je vragen? Met een uurtje zoeken op internet kan je meer dan genoeg vinden over tafel constructies en goede ergonomie om er met een X aantal stoelen fatsoenlijk aan te kunnen zitten….
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Ik heb vorig jaar onze tafel gemaakt van 190 cm lang, met de poten op 20 cm van het uiteinde. Dus 150 cm uit elkaar.
Het blad is 38mm dik eiken en veert totaal niet door. Mijn gevoel zegt dat ook een langer blad niet zal gaan doorzakken.
Als iemand nu op een eind gaat zitten, vliegt de boel door de keuken. Dat is mijn gevoel iig.
Dat was ook mijn eerste gedachte, ik zou de poten om deze reden ook verder uit elkaar zetten.

Geheel een plaat eronder lijmen van ander (plaat)materiaal moet je zeker niet doen, dat is vragen om problemen omdat dan je blad zoals je het nu hebt niet meer kan werken, en dus juist gaat kromtrekken of scheuren.
Ben je bang voor doorzakken, kan je er beter middenonder een balk onder maken in de lengte.

Wat gebeurt er met je huidige blad als je er op 30 cm van de uiteinden balkjes onder legt en je er een beetje op gaat leunen?

Belangrijk is wel bij de poten dat die vast komen te zitten met slobgaten zodat het blad in de breedte kan werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: WvRij

WvRij

Nieuw lid
30 jul 2022
5
7
Oudenbosch
Met 35mm zakt je blad echt niet door, zeker niet op die afstand. Ik zou de poten nog wat verder uit elkaar zetten.. Als iemand nu op een eind gaat zitten, vliegt de boel door de keuken. Dat is mijn gevoel iig.
Hoeveel stoelen wil je eronder kwijt?

Ok, goede tip. Ik moet eerlijk toegeven dat als ik de foto zo zie dat het wel een beetje een vertekend beeld geeft. Misschien door de hoek of mijn camera. Ik zal er nog eens naar kijken.

Qua stoelen; ik heb wel degelijk wat uitgezocht en ik kwam ongeveer uit op: Hoeveel stoelen passen er aan mijn tafel? Ontdek het in onze blog maar over het algemeen dus 260/90 of 260/100 waren gangbare maten. In eerste instantie was het ook de bedoeling om op 260*100 uit te komen maar door wat fouten is dat ~94cm breed uit gekomen. Dus voor normaal gebruik aan elke kant 4 stoelen en niemand aan kop. Misschien bij een feestje dat er twee aan kop kunnen maar daar is het niet voor gemaakt/bedoelt perse.

Tja…. Een les/hobby.

Wat je in mijn optiek alleen hebt gedaan is geleerd hoe je wat hout aan elkaar lijmt en wellicht hoe je dat vlak maakt. Maar van het maken (of ontwerpen) van een tafel heb je toch niet echt wat geleerd door er 2 (gekochte?) poten aan vast te schroeven.

Kan nog steeds een leuke bezigheid zijn natuurlijk. Maar wat had je willen leren of bereiken met je vragen? Met een uurtje zoeken op internet kan je meer dan genoeg vinden over tafel constructies en goede ergonomie om er met een X aantal stoelen fatsoenlijk aan te kunnen zitten….
Nee, ik denk dat jij hier totaal niets van zou leren inderdaad, maar ik ben maar een simpele ITer met geen achtergrond in dit vakgebied. Met dit formaat met al het werk wat er bij komt kijken, heb ik er wel degelijk wat van geleerd. Zeker om van een partij resthout een blad te maken en dat mooi recht en vlak te krijgen.

Natuurlijk heb ik ook wel wat onderzoek gedaan en net zo goed als ik hier op het forum dingen lees. Waaronder heel vaak iets van "waarom heb je niet eerder een topic gemaakt, dan hadden we iets kunnen zeggen" - dus in plaats van dat ik direct met een eindresultaat kom, hoop ik op eventuele tips/tricks/feedback.

En om eerlijk te zijn, ik wilde wel een mooie houten onderconstructie maar ik woon niet alleen en dan moet je een afweging maken ^^.


@klusrob
Thanks! Ik zal inderdaad nog eens wat onderzoek doen en kijken hoe ik het beste de poten kan plaatsen. M.b.t. je vraag over wat er gebeurt: niets.

Ik heb inderdaad al slobgaten in de plaat van de poten zitten.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
M.b.t. je vraag over wat er gebeurt: niets.
Dat is m.i. al het beste antwoord op je eigen vraag: je kunt dus met een gerust hart de poten verder uit elkaar plaatsen.
Ok, goede tip. Ik moet eerlijk toegeven dat als ik de foto zo zie dat het wel een beetje een vertekend beeld geeft. Misschien door de hoek of mijn camera. Ik zal er nog eens naar kijken.
Ook hierbij geldt natuurlijk: gewoon uitproberen.
Waarom ik er ook aan denk om er voorzichtig mee te zijn, bij mijn ouders hadden we ooit een (rotan)stoel waar de poten wat ver naar achter zaten. Als je daar nietsvermoedens wat te ver nar voren (op het puntje) op ging zitten, kiepte je vrij hard naar voren op de grond. Eigen ervaring dus met te ver uitstekende meubeldelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: WvRij

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.