Eerste snijplank, mooi beukenhout!

Pascall

Actieve deelnemer
20 mrt 2020
42
15
Enschede
Hallo! Recent heb ik mijn eerste snijplank gemaakt, voor mij een heus leerproces! Ik neem jullie hier graag in mee om zowel tips te ontvangen als mijn eerste project te laten zien.

Ik begon met beuken balkjes van 45x45 die volgens de verkoper geschaafd waren. Wanneer ik ze tegen elkaar aan legde, kreeg ik een naad. Dat werd dus schaven! Ik had op dat moment slechts nog een blokschaaf en dit was eigenlijk onbegonnen werk. Zo goed en kwaad als het ging, kreeg ik ze redelijk naadloos tegen elkaar aan. Met de lijmklemmen de naad dicht gedrukt en gelijmd met D3 Bison. Hopelijk houdt dit...

ee75bd8f-ddef-471b-9715-2a14244157fd.jpeg

Het nadeel was wel dat de balkjes in hoogte versprongen tijdens het aandraaien van de klemmen. Les voor de volgende keer: beide uiteinden ook klemmen, zodat dit niet meer kan. Op de wenslijst gezet: meer lijmklemmen. Deze constructie heeft een dag in de klemmen gezeten en daarna werd het schaven, er is uiteindelijk 7 mm af gegaan, wat op een gegeven moment niet meer te doen was met de blokschaaf.. Blaren, scheef schaven, bollingen en hollingen er niet uit kunnen krijgen. Het werd tijd voor een zoektocht....


7feb1cb6-13e9-47ff-85b4-7a9171f51708.jpeg

En de zoektocht slaagde! Voor €15,- per stuk deze schaven gekocht. Waren van een oude timmerman, wiens dochter ze verkocht, omdat hij ze niet meer gebruiken kon. Er zit wat werk aan, maar restaureren is voor de winter. Ik heb slechts de beitels gewet en kon daarna aan de slag. Althans, hoe stel je zo'n ding af? Ff prutsen en een paar uur later was het resultaat daar..

1.jpg

Gevlakt met de no4. Kantjes gebroken met de blokschaaf. Links en rechts verschilt de plank net iets meer dan 1mm in hoogte. Met een lineaal nagemeten en alles bleek recht. Die 1mm neem ik voor lief. Wel onderschat hoe belangrijk het is je werkstuk goed te klemmen tijdens het schaven. Ik heb een algemene werkbank met alleen een bankschroef en heb nu een latje vastgeschroefd op het werkblad. Hier wil ik echter iets degelijks op verzinnen wat na gebruik ook weer weggehaald kan worden, zonder schade achter te laten.

db93ebc0-77bd-4539-8145-bed44ee6e662.jpeg

Eerst besloten de sponningschaaf te verkopen, maar na dit klusje toch besloten het te houden. Helaas schaaft het niet zoals ik gehoopt had. Het gaat wat happerig en de beitel krijg ik niet recht in de schaaf, waardoor er een kleine schuinte zit in de geschaafde stukken. Daar kijk ik later nog even naar! Uiteindelijk een goede 4mm sponning geschaafd. Daarna met de ex-centermachine geschuurd.

8ab6a146-8c11-4cee-80a7-08fc1f80457a.jpeg

Voor het oliën heb ik Ikea Skydd gebruikt. Dit gaf het hout een warme gloed en de tekening kwam goed naar voren. Ik vraag me nu wel af: welke olie is geschikt als je je snijplanken naturel wil laten blijven?

080537aa-0354-4402-82a7-0befd40dc26b.jpeg

Op de onderkant heb ik anti slip viltjes geplakt. Ik vind het maar matig mooi, maar het werkt erg goed. Wat gebruiken jullie als pootjes onder de snijplanken? Is er een mooier of beter alternatief?

Deze snijplank is voor moeders. Zij mag hem testen en goed- of afkeuren. Ik ben vooral benieuwd hoe de plank zich op termijn houdt!

Wat heb ik geleerd?

-schaven is niet slechts de schaaf over het hout halen. Tijd voor een paar uur aan Youtube how to's.

-Netjes verlijmen voorkomt een heleboel extra werk. Ik heb extra klemmen nodig om de uiteinden vast te klemmen, zodat het niet verspringt tijdens het klemmen.

-Goed klemmen tijdens het schaven is belangrijk. Ik wil iets bedenken zodat ik op het werkblad kan klemmen, maar iets degelijker dan een latje vastschroeven op het blad.

-Ik had slechts korrel 40 en 120 op voorraad. Dit werkte voor mij niet, het is tijd voor wat extra korrels aan schuurpapier. Ook wil ik gladder afwerken dan korrel 120.

-De sponningschaaf haaks op de nerf gebruiken, laat een ruwe rand achter. Ik ben er nu achter dat hier een accessoire voor aan de schaaf zit, deze de volgende keer dus ook gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Toch een leuke plank geworden en een hoop geleerd!
Wat je nog nodig hebt is een futselplank (ff zoeken op dit forum) om latjes haaks te schaven of in verstek. Maar in dit geval kun je die futselplank ook in je bankschroef klemmen en zo gebruiken als aanslag voor je te schaven plank.
 

Peentjens

Actieve deelnemer
29 mei 2020
111
29
Amersfoort
Tip voor de uiteinden: paar latjes met verpakkingstape erom boven en onder de uiteinden vastklemmen met - inderdaad - lijmklemmen. Zorgt dat de einden plat blijven. Tape zorgt ervoor dat je de latjes niet aan je werkstuk vastlijmt.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Voor het oliën heb ik Ikea Skydd gebruikt. Dit gaf het hout een warme gloed en de tekening kwam goed naar voren. Ik vraag me nu wel af: welke olie is geschikt als je je snijplanken naturel wil laten blijven?

Olie zal altijd het hout wat donkerder laten kleuren. Die olie van Ikea is minerale olie, dus zuiverder dan dit zul je niet vinden. Er bestaat wel olie met wit pigment in, zodat het hout ogenschijnlijk bleker blijft, maar dat wil je niet op een snijplank hebben.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Nou ja, het witte pigment is titaandioxide, dus niet giftig. Maar je wil niet dat het wit afgeeft, dus mogelijk alleen de 1e laag wit en dan een aantal lagen naturel olie. En er dan niet meer in snijden, natuurlijk :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Succes met je volgende pogingen. Deze is voor de eerste keer prima geslaagd. Kijk eens op het www bij closetbuffers als voetjes. Probeer ook eens een kopshouten plank.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.