Eerste project, gaat dit stevig zijn?

Thijs1095

Nieuw lid
22 mrt 2021
6
1
Breda
Hallo allemaal,

Na een aantal maanden lang bezig te zijn geweest in een garage aan een oude werkbank, ben ik nu van plan om een eigen werkbank naar wens te maken. Na wat video's op YouTube ben ik tot onderstaand ontwerp gekomen. Een werkbank om een DeWalt zaagtafel in te verwerken zodat ik de werkbank meteen als outfeed tafel kan gebruiken. Ik ben alleen benieuwd of dit ontwerp genoeg stevigheid en structuur biedt. Mocht je dus op of aanmerkingen hebben, dan hoor ik het graag!

Groeten, Thijs
 

Bijlagen

  • Outfeed - Workbench.skp
    1,6 MB · Weergaven: 52
  • Printscreen ontwerp werkbank.png
    Printscreen ontwerp werkbank.png
    195,1 KB · Weergaven: 106

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Als het hout voldoende dik is moet dit geen probleem zijn, maar ik zie geen maten.
Pen en gat is natuurlijk nog mooier:)
 
  • Leuk
Waarderingen: Thijs1095

Thijs1095

Nieuw lid
22 mrt 2021
6
1
Breda
Als het hout voldoende dik is moet dit geen probleem zijn, maar ik zie geen maten.
Pen en gat is natuurlijk nog mooier:)
Ja het gaat om balken van 44 * 94 die tegen elkaar gelijmd worden. Elke poot heeft dan dus een afmeting van 88*94. Het plaatmateriaal is 18mm en het blad bovenop bestaat uit 2 bladen op elkaar. Deze wil ik gewoon op elkaar schroeven, mocht het bovenste blad in de komende jaren een bende worden, kan ik er een nieuwe boven opschroeven.
 

Thijs1095

Nieuw lid
22 mrt 2021
6
1
Breda
je kan een opklapbaar blad als aanvoertafel gebruiken
ofwel een rolbok
kruis- of diagonaalverbindingen verhogen de stevigheid
ook die kan je koud tegen mekaar zetten
Een opklapbaar blad had ik ook aan zitten denken, echter zit ik met een redelijk beperkte ruimte (2,8m x 6,5m) en dacht dit een goede oplossing kon zijn.

Die kruis- en diagonaalverbindingen zijn inderdaad nog wel een goed idee. Eens kijken of ik die hier in kan verwerken.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
De onderste ligger zit 50 mm van de vloer. Dat is echt te weinig. Je zult er tijdens het werken aan de bank (te) vaak tegen aan schoppen en dat als erg hinderlijk ervaren. Neem 150 mm ruimte tussen vloer en onderzijde ligger.

Verder zou ik de stijfheid wat verbeteren door bijv een schoor toe te voegen of op andere manier driehoeken in de constructie aan te brengen.

Klaas
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Thijs1095

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.