Eerste post en mijn eerste machine--een Jonsereds lintzaag uit 1949 van een Rotterdamse scheepsbouw fabriek

RyanRobHendrik

Nieuw lid
6 aug 2023
7
13
Alphen aan den Rijn
Hallo!

Via Marktplaats kwam ik een vriendelijk houtbewerker tegen die vertelde dat ik hier lid moet worden om de Nederlandse houtbewerking gemeenschap te leren kennen.

Ik kom uit de VS en ben hier 4 jaar geweest (dankzij mijn verloofde). Intussen ben ik vrijwillig molenaar geworden, wat goed te combineren is met een ontluikend houtbewerking hobby. Tot nu toe heb ik meestal oud handgereedschap gerestaureerd (schaven, beitels, etc.) maar vaker heb ik gewenst dat ik de vrijheid van een paar machines had.

Dus mijn impulsieve aankoop: een enorm Jonsereds lintzaag:
Ik heb vrijwel geen ervaring met machines dus het restaureren wordt een grote nieuwe uitdaging. Die loopt wel maar is gemaakt in die tijd toen het afschermen van de wielen optioneel was. Dat wordt de eerste klus. Verder ga ik hem uit elkaar halen om de onderdelen te ontvetten en opnieuw smeren. Ik vermoed dat ie nieuwe banden en nieuwe geleiders nodig heeft maar eerlijk gezegd ik zou het niet weten hoe ik dat moet kunnen bepalen. Ik hoop dat dat vanzelfsprekend is zodra ik hem laat lopen.

Ik nam contact op met een Jonsereds museum curator in Zweden die in bezit is van de logboeken van Jonsereds. Die vertelde dat die op 20 November 1949 is geleverd en stuurde foto's van de catalogus. Die werd in dienst bij van Rietschoten en Houwens in Rotterdam.
 

Bijlagen

  • IMG_20230726_182854_486.jpg
    IMG_20230726_182854_486.jpg
    63,4 KB · Weergaven: 17
  • IMG_20230726_182845_349.jpg
    IMG_20230726_182845_349.jpg
    65,6 KB · Weergaven: 17
  • IMG_20230726_182836_437.jpg
    IMG_20230726_182836_437.jpg
    73,9 KB · Weergaven: 17

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.243
656
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb ongeveer dezelfde, denk ik. Ik had al een Jonsered draaibank, toen ik bij Troostwijk in een naburig dorp een Jonsered lintzaag te koop zag staan. Bij zo'n veiling kom je terecht in een hal met machines zonder stroom (dus geen proefdraaien). Er zat een zaaglint op, en alles liep mooi rustig, dus ik dacht: 'wat kan er mis mee zijn' en kocht de zaag voor 200 euro en regelde een vrachtwagen met kraan voor het transport.

Eénmaal thuis heb ik e.e.a. aangesloten en aangezet, en toen kwam de paniek: de zaag wandelde onvrijwillig door de werkplaats heen, wat met een gietijzeren monster met 900 mm wielen niet fijn is om van dichtbij te zien.

Er bleek een 10-15 mm speling (verticaal) in het onderste wiel te zitten, wat je niet merkt als je met opgespannen zaaglint e.e.a. met de hand beweegt.

Goed, het onderste wiel heb ik verwijderd (lastig, want dat zit o.a. vast met spleetkopschroeven van 20 mm, en vindt daar maar eens een schroevendraaier voor tegenwoordig). Het zit met een conische aansluiting op de as. De as was ter hoogte van het lager ingelopen, dus ik heb een nieuwe as moeten laten draaien. Daarna een 4kW 700 U/min motor gescoord (de oorspronkelijke 1.5 kW lijkt me toch wat mager op 900 mm wielen), op de nieuwe as en de motor een dubbele poelie en een frequentieregelaar er bij, en toen véél tijd besteed aan het balanceren van het bovenste wiel (met van die velggewichtjes). Daarna de wiel-afdekkingen boven, onder en links uit vuren / underlayment gemaakt.

Hij loopt nog niet helemaal rustig, maar zaagt prima. Je bent van harte welkom om eens te komen kijken.
 

RyanRobHendrik

Nieuw lid
6 aug 2023
7
13
Alphen aan den Rijn
Ik heb ongeveer dezelfde, denk ik. Ik had al een Jonsered draaibank, toen ik bij Troostwijk in een naburig dorp een Jonsered lintzaag te koop zag staan. Bij zo'n veiling kom je terecht in een hal met machines zonder stroom (dus geen proefdraaien). Er zat een zaaglint op, en alles liep mooi rustig, dus ik dacht: 'wat kan er mis mee zijn' en kocht de zaag voor 200 euro en regelde een vrachtwagen met kraan voor het transport.

Eénmaal thuis heb ik e.e.a. aangesloten en aangezet, en toen kwam de paniek: de zaag wandelde onvrijwillig door de werkplaats heen, wat met een gietijzeren monster met 900 mm wielen niet fijn is om van dichtbij te zien.

Er bleek een 10-15 mm speling (verticaal) in het onderste wiel te zitten, wat je niet merkt als je met opgespannen zaaglint e.e.a. met de hand beweegt.

Goed, het onderste wiel heb ik verwijderd (lastig, want dat zit o.a. vast met spleetkopschroeven van 20 mm, en vindt daar maar eens een schroevendraaier voor tegenwoordig). Het zit met een conische aansluiting op de as. De as was ter hoogte van het lager ingelopen, dus ik heb een nieuwe as moeten laten draaien. Daarna een 4kW 700 U/min motor gescoord (de oorspronkelijke 1.5 kW lijkt me toch wat mager op 900 mm wielen), op de nieuwe as en de motor een dubbele poelie en een frequentieregelaar er bij, en toen véél tijd besteed aan het balanceren van het bovenste wiel (met van die velggewichtjes). Daarna de wiel-afdekkingen boven, onder en links uit vuren / underlayment gemaakt.

Hij loopt nog niet helemaal rustig, maar zaagt prima. Je bent van harte welkom om eens te komen kijken.
Nou, dat is een spannende verhaal!! Ik weet alleen dat die van mij draait maar geen idee hoe ie loopt met een gespannen lint. Ik kom heel graag een keer kijken!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.