Hallo!
Via Marktplaats kwam ik een vriendelijk houtbewerker tegen die vertelde dat ik hier lid moet worden om de Nederlandse houtbewerking gemeenschap te leren kennen.
Ik kom uit de VS en ben hier 4 jaar geweest (dankzij mijn verloofde). Intussen ben ik vrijwillig molenaar geworden, wat goed te combineren is met een ontluikend houtbewerking hobby. Tot nu toe heb ik meestal oud handgereedschap gerestaureerd (schaven, beitels, etc.) maar vaker heb ik gewenst dat ik de vrijheid van een paar machines had.
Dus mijn impulsieve aankoop: een enorm Jonsereds lintzaag:
Ik heb vrijwel geen ervaring met machines dus het restaureren wordt een grote nieuwe uitdaging. Die loopt wel maar is gemaakt in die tijd toen het afschermen van de wielen optioneel was. Dat wordt de eerste klus. Verder ga ik hem uit elkaar halen om de onderdelen te ontvetten en opnieuw smeren. Ik vermoed dat ie nieuwe banden en nieuwe geleiders nodig heeft maar eerlijk gezegd ik zou het niet weten hoe ik dat moet kunnen bepalen. Ik hoop dat dat vanzelfsprekend is zodra ik hem laat lopen.
Ik nam contact op met een Jonsereds museum curator in Zweden die in bezit is van de logboeken van Jonsereds. Die vertelde dat die op 20 November 1949 is geleverd en stuurde foto's van de catalogus. Die werd in dienst bij van Rietschoten en Houwens in Rotterdam.
Via Marktplaats kwam ik een vriendelijk houtbewerker tegen die vertelde dat ik hier lid moet worden om de Nederlandse houtbewerking gemeenschap te leren kennen.
Ik kom uit de VS en ben hier 4 jaar geweest (dankzij mijn verloofde). Intussen ben ik vrijwillig molenaar geworden, wat goed te combineren is met een ontluikend houtbewerking hobby. Tot nu toe heb ik meestal oud handgereedschap gerestaureerd (schaven, beitels, etc.) maar vaker heb ik gewenst dat ik de vrijheid van een paar machines had.
Dus mijn impulsieve aankoop: een enorm Jonsereds lintzaag:
Ik heb vrijwel geen ervaring met machines dus het restaureren wordt een grote nieuwe uitdaging. Die loopt wel maar is gemaakt in die tijd toen het afschermen van de wielen optioneel was. Dat wordt de eerste klus. Verder ga ik hem uit elkaar halen om de onderdelen te ontvetten en opnieuw smeren. Ik vermoed dat ie nieuwe banden en nieuwe geleiders nodig heeft maar eerlijk gezegd ik zou het niet weten hoe ik dat moet kunnen bepalen. Ik hoop dat dat vanzelfsprekend is zodra ik hem laat lopen.
Ik nam contact op met een Jonsereds museum curator in Zweden die in bezit is van de logboeken van Jonsereds. Die vertelde dat die op 20 November 1949 is geleverd en stuurde foto's van de catalogus. Die werd in dienst bij van Rietschoten en Houwens in Rotterdam.