Eerste post en mijn eerste machine--een Jonsereds lintzaag uit 1949 van een Rotterdamse scheepsbouw fabriek

RyanRobHendrik

Nieuw lid
6 aug 2023
7
13
Alphen aan den Rijn
Hallo!

Via Marktplaats kwam ik een vriendelijk houtbewerker tegen die vertelde dat ik hier lid moet worden om de Nederlandse houtbewerking gemeenschap te leren kennen.

Ik kom uit de VS en ben hier 4 jaar geweest (dankzij mijn verloofde). Intussen ben ik vrijwillig molenaar geworden, wat goed te combineren is met een ontluikend houtbewerking hobby. Tot nu toe heb ik meestal oud handgereedschap gerestaureerd (schaven, beitels, etc.) maar vaker heb ik gewenst dat ik de vrijheid van een paar machines had.

Dus mijn impulsieve aankoop: een enorm Jonsereds lintzaag:
Ik heb vrijwel geen ervaring met machines dus het restaureren wordt een grote nieuwe uitdaging. Die loopt wel maar is gemaakt in die tijd toen het afschermen van de wielen optioneel was. Dat wordt de eerste klus. Verder ga ik hem uit elkaar halen om de onderdelen te ontvetten en opnieuw smeren. Ik vermoed dat ie nieuwe banden en nieuwe geleiders nodig heeft maar eerlijk gezegd ik zou het niet weten hoe ik dat moet kunnen bepalen. Ik hoop dat dat vanzelfsprekend is zodra ik hem laat lopen.

Ik nam contact op met een Jonsereds museum curator in Zweden die in bezit is van de logboeken van Jonsereds. Die vertelde dat die op 20 November 1949 is geleverd en stuurde foto's van de catalogus. Die werd in dienst bij van Rietschoten en Houwens in Rotterdam.
 

Bijlagen

  • IMG_20230726_182854_486.jpg
    IMG_20230726_182854_486.jpg
    63,4 KB · Weergaven: 17
  • IMG_20230726_182845_349.jpg
    IMG_20230726_182845_349.jpg
    65,6 KB · Weergaven: 17
  • IMG_20230726_182836_437.jpg
    IMG_20230726_182836_437.jpg
    73,9 KB · Weergaven: 17

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.243
656
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl