Eerste handschaaf aankoop

Feiertag

Nieuw lid
30 nov 2018
12
2
Hallo allemaal,

Sinds anderhalf jaar ben ik begonnen met mijn eigen meubels maken en is mijn interesse in hout(bewerking) snel gestegen. Ongeveer net zo lang lees ik met veel plezier mee op dit forum - maar nu dus mijn eerste post:) Ik ben Daan, woon in Utrecht en wil graag veel meer tijd met hout bezig gaan zijn. Tot dusver heb ik veel verschillende meubel(tjes)/planken etc gemaakt voor in huis en weet ik nog niet precies welke kant ik op wil. Wel weet ik dat het handwerk en de daarbij horende aandacht mij erg aanstaat. Nu wilde ik net voor alle corona-perikelen een cursus houtbewerking gaan doen, waarin ook het thema schaven (en slijpen/wetten etc.) behandeld zou worden. De cursus zal even op zich laten wachten, maar ik wil graag zelf vast wat starten/rommelen met een handschaaf.

Nu ben ik er geloof ik uit dat ik een nummer 4 schaaf wil met een gladde zool en het liefst eentje van voor 1970 met houten handvat. Qua budget lijk ik uit te komen op Stanley Bailey varianten. Nu is mijn vraag aan jullie of jullie tips hebben waar ik nog meer op kan letten en wat ik kan vragen aan de verkopers. Het liefst wil ik er eentje die (nagenoeg) klaar is voor gebruik - het leren wetten en slijpen doe ik dan graag in tijden waarin corona niet of minder plaatsvindt.

Ik weet niet of ik dit hier mag posten, maar ik heb vriendelijk contact met de meneer van deze advertentie: https://link.marktplaats.nl/m1541389476 - op het oog denk ik een fijne eerste schaaf, hoewel ik er eigenlijk nagenoeg geen verstand van heb. Ik hoop mijn eerste schaafaankoop zo te doen dat deze mij mijn level lang zal volgen, vandaar dat ik jullie mening inschakel:). Misschien is hier zelfs iemand die een schaaf over heeft voor een starter als ik?

Alvast bedankt,
Groet, Daan
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo Daan
Een nr 4 is een goede keuze
Een 5 is nog iets universeler
Normaal zou ik zeggen struin wat rommelmarkten af op zoek naar een mooie schaaf maar dat gaat helaas niet in deze tijd
Want dan zou je voor minder geld een goede kunnen vinden
Je kunt nog wat kringloop winkels proberen
Want 45€ is ook niet de goed koopste maar ook weer niet over de top
Het is maar net waar je goed bij voelt
Ik heb er 1 die koste 5 euro bij de kringloop
En je kan altijd nog vragen of een forum lid er 1 heeft liggen
Ik heb er nog wel een paar maar dat zijn er met kunstof handvaten
Succes Mvg leroy
 

Feiertag

Nieuw lid
30 nov 2018
12
2
Bedankt voor je reactie en aanbod Leroy! Na wat inlezen kwam ik er ook achter dat 40,- (hij bood 40 aan, denk exclusief verzendkosten) best prijzig is in vergelijking. Hij zei wel dat er een nieuwe beitel in zit en dat ie de oude erbij zou doen voor het grove werk. Bijna spannend hoor, zo'n eerste handschaaf aankoop!
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Ja over beitels kun je eigen ook nog heel ver in lezen er zijn verschillende fabrikanten die nieuwe beitels maken voor de stanley schaven zoals hock en veritas
Vaar de beste man even welk merk de nieuwe beitel draagt
Als daar een hock of veritas in zit zou het de prijs verklaren
Ik zou zeker hier op het marktplein nog even de vraag stellen of niet iemand er toevallig nog 1 heeft liggen
Als je die voor weinig kunt overnemen en er daarna een betere beitel in kunt zetten ben je mischien bijna het zelfde kwijt
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Daan je krijgt van mij een nieuwere type ( kunststof greep ) Stanley schaaf , een mede forummer heeft hem meegenomen en woont bij je in de buurt . Kijk even in je PB ( Persoonlijke Bericht )

Willem
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: zeno

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.