eerste grote "project" voor thuis.

Wytze

Nieuw lid
1 okt 2023
8
2
Amsterdam
Voor mijn wandkast waarin een opklapbed is geïntegreerd en een hoekkast heb ik in Sketchup tekeningen gemaakt. Bij meubelbeslagonline.nl en opmaatzagen.nl ingevuld wat ik allemaal nodig heb. En nu ik op het moment aangekomen ben van het drukken op de 'bestelknop' begint de twijfel.. Heb ik alles goed getekend, goed geteld, etc.

Wie vindt het leuk en heeft er de mogelijkheden voor en zin in om even de tekeningen en bestellijst van een hobby-klusser te controleren? Ik kom graag met je in contact. :)

Groet
 

Bijlagen

  • kast front.jpg
    kast front.jpg
    35,5 KB · Weergaven: 56
  • kast open.jpg
    kast open.jpg
    46,4 KB · Weergaven: 54
  • hoekkast.jpg
    hoekkast.jpg
    23,4 KB · Weergaven: 55
  • Leuk
Waarderingen: Baardmans

jorisvh

Post veel
dat ziet er een mooi maar ambitieus project uit. met goede voorbereiding komt dat goed.

alvast wat vragen / bedenkingen:
  • materialen?
  • verbindingen?
  • het lijkt 1stuk dat je dus ter plekke gaat moeten bouwen. een aantal afzonderlijke kasten is vaak handiger. sowieso voor hanteerbaarheid maar ook voor bevestiging van meubelbeslag. in 1x18mm plaat kan je niet langs beide kanten een (standaard)scharnier op dezelfde hoogte zetten.
  • wat is de plafond hoogte tov kasthoogte (maw krijg je de kast wel recht)?
  • lijkt mij mix van inliggende en opliggende deuren. is dat esthetisch de beste keuze? maakt je korpus ook ingewikkelder.
ik revalideer momenteel van een schouderoperatie dus heb wel wat tijd over en wil je tekeningen wel eens bekijken.
ben niet zeker of ik sketchup goed kan inlezen in mijn pakket (fusion360) maar denk dat dat moet lukken. en anders zijn er misschien gratis viewers.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Wytze

Nieuw lid
1 okt 2023
8
2
Amsterdam
Hallo Joris,
Dank voor je reactie.
Even de snelle vragen..
Materiaal: mdf met lakdraagfolie 18mm
meubelbeslag: scharnieren van Blum
het is 'maar' een kast van 240 breed. en elke extra tussenwand als ik het zou opdelen scheelt weer paar cm. en het is altijd woekeren met ruimtes in Amsterdam
plafond is 17cm hoger dan de kast (en ik heb berekend minder dan 7cm nodig te hebben om te kantelen)
ik had met wat bredere lijsten willen gaan werken maar dan kwam ik er met mijn scharnieren helemaal niet uit en verloor ik nog meer ruimte. en alleen maar (bijvoorbeeld) voorliggende deur wordt het weer wat 'saai' (wel strak, maar saai). Nu zit er nog wat frivoliteit in, in mijn idee.
Ik zie dat je je website gedeeld hebt in je 'handtekening' zal ik je via die site even benaderen?

Groet
Wytze

PS (verbindingen met houten deuvels en het soort verbinders van de bijgesloten plaatjes)
 

Bijlagen

  • Klembord04.jpg
    Klembord04.jpg
    13,6 KB · Weergaven: 30
  • Klembord05.jpg
    Klembord05.jpg
    32,4 KB · Weergaven: 33

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Hallo Joris,
Dank voor je reactie.
Even de snelle vragen..
Materiaal: mdf met lakdraagfolie 18mm
meubelbeslag: scharnieren van Blum
het is 'maar' een kast van 240 breed. en elke extra tussenwand als ik het zou opdelen scheelt weer paar cm. en het is altijd woekeren met ruimtes in Amsterdam
plafond is 17cm hoger dan de kast (en ik heb berekend minder dan 7cm nodig te hebben om te kantelen)
ik had met wat bredere lijsten willen gaan werken maar dan kwam ik er met mijn scharnieren helemaal niet uit en verloor ik nog meer ruimte. en alleen maar (bijvoorbeeld) voorliggende deur wordt het weer wat 'saai' (wel strak, maar saai). Nu zit er nog wat frivoliteit in, in mijn idee.
Ik zie dat je je website gedeeld hebt in je 'handtekening' zal ik je via die site even benaderen?

Groet
Wytze

PS (verbindingen met houten deuvels en het soort verbinders van de bijgesloten plaatjes)
Dit zijn mijn opmerkingen.
Heb je niet teveel planken / schappen in je kast?

De genoemde verbindingen zijn ideaal als je met grote precisie alles kunt voorbereiden. Ik vraag me af of dat in dit geval gaat lukken. Als ook maar één wand verkeerd staat, dan passen de schappen aan beide zijden niet.
Ik ben een groot fan van prefab voorbereiden, maar ik vraag me af of dat hier de juiste weg is.

Heb je al gekeken hoe recht en haaks vloer, muren en plafonds zijn? Dat bepaalt ook het ontwerp van je kast. Je kunt niet vaak genoeg meten voordat je gaat zagen:) En een mooi ontwerp in sketch-up is geen garantie dat het in het echt ook op de mm gaat passen.

Heb je rondom ruimte voor plinten / afdeklijsten waarmee je je stelruimte verbergt? Hoe passen die lijsten met het ontwerp van de deuren?
 
Laatst bewerkt:

Wytze

Nieuw lid
1 okt 2023
8
2
Amsterdam
Dit zijn mijn opmerkingen.
Heb je niet teveel planken / schappen in je kast?

De genoemde verbindingen zijn ideaal als je met grote precisie alles kunt voorbereiden. Ik vraag me af of dat in dit geval gaat lukken. Als ook maar één wand verkeerd staat, dan passen de schappen aan beide zijden niet.
Ik ben een groot fan van prefab voorbereiden, maar ik vraag me af of dat hier de juiste weg is.

Heb je al gekeken hoe recht en haaks vloer, muren en plafonds zijn? Dat bepaalt ook het ontwerp van je kast. Je kunt niet vaak genoeg meten voordat je gaat zagen:) En een mooi ontwerp in sketch-up is geen garantie dat het in het echt ook op de mm gaat passen.

Heb je rondom ruimte voor plinten / afdeklijsten waarmee je je stelruimte verbergt? Hoe passen die lijsten met het ontwerp van de deuren?
Hoi
Dank voor je reactie. Ik heb wat meer planken/schappen omdat ik waarschijnlijk wat PAX-lades van Ikea erin ga toepassen. En die schroef ik op een plank en dan 19cm hoger de volgend plank.

Het exact op maat zagen laat ik dus doen en heb van die speciale boormallen voor de verbindingen. De haaksheid van de vloer en wand is altijd een uitdaging in Amsterdam. Hij komt op een houten dekvloer waar de planken van links naar rechts (vanuit het ontwerp van de kast gezien) lopen. De huidige losse kast die er staat staat ook recht en voor het oog ook parallel aan de zijmuur. Dus ik heb goede hoop dat het allemaal recht genoeg is.

Voor de rest heel veel nuttige input gehad van Joris in de pb's.

Groet
Wytze
 

jorisvh

Post veel
Ik heb wat meer planken/schappen omdat ik waarschijnlijk wat PAX-lades van Ikea erin ga toepassen. En die schroef ik op een plank en dan 19cm hoger de volgend plank.
Die KOMPLEMENT/PAX lades bevestig je in de zijdes.
Dus je hebt enkel boven de bovenste lade een tussenbodem nodig.
IKEA laat lades verticaal 192mm verspringen (6 gaatjes = 6x32mm)
Voor de rest heel veel nuttige input gehad van Joris in de pb's.
Ik zal de algemeen nuttige info/tips uit onze PBs hier ook posten. Zo hebben anderen die dit topic in de toekomst raadplegen er ook wat aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en Baardmans

Wytze

Nieuw lid
1 okt 2023
8
2
Amsterdam
Die KOMPLEMENT/PAX lades bevestig je in de zijdes.
Dus je hebt enkel boven de bovenste lade een tussenbodem nodig.
IKEA laat lades verticaal 192mm verspringen (6 gaatjes = 6x32mm)

Ik zal de algemeen nuttige info/tips uit onze PBs hier ook posten. Zo hebben anderen die dit topic in de toekomst raadplegen er ook wat aan.
Ik heb ze bekeken, maar je kan ze ook op de bodem van een andere plank leggen en vastschroeven zag ik in mijn eigen ikeakledingkast. zo was ik iets flexibeler met de tussenmaten van mijn corpus en kon ik die gewoon op 50cm houden
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Ik ga er even vanuit dat je opzet vergelijkbaar gaat zijn met het plaatje hieronder. Ik denk even hardop, negeer mij gerust als ik de plank mis sla ;).

Hoe zorg je ervoor dat het bed horizontaal eindigt? Zal de scharnier / methode die je in gedachten hebben de hele 'plaat'/voorzijde/onderzijde op de grond leggen? Misschien ook goed om even na te denken of de kantelmethode gaat uitzwenken, dit vind ik lastig uitleggen. Maar als je pivot point aan de voorzijde zit kantelt het bed anders dan aan de achterzijde. Ook handig om speling in gedachten te houden aan de boven (en onder?) zijde.

Hoe diep wil je de kast maken? De pax lades zijn uit mijn hoofd ongeveer 50 cm diep. Ik ga er van uit dat het bed geen 50cm diep/hoog gaat worden en dit zou betekenen dat je kast vrij zwaar is aan de voorzijde of je bed zit dieper in de kast dan de kastdelen ernaast. Denk ook alvast na over het vastzetten aan de muur alvorens je na gaat denken over een achterplaat voor de kast (indien van toepassing).

Hopelijk behulpzaam!
1696528568146.png
 

jorisvh

Post veel
Ik heb ze bekeken, maar je kan ze ook op de bodem van een andere plank leggen en vastschroeven zag ik in mijn eigen ikeakledingkast. zo was ik iets flexibeler met de tussenmaten van mijn corpus en kon ik die gewoon op 50cm houden
idd, als je ze in de zijdes wil vastzetten hang je aan de ikea breedte vast.
als er een reden is om dat niet te volgen kan je ze vast ook bovenop een plank schroeven.
De pax lades zijn uit mijn hoofd ongeveer 50 cm diep.
er zijn er van 50/75/100cm breed x 35/58cm diep.
dat zijn korpus buitenmaten dus de lades zijn iets kleiner.
 

Wytze

Nieuw lid
1 okt 2023
8
2
Amsterdam
Ik ga er even vanuit dat je opzet vergelijkbaar gaat zijn met het plaatje hieronder. Ik denk even hardop, negeer mij gerust als ik de plank mis sla ;).

Hoe zorg je ervoor dat het bed horizontaal eindigt? Zal de scharnier / methode die je in gedachten hebben de hele 'plaat'/voorzijde/onderzijde op de grond leggen? Misschien ook goed om even na te denken of de kantelmethode gaat uitzwenken, dit vind ik lastig uitleggen. Maar als je pivot point aan de voorzijde zit kantelt het bed anders dan aan de achterzijde. Ook handig om speling in gedachten te houden aan de boven (en onder?) zijde.

Hoe diep wil je de kast maken? De pax lades zijn uit mijn hoofd ongeveer 50 cm diep. Ik ga er van uit dat het bed geen 50cm diep/hoog gaat worden en dit zou betekenen dat je kast vrij zwaar is aan de voorzijde of je bed zit dieper in de kast dan de kastdelen ernaast. Denk ook alvast na over het vastzetten aan de muur alvorens je na gaat denken over een achterplaat voor de kast (indien van toepassing).

Hopelijk behulpzaam!
Bekijk bijlage 136040
Dank voor je reactie. Die puzzel van het scharnierpunt was idd een dingetje. maar daar heb ik denk ik wel een goede oplossing voor gevonden. Om de eventuele speling te ondervangen kan het scharnier in de open positie 'uit het scharnierpunt' komen en rust het bed op de extra verstevigde rand van de kast en op 2 draagpunten aan het voeteneind (om bij jouw plaatje te blijven) en in het midden. Dus 3 draagpunten zonder het scharnier zelf te belasten met extra gewicht. En het bed zit idd dieper in de kast (de onderkant van het bed is niet de deur waarachter hij in de kast verdwijnt). En er zijn idd ook lades voor 38cm diepe Pax-kasten.
 

jorisvh

Post veel
hier even de algemene tips die we in PB uitgewisseld hebben op een rijtje zodat anderen die dit draadje in de toekomst doornemen er ook wat aan hebben (alles voor Blum beslag):

ontwerp voor “fouttolerantie” bij assembleren
voorbeeld: als je een rugwand tussen 2 stijlen en 2 regels wil laten passen moet alles perfect zijn.
de rug tussen de zijdes laten passen is geen probleem, die moet enkel even breed zijn als de regels, daar zorgt de opdeelzaag wel voor.
maar als je verbindingen voor de regels in de stijlen al is het maar 0,5mm afwijken, dan heb je een kier of past de rug er niet tussen.
als je de rug tussen de stijlen en achter de regels zet past het altijd.
(dit voorbeeld in de veronderstelling dat de rug niet 8mm plaat in groef is want dat is als hobbyist niet zo evident)

combinatie van (half)voorliggende en inliggende fronten:
tussen een (half)voorliggend front en de stijl moet 1,5mm afstand zijn om de deur te kunnen openen - zie Blum plaatje.
om (half)voorliggende en inliggende fronten in hetzelfde vlak te krijgen, betekent dat:
  • de kruismontageplaatjes voor (half)voorliggend boor je op op 37 van de voorkant en voor inliggend op 37+18+1,5. ik neem gewoon 57, de rest regel ik bij.
  • de stijlen waar de (half)voorliggende fronten komen moeten 18mm +1,5mm naar achter komen tov stijlen van de inliggende fronten. ik neem ze 20mm minder diep en dan regel de scharnieren bij tot de fronten perfect in 1 vlak komen
1696597470689.png

dubbelaanslag (2 halfvoorliggende fronten aan weerszijde van 1 stijl):
de gaten voor standaard kruismontageplaten moeten 11,5mm diep . je kan dus geen 2 gewone montageplaatjes op dezelfde hoogte zetten in een 18mm plaat.
je kan speciale montageplaatjes voor "dubbelaanslag" nemen maar zou ik niet doen want is minder sterk.
1696597572341.png
dus: scharnieren op verschillende hoogte zetten of aan de ene kant kruis en aan de andere kan rechte montageplaatjes gebruiken, die hebben verschillend gatenpatroon.

keuze bevestiging montageplaatjes
als je met een markeermal werkt (enkel aftekenen) en daarna uit de hand boort neem je best geen montageplaatjes met voorgemonteerde euroschroeven. het minste dat de boring afwijkt past het niet. beter gewone schroeven of expando (voorgemonteerde schroeven in een plugje - 5 mm gat nodig)

losse legplanken:
losse legplanken moet je 1mm smaller nemen om ze vlot in-uit te krijgen, zeker als je alles nog gaat lakken

types scharnieren:
er is een verschil tussen zelfsluitend (deur trekt zichzelf dicht dmv veer) en zachtsluitend (deur klapt niet hard tegen de kast dmv demper = blumotion).
scharnieren met blumotion (zachtsluitend) zijn altijd met met veer (zelfsluitend).

zaaglijst
ook al laat je alles op maat zagen, draai de zaaglijst altijd zelf even door bvb cutlistoptimiser.com om een idee te krijgen over het totaal aantal platen en of die efficiënt benut worden.
extreem voorbeeld: als je allemaal delen van 62cm breed uit een plaat van 122cm gaat zagen heb je ~50% verlies en dat zie je dan onmiddellijk.

zaagkanten
probeer, zeker bij MDF, het aantal zichtbare zaagkanten te beperken want dat is allemaal extra werk.

materiaalkeuze MDF vs spaan
om te lakken is MDF met lakdraagfolie een uitstekende keuze. maar het is een erg zwaar en niet bijzonder stijf materiaal.
delen die je in gesloten toestand toch niet ziet kan je beter uit gemelamineerde spaanplaat maken. dan moet je zichtbare zaagkanten wel laten afkanten bvb met ABS maar dat bieden firmas als opmaatzagen.nl waarschijnlijk ook aan. ook voor bodem, bovenzijde, vaste leggers, … zou dat kunnen (enkel voorzijde afkanten dan)
vospaanplaat is lichter en stijver (buigt minder door onder gewicht) en is krasvaster. het is wellicht nog goedkoper ook en je hebt er geen schilderwerk aan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.