Eenhandig blokschaafje

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
Ik zit met de aanschaf van een blokschaafje, weten jullie van het bestaan van een schaafje wat gewoon goed gebruiksklaar is. Dus vlakke zool en een scherpe beitel? Ik heb niet de mogelijkheid om alles na te gaan slijpen (zool vlakken zou natuurlijk kunnen) En dan ook nog enigszins prijsbewust, zeg tot een honderd euro.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
984
Omgeving Eindhoven
Iets boven je budget, maar wel echt een superschaafje, de Veritas small apron plane.
Bovenste op deze pagina. Ik heb ‘m zelf met PM-V11 beitel, en het is mijn meest gebruikte schaafje.
Is uit de doos gewoon scherp en de zool is ook goed afgewerkt. Maar slijpen/wetten moet je bij gebruik toch… Want geen enkel gereedschap werkt prettig als het niet superscherp is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dencom

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.852
904
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Uit de doos scherp win je niet veel mee - je moet een schaafbeitel sowieso geregeld slijpen. Dus die ene eerste slijpbeurt valt daarmee m.i. helemaal weg, en zou dus geen criterium moeten zijn. Vlakke zool uit de doos uiteraard wel.

Dat gezegd hebbende vind ik persoonlijk dat de QuangSheng schaven (zoals Peaktool/Luban, maar worden onder verschillende OEM namen aangeboden) beslist de moeite waard zijn - en betaalbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament en Dencom

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
55
25
Zuid Holland
Ik was een tijdje geleden ook aan het kijken voor iets dergelijks en kwam toen deze tegen:
Ik heb hem nog niet besteld maar binnenkort heb ik weer wat klusjes waar een klein schaafje wel va pas kan komen dus ik lees hier even aandachtig mee. Iemand misschien ervaring met de Dick sponning schaaf?
 
  • Leuk
Waarderingen: Dencom

boobinga

Actieve deelnemer
20 apr 2018
80
20
de verre zuiden
ik heb een luban van de baptist gekocht, is wel goed - wetten maakte het nog beter, maar was redelijk scherp uit de doos al... Klein schaafje, zool was zeker vlak genoeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dencom

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Die Herdim/Dick schaven zijn veel waar voor je geld… even wat tijd besteden aan het afstellen en een beetje geluk met de beitel en je koopt niet veel beters voor het geld.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.248
539
Eanske
ingoogni.nl
Als "nooit" iets schaaft dat breder is dan de schaaf dan kun je ook deze pakken. Toch?

 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
In de praktijk gebruiken de meesten zelden de “rabbet functie”. En die heeft ook als nadeel een wat “grotere“ opening…en persoonlijk vindt ik ‘m ook een stuk minder lekker vasthouden.
 
  • Leuk
Waarderingen: qvans

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.455
543
In de praktijk gebruiken de meesten zelden de “rabbet functie”. En die heeft ook als nadeel een wat “grotere“ opening…en persoonlijk vindt ik ‘m ook een stuk minder lekker vasthouden.
Die ervaring heb ik ook. Zo'n sponningsschaaf is geen vervanger van een normale éénhandschaaf ( blokschaafje). Futselen gaat bijvoorbeeld niet met een sponningsschaaf. En zo zijn er nog wat toepassingen waar je een randje van de zool naast de hoeken van de schaafbeitel wil hebben.

groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.852
904
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik was een tijdje geleden ook aan het kijken voor iets dergelijks en kwam toen deze tegen:
Ik heb hem nog niet besteld maar binnenkort heb ik weer wat klusjes waar een klein schaafje wel va pas kan komen dus ik lees hier even aandachtig mee. Iemand misschien ervaring met de Dick sponning schaaf?
Ook dat is gewoon een QuangSheng. Wij hebben er een staan van Peaktool. WOrdt gebruikt naast de gewone blokschaaf, maar wel alleen voor 'sponningen'. vanwege de open zijkanten is een sponningschaaf (m.i.) wat kwetsbaarder en 'flexibeler' dan een gewone schaaf, en kies ik er voor om ze niet voor gewoon schaafwerk te gebruiken. Verder een prima schaaf - niks mis mee
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.