Een zelfbouw vandikte schuurmachine, is dat wat?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Er zijn nogal wat leuke voorbeelden op het www en YT te vinden van zelfbouwers die een vandikte schuurmachine maken. Er zijn natuurlijk ook de kant en klare, de Jet's en van HBM en recent zag ik een hele mooie bij Baptist, een Laguna. Amerikaans en ik las op ons forum dat een deel bij Harvey gemaakt wordt. Als ik er 1 zou willen kopen is de Laguna wel interessant.
Maar hoeveel schuur ik eigenlijk? Heb ook een vlakvandikte schaaf, een Hammertje uit 2006, een collectie handschaven, elektrische schuurmachines...
Dus ik had de vandikte schuurmachine al weer uit mijn hoofd gezet (de Laguna is voorlopig ook niet leverbaar) en dan kom gisteravond het filmpje van JSK-koubou tegen, een japanner die mooie dingen maakt. Zie maar zijn filmpje over de radiografische klapwiekende vogel. Zijn schuurmachine is zo prachtig van eenvoud...

Ben benieuwd wat jullie er van vinden of ervaring hebben met een zelfgebouwde vandikte schuurmachine.

jaap


 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Die Japanner maakt mooi spul. Hij heeft ook een 6 in 1 machine, waarbij ook een drum sander is inbegrepen. Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat je het zelf in een constant tempo er doorheen moet duwen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Een kritisch punt lijkt me de hoogte regeling. Dat luistert heel nauw. Je moet aan beide zijden exact dezelfde hoogte hebben en in heel kleine stapjes (1/10 mm) kunnen instellen. Het systeem dat hij gebruikt met twee moeren is eenvoudig, maar lijkt me moeilijk nauwkeurig in te stellen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Interessant. Zoiets staat ook op mijn (erg lange) to-do lijst. Maar zoals Superkees ook opmerkt, je moet bij deze handmatig doorvoeren. Een automatisch doorvoersysteem moet ook wel te maken zijn met een losse motor. Maar wat voor "band" word daarvoor gebruikt? Lijkt mij bij profmachines iets van geperforeerd rubber?
En de hoogteverstelling kan je tackelen door, net zoals bij een vandikteschaaf, dmv tandwielen en een ketting dit gelijkmatig te laten lopen.

Dit typende bedenk ik me.. kan je geen goedkope vandikteschaaf ombouwen tot vandikte schuurmachine? Het einige wat je zal moeten veranderen is de schaafrol en de snelheid hiervan. Die zal langzamer moeten.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.024
367
Alphen aan den Rijn
Leuk idee en knap gedaan , maar niet voor mij .
Jelmer , als je het toerental omlaag brengt ben je al een heel eind .
Weet niet hoeveel toeren de schuurrol draait .
Denk dat de verhoudingen wel aardig gelijk lopen tussen de aanvoerrol en de schaaf/schuurrol .
Blijft alles heel en werkend .

Willem
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Ik heb er ook best vaak naar gekeken, er zijn ook wel kits te koop. Uiteindelijk een periode een kleine Jet gehad. Of het werkt ligt aan wat je wil schuren, maar oscillerend heeft in de meeste gevallen toch wel echt de voorkeur. Vooral als je denkt snijplanken te willen schuren. En om oscillerend zelf te maken, dat is weer lastig.

Als je kleine latjes wilt schuren kun je ook een geleider naast je spindelschuurmachine zetten (die vaak oscillerend is) en dan er doorheen duwen. Dat werk goed, met mooi resultaat. Heb daar in het verleden wel eens een filmpje van geplaatst.





IMG_3510.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en Count Chocula

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik heb ook wel eens gekeken naar een van dikte schuurmachine. Maar heb geen ruimte ervoor. Ik zag deze week enkele filmpjes op YouTube waar men een jig voor de draaibank had. Ik had het idee om dezelfde te gaan bouwen. Nu zie ik dat het ook met een spindels huurder zou kunnen. Die zit wel in de verzameling. Even nadenken wat ik er mee wil doen.
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Jelmer , als je het toerental omlaag brengt ben je al een heel eind .
Weet niet hoeveel toeren de schuurrol draait .
Denk dat de verhoudingen wel aardig gelijk lopen tussen de aanvoerrol en de schaaf/schuurrol .
Blijft alles heel en werkend .
Heb het even opgezocht. En de laguna waar Jaap het over had heeft eek toerental van 1400. Een goedkope vandikteschaaf 9000. Dat is dus een behoorlijk verschil. Je zal dan een aparte motor moeten monteren voor de as, want de meeste schaven werken met 1 motor waar de as en doorvoer opzitten. Zet je er dan een andere motor op, verlaag je ook de doorvoersnelheid naar een slakkengang.

Ideeën ideeën :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.