Een werkmeubel voor de kinderen

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.700
1.931
Emmen
bigbeardbuilds.nl
ja, klinkt gemeen, maar we doen hier niet aan kinderarbeid, wees gerust. Mijn drie kleintjes klooien graag aan in de garage, maar mijn werkbanken zijn uiteraard veel te hoog voor ze. Ik wil ze dus voor kerst iets van mezelf geven, iets waar met liefde aan gewerkt is. Ik besloot dus een poging te doen iets te maken zonder metaal of lijm. Dat was nog niet makkelijk!

20201020_194052.jpg

Uit massief douglas balken enkele rechte stukken geschaafd en gezaagd. De voeten heb ik stukken uit gezaagd, vervolgens een sleuf in de poot/staander gemaakt en het geheel op elkaar gehamerd.

20201101_111226 (1).jpg

Een liggertje om de boel bij elkaar te houden.

20201101_130701 (1).jpg


Houten pen verbinding om de boel stevig bij elkaar te trekken.

20201101_132729 (1).jpg

de poten ook gezekerd, maar dan met een handgesneden deuvel (de standaard deuveltjes kwamen natuurlijk niet diep genoeg voor zulke balken).

20201101_180131.jpg

ik zal er geen geheim van maken - zo strak kan ik niet beitelen in zulk rothout, dus dit is freeswerk geweest (dan wel weer uit de losse pols, zonder geleider ;)).

20201101_180147.jpg


Mijn god wat een kloteklus was dit! Slangenboor, forstner bit om het meeste eruit te halen (langs twee kanten, want 13cm dik) en helaas niet perfect recht naar beneden, maar soit.

20201102_164955 (1).jpg

Na de pennen ingezaagd te hebben en nog wat hak en breekwerk hier en daar kreeg ik het blad erop gemept. Daarna wigjes erin geslagen langs de bovenzijde, en geschaafd en geschuurd.

20201103_145357 (1).jpg

nu bezig er een ouderwetsch kleurtje op te smeren. Dit is koopmans perkoleum op basis van lijnolie, in de kleur oud bruin. Zodra droog is het blad aan de beurt.

Er komt nog wat spul op het blad om b.v. de kleine man zijn figuurzaaghouder op te kunnen zetten en een klein bankschroefje, en dan kan het spul goed uitdrogen voor volgende maand, komt het onder de boom te staan voor ze :).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.700
1.931
Emmen
bigbeardbuilds.nl
https://tweakers.net/i/OrZMDES8XuJoulePhu3-Pt8smo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Ftn0lzD2YHPRkskREdfmWID.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/5TD54wRNaAEQ2t4k7-j7ffbZIlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I661SCSZOshSoeVZiVA5VZaS.jpg?f=fotoalbum_large

De Perkoleum staat nu te drogen. Zodra droog komt er nog een bankschroefje op en misschien nog iets verzinnen om wat gereedschap in op te bergen? Zou wel leuk zijn, ik heb nog tijd voor kerst, om er zoiets bij te maken:

https://i.pinimg.com/originals/88/e8/be/88e8be3fe78eb376edea5862e1ee1b58.jpg


Iemand misschien nog een ander leuk idee om gereedschap aan/onder het bankje op te bergen? Geen magneetlat oid, dat past niet in de tijdsgeest.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.802
960
Leeuwarden
Goed werk voor de kinderen! Ik vind de kleur overigens niet te harden:cautious: maar wel leuk zulke projecten voor de kinderen, doet me denken het werkbankje dat Jelle voor zijn zoontje maakte. Goede inspiratie voor de andere vaders en moeders!

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.700
1.931
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Staat het wel een beetje stabiel trouwens? Het oogt redelijk top zwaar namelijk.

Hij is inderdaad een beetje topzwaar, en toen ik het in elkaar begon te bouwen had ik zoiets 'van die poten hadden breder gemogen', maar hij kiepert nou ook weer niet makkelijk om - het is wel stevig. Ik ga de bankschroef evenwel aan de kopse kant monteren zodat ze in de lengte gaan duwen bij het zagen. Bovendien zullen ze de bovenkant mettertijd helemaal aan gort slaan/zagen/boren dus dan is er nog wat vlees om het blad een keer af te schaven :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.