Een voorzichtige nieuwkomer, Ben, stelt zich voor

Ben de Bouwer

Nieuw lid
1 apr 2022
13
8
Oosthem
Hallo beste forumcollega's,

Ik denk dat ik in de komende jaren langzaamaan meer en meer tijd ga steken in het maken van meubels en dergelijke. Daarom leek het mij leuk om tijdig aan te haken bij een aantal mensen die al lichtjaren verder zijn dan mij maar ook dezelfde weg hebben afgelegd, ik hoop uit allerlei projecten veel te kunnen leren maar natuurlijk nog veel meer door het zelf doen. En wie weet kunnen mensen die na mij gaan beginnen ook hun eigen werk herkennen, meevoelen, lachen om mijn fouten maar ook daarvan leren. Mijn doel is niet om iets te bereiken, iets af te hebben. Mijn doel is vooral het genieten van de reis. Als er iets uit mijn handen komt is dat mooi meegenomen.

Ik heb na mijn scheiding 2016 een slooppand gekocht op het Friese platteland. Dat heb ik niet platgegooid, maar (voor 95% in mijn eentje) inwendig volledig en uitwendig gedeeltelijk gedemonteerd en vervangen. Ik had er 10 jaar voor genomen en het lijkt nu na 6 jaar dat ik zowaar nog steeds binnen de tijd én binnen het budget ben. Nog een paar jaar genieten dus. Ik ervaar dat het ideaal is om dit vooral te doen zonder partner: geen vragen wanneer iets klaar is, geen dringende verzoeken om toch eens op te schieten of prioriteiten te verleggen of gewoon maar kant en klaar te kopen in plaats van het langdurige zelfmaaktraject. En, ook niet onbelangrijk, als ik gereedschap nodig heb dan is er geen overleg noodzakelijk.

Na 6 jaar als algemeen inzetbaar beginnend amateurbouwvakker alles te hebben aangepakt wat ook maar enigszins kon heb ik besloten, dat ik geen elektricien wil worden, geen loodgieter, tegelzetter, vloerenlegger, behanger, ramenplaatser, schilder, verwarmingsmonteur. Niets van dat alles. Maar mijn hart gaat wel sneller kloppen van houtbewerking!

Ik heb zowaar al een eerste stuk gemaakt vorig jaar. Een kloostertafel met laden als badkamermeubel. Natuurlijk werd dat een drama uit het oogpunt van een echte houtbewerker maar voor mij was het een fantastische ervaring. Fout na fout werd gemaakt en hersteld, gecompenseerd of onzichtbaar weggewerkt. Wat een geweldige rondreis. Als klap op de vuurpijl: hij is nu naar alle tevredenheid in gebruik. Heb ik er van geleerd? Nou, ik denk dat ik erger ben dan die ezel, maar ik dan gewoon weer opnieuw van mijn foutcorrectiewerk.

Zoals mensen die ook een scheiding achter de rug hebben wel weten, je komt te zitten met een ratjetoe aan meubels. Dat betekent dat je dat allemaal langzaamaan wil gaan vervangen. Zie daar mijn voorland, het maken van de inrichting van mijn huis. Geen tijdsdruk want op een ratjetoe kun je nog prima zitten maar uiteindelijk wil je er wel je eigen meubels voor in de plaats zetten. We gaan het meemaken.

Voor nu, dank voor de initiatiefnemers! Een prachtig forum met mooie mensen en projecten. Ik hoop geregeld met de leden te kunnen communiceren, te lachen en natuurlijk te leren.

Tot schaafs!
Ben
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
Welkom! Je zal hier wat leuke ideeën tegenkomen. Wel indrukwekkend, jouw project van 10 jaar!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.