Na de vele weken noodgedwongen inactiviteit in het atelier, deze week opnieuw gestart met een eerste projectje. Twee nieuwe tafels voor binnenshuis die moeten matchen met een stel stoelen uit teak.
Bouwmateriaal voor de tafels is vuren voor de poten, de rest is Populier. Niet direct een voor de hand ligende houtkeuze
maar een gepast kleurtje gaat daar wel een mouw aan passen.
Beide houtsoorten heb ik voldoende op stock en zijn droog genoeg (13%) om mee aan de slag te gaan.
De verbindingen zijn uitgevoerd met de Domino, maar hiervoor heb ik de grenzen van de machine wat verlegd. Door de machine op maximum oscilleren te zetten kreeg ik de wijdste boring, heb hiervoor de gepaste dominos vervaardigd en klaar was kees. Bij een frees van 10mm kreeg ik zo pennen van 32mm breed inplaats van de standaard 22mm
Dat geeft een heel ander beeld aan de verbinding. De nieuwe dominos heb ik vervaardigd uit, jawel, populier
Bouwtijd van de twee tafels, van ruwe planken tot afwerkte tafels, inclusief kleuren bedraagt wel geteld 12u, mooie eindtijd voor zo een klusje.
Dit weekend nog twee lagen olie erop en de dingen kunnen geplaatst worden.
Het uitgangsmateriaal.

De bredere en iets langere pennen.

Zo ziet dat er uit aan een regel.

Verlijmen in twee fases verloopt heel wat vlotter dan het ding in één opstanding te proberen verlijmen, veel minder geklooi en minder klemmateriaal nodig.

De tweede en laatste verlijmfase, met een (tijdelijke) diagonale schoor ertussen om de boel haaks te laten drogen.

En nummer twee in de klemmen.

Onderstellen drogen, tijd om de tafelbladen te schuren.

Ook wat bladwervels gezaagd, deze maal uit een restje paddoek.

Assembleren.

Maagdelijk blank

En met een kleurtje erop.

Bouwmateriaal voor de tafels is vuren voor de poten, de rest is Populier. Niet direct een voor de hand ligende houtkeuze
Beide houtsoorten heb ik voldoende op stock en zijn droog genoeg (13%) om mee aan de slag te gaan.
De verbindingen zijn uitgevoerd met de Domino, maar hiervoor heb ik de grenzen van de machine wat verlegd. Door de machine op maximum oscilleren te zetten kreeg ik de wijdste boring, heb hiervoor de gepaste dominos vervaardigd en klaar was kees. Bij een frees van 10mm kreeg ik zo pennen van 32mm breed inplaats van de standaard 22mm
Bouwtijd van de twee tafels, van ruwe planken tot afwerkte tafels, inclusief kleuren bedraagt wel geteld 12u, mooie eindtijd voor zo een klusje.
Dit weekend nog twee lagen olie erop en de dingen kunnen geplaatst worden.
Het uitgangsmateriaal.

De bredere en iets langere pennen.

Zo ziet dat er uit aan een regel.

Verlijmen in twee fases verloopt heel wat vlotter dan het ding in één opstanding te proberen verlijmen, veel minder geklooi en minder klemmateriaal nodig.

De tweede en laatste verlijmfase, met een (tijdelijke) diagonale schoor ertussen om de boel haaks te laten drogen.

En nummer twee in de klemmen.

Onderstellen drogen, tijd om de tafelbladen te schuren.

Ook wat bladwervels gezaagd, deze maal uit een restje paddoek.

Assembleren.

Maagdelijk blank

En met een kleurtje erop.