Een soort Dremel Fortiflex Multitool voor kwart inch

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.402
220
Gem. Winsum (Groningen)
Ik zoek al lang een “veredelde Dremel”, Daarmee bedoel ik een betrouwbaar degelijk stuk gereedschap met net wat meer vermogen en een spantang tot een kwart inch. Ik dacht vorig jaar in de Makita DGD800Z. (eigenlijk een soort van rechte slijper) iets gevonden te hebben en kocht die. Het is – voor zijn geld -misschien een goed apparaat, maar voor mij te fors, te zwaar en een onprettige handligging.

Ik ging nog eens bij het programma van Dremel kijken en zag de 9100-21 Fortiflex Multitool –met een vermogen van 300 W. Dat is mooi, ware het niet dat deze Multitool tot slechts 4 mm freesjes accepteert. Ik wil tot een kwart inch.

Is er buiten het Dremelprogramma een passende spantang op de markt die freesjes tot een kwart inch accepteert?. En zijn er op Dremel passende flex-assen met een spantang tot een kwart inch? Ik heb ze niet kunnen vinden.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.876
3.478
Met wat jij wil, kom je weer bij pferd of suhner uit. Maar die maken weer geen hobby spul. Dus de prijs zal je minder bevallen. De oude suhners komen nog geregeld langs op marktplaats, maar kosten ook over het algemeen vanaf zo'n 3 a 400 euro. En hoewel onderdelen verkrijgbaar zijn,, is de prijs ook daar van stevig.

• Leuk
Waarderingen: klaas0639

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.876
3.478
Bij een grotere opname, heb je meer vermogen nodig. Dus ook een zwaardere flexibele as en een groter handstuk. Wat wil je precies gaan doen? Waarom 1/4 inch opname? Hier is een 6mm opname het meest gangbaar en dus zijn de meeste gereedschapjes met een 6 mm as.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.876
3.478
Er zijn voor de foredom hangmotoren ook handstukken met een boorkop van 6mm met een sleutel. Die passen ook op goedkopere hangmotoren, zoals van HBM. Maar of je daar blij van gaat worden, hangt af van waar je de machine voor wil gebruiken.

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.402
220
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ben met mijn zoektocht naar een “betere Dremel “al een poos bezig (zwalkend zoals jullie al konden merken). De wens zo’n machientje te hebben is er altijd maar de echte behoefte doet zich slechts incidenteel voor. Bijv. bij het kozijnen repareren (maar dat kan ook met mijn Ferm Multicut of met de handbeitel) of bij het maken van een zitting voor een krukje in de vorm van een ouderwetse landbouwwerktuigzitting (maar dat kan ook met handgutsen) of moeilijk bereikbare roest en oude verf verwijderen bij de restauratie van oude machines of....; het moet vooral een prettig hanteerbaar functioneel stuk gereedschap zijn. De toepassing zal zich dan vanzelf uitbreiden.

Door jullie hernieuwde input heb ik mijn zoekgebied wat veranderd. Ik had altijd bij voorbaat pneumatische gereedschap uitgesloten vanwege het irritante lawaai van een compressor. Maar omdat enkelen van jullie het noemden keek er nu toch eens naar. Die pneumatische dingetjes zijn wel lekker klein. Misschien toch een optie? (denk ik nu)

Of - zoals oa Chevy66 noemde - een (hang)motor met flex as. Misschien moet ik er wat meer geld aan besteden, bijv een Kress hangmotor met flex as zoals Baptist in zijn programma heeft. Het voordeel van Baptist is dat ik er sowieso graag weer eens ga kijken.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.876
3.478
Voor het werk wat je noemt, zou ik gewoon een stiftslijper kopen. Om met een pneumatische stiftslijper een beetje door te kunnen werken, heb je een grote compressor nodig. De meeste roterende luchtgereedschappen gebruiken zo maar 500 liter/min.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.876
3.478
makita gd0600 is redelijk betaalbaar en met een hand te bedienen. De suhner usc 9 r is maar iets van 65mm. Maar die doet weer pijn in de beurs.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.876
3.478
De striffler kost al 400 euro en die is met de batavieren de rijn komen afzakken. De suhner zal nog wel meer moeten kosten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.