Een simpel tafeltje

WR1944

Oud hout
Ben je net lekker bezig met de Kerststerren en heb je net een schuurmachientje ingeslagen om te assisteren met dat project komt de lady of the house met een verzoek. Kan je een klein tafeltje maken voor de laundry room om de wasmand op te zetten. Bij het laden van de wasmachine of het ontladen van de droger zou dat wel handig zijn. Dus je pakt je rolmaat, meet een wasmand op, kijkt wat een mooie middenweg is tussen de beschikbare ruimte en de benodigde ruimte en koopt het benodigde hout.

De afmetingen worden: breed 700, diep 350 en hoog 800. Ik maak het in selecta pine (van New Zealand), poten 2x2 (ca 40x40 mm) en de rest in 19 mm dik.Omdat het erg basic is heb ik er weinig foto's van genomen.

PC100011q.jpg
De poten zijn op de hoeken voorzien van kwart rond groeven. Eigenlijk te mooi voor de laundry room maar ik wilde het effect uitproberen. De gaten voor de domino's staan vrij dicht op de hoek. De domino's hebben dan ook een einde op 45 graden.

PC100012q.jpg
De zijkanten tussen de poten (er moet een Nederlandse naam voor zijn maar met al dat Engels is die me ontschoten).

PC100013q.jpg
De einden van de domino's worden afgeschuind met een hulpstup op de zaagtafel.
PC100014q.jpg
Het tafelblad is samengesteld uit 3 stukken van 140 breed en met 4 domino's van 6 mm per naad samen gelijmd. Aan de bovenkant heb ik een speciale tafelrand-afronding toegepast en een kwartronde aan de onderkant.

PC110015q.jpg
Omdat m'n hofleverancier geen tafelbladbevestigers op voorraad had en ik geen zin had om in de sneeuw andere zaken te gaan afstruinen heb ik ze zelf maar gemaakt. Zes stukjes alu hoeklijn met een gat plus een slobgat. Eerst een late lunch en dan gaan we lijmen.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Dan gaat het zeker om typisch Amerikaanse bovenladers?

Onze wasmachine is inderdaad een bovenlader van een wat oudere jaargang. De Amerikaanse industrie is erg in zichzelf gekeerd. Door de import vanuit het buitenland heeft de modale Amerikaan gezien dat er andere landen zijn waar men wel moderniseert waar Amerika stil stond. Dat kostte bijvoorbeeld de Amerikaanse autoindustrie bijna de kop. Jarenlang werd er per jaar alleen een nieuw model uitgebracht voor zover het de buitenkant betrof maar onder de motorkap zat nog steeds zo'n dikke benzineslurper. Met de benzineprijzen op een (voor Amerika) schrikbarende hoogte komen er nu wel compact cars en wordt zuinigheid als een goede reclame gezien.
Ook de wasmachines zijn sinds de jaren 60 nauwelijks verbeterd. Een wasmachine wordt op de warm- en koudwaterleiding aangesloten want ze hebben geen eigen verwarming. Geleidelijk aan zie je wel frontloaders komen die vaak als Europees model worden aangeduid. Ook omdat men meer en meer een droger op een wasmachine wil stapelen worden de frontloaders populairder.
De zegeningen van het kapitalisme hebben er ook voor gezorgd dat er buiten de stadskernen overal nog de utility poles staan. Om de 40 m staat dan zo'n paal, in elke straat waar zich woonhuizen bevinden. Begraven is te duur vind men maar in nieuwbouw wijken is men er toch aan begonnen. Toen ik pas in Amerika kwam moest ik erg aan het gezicht wennen. Het deed me aan landelijk Frankrijk denken maar nu is het een normaal deel van het landschap voor me geworden.

De afmetingen van het tafeltje staan niet in relatie tot de wasmachine maar werden door de beschikbare ruimte gedicteerd en de afmeting van de wasmand.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ben met je eens dat een bovenlader er ouderwets uitziet, maar toch denk ik regelmatig terug aan mijn oude AEG lavamat.
De trommel is aan twee kanten gelagerd, wat een hoop technische trucen uitspaart omdat ding dreunvrij te laten draaien.
De trommel kon je er ook makkelijk uitpakken om de kuip even lekker uit te soppen, nadat de overalls gewassen waren alvorens de fijne was er weer ingaat.
Nu moeten we voor jan met de korte achternaam een sodawas draaien met ouwe handoeken.
Oke de lavamat had wel een eigen verwarming.
Helaas helaas hebben de huidige bovenladers ook een aan een zijde loshangende trommel, dus kan je net zo goed een voorlader nemen. Anders hadden we bewust weer een bovenlader gekozen.

Maar goed het ging om het tafeltje, en dat ziet er netjes uit! Ergo, als je ooit een voorlader koopt, dan is het tafeltje modern genoeg om te behouden!:D
 

WR1944

Oud hout
Vandaag heb ik de laatste hand gelegd aan het tafeltje. De laundry room werd in vroeger jaren gebruikt als derde badkamer. Er was een douchecabine, een wasbak en een toilet aanwezig. Omdat dit gerief zeker 20 jaar niet meer gebruikt was zou je eerder achter een boom gaan zitten dan je behoefte hier doen. De wasbak blijft wel in gebruik wat dat is altijd handig in een werkplaats. Het toilet en het reservoir heb ik net verwijderd. Dat het oud was kon je wel zien aan de hoeveelheid koper en messing dat in de pijpen en overige attributen verwerkt was. De afvoer heb ik tijdelijk afgesloten met een lege yoghurtbeker die ik bewaar voor opslag van klein spul. Nu moet ik nog de leiding naar het verwijderde reservoir afdoppen en dan is er weer een klus geklaard. Moeder de vrouw heeft er weer een stukje comfort bij gekregen.

PC110016q.jpg
De zaak staat in de klemmen. Onder aan de poten heb ik met afstandhouders en een klemband de poten evenwijdig aan de bovenkant gemaakt.

PC120017q.jpg
Via aluminium hoekstukjes is het blad aan de regels geschroefd.

PC120018q.jpg
De onderkanten van de poten zijn beslagen met nylon doppen (meubelglijders) die uit Holland zijn mee verhuisd. De tafel is klaar voor gebruik.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Handig he die spullen die je uit Nederland steeds weer tegen komt.
Laats zat ik nog even een reklamefolder van de plusmarkt te lezen. ( buurmeisje werkt daar en had stapels van de overgebleven krantjes gegeven want ze geven niet af)

Ik zie dat jij zelfs een grootverpakking LU-koekjes mee had ;)

Had ik trouwens al gemeld dat het een leuk tafeltje is?
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Leuk tafeltje! Het is elke keer weer een genoegen om de uitleg, maar vooral de verhalen er omheen te mogen lezen.
Bedankt weer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.