Een project voor de komende periode: bureautje en roomdivider in essen...(1)

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
In dit deel van het forum zit ik wel vaak (mee) te lezen - en soms ook te genieten van de projecten die dan voorbij komen - maar zelf heb ik hier nog nooit iets gepost:unsure:....
Daar gaan we op de valreep van dit jaar maar eens verandering in brengen;). Onze jongste zoon gaat het ouderlijk huis verlaten en komt in een woonvoorziening te wonen waar hij een prachtige kamer krijgt. In die kamer zit een complete natte cel, een klein keukenblokje en een grote vaste kast. Dat houdt in dat je eigenlijk nog een standaard bed zonder al te veel problemen kwijt kunt. De rest wordt puzzelen:eek:.....Met standaard maten van meubilair kan je dus (bijna) niet meer uit de voeten, dat wordt dus maatwerk. En om het qua energiestromen allemaal nog optimaal te krijgen (fengshui) komen er nog wat extra eisen op tafel, zoals materiaalkeuze, kleur, vorm , plaats en grootte. Kortom: uitdagingen genoeg.
Na wat meetwerk is er uit gekomen dat er een bureautje en een roomdivider in de kamer moeten komen. Om het allemaal niet te massief te laten worden, gebruik ik een lichte kleur hout en ga ik Scandinavisch (qua design). De afwerking doen we als alles klaar is met Skyllit, om het hout zoveel mogelijk z'n natuurlijke uitstraling te laten houden. Ik zal ook een 2e draadje maken in Houtdraaiers werkstukken, over het maken van de pootjes, poten, kolommen en de spijlen - want die worden allemaal gedraaid:cool:.
Even een plaatje voor het idee van de roomdivider:
sav-kse-olger-kast-beuken.jpg
Dit is een afbeelding van een kast, die gewoon te koop is. Had deze in de kamer gepast, dan waren we vlug klaar geweest. Het idee van de constructie sprak me wel aan. Ik ga dus iets maken wat hier ongeveer op lijkt: korter, lager, met een andere planken opbouw en in een ander materiaal. De hier afgebeelde versie is uitgevoerd in beukenhout. Ik ga hem uitvoeren in essen. Het bureautje dat er naast komt te staan, zal in dezelfde stijl worden uitgevoerd.
Ik ben 'old-school' qua tekenwerk: ik ben m'n werkzame leven begonnen achter 'de plank' met potlood en gummetje, schaalstok en geodriehoeken😇. Dit werkt voor mij nog steeds het gemakkelijkst en snelst. Ik heb verwoede pogingen gedaan om me Sketchup eigen te maken, maar dat is tot nog toe niet succesvol gebleken. Dit project heb ik dus ook gewoon aan de keukentafel op een groot vel papier uitgewerkt.

De keuze voor essen:
Mijn eerste gedachte was om deze meubeltjes uit te voeren in eiken. Afgewerkt met Skyllit blijft dat mooi licht van kleur, leek me wel mooi. Tot ik de markt op ging voor een partijtje droog eiken. Dat ging het budget aardig te boven. Toen vond ik een mooie partij essen op MP, maar die was nog te vers en dus te nat. Wel een mooie prijs, maar meteen het besef dat ik dan nog even moest wachten tot het droog genoeg zou zijn (dank medeforummers voor de input).
Afgelopen vrijdag dan naar de mooie houthandel in Arnhem gereden voor een partij droog essen:
IMG_0589.jpg
De prijs viel niet tegen. Essen is een van de houtsoorten die niet (veel) in prijs zijn gestegen:).
De afgelopen jaren ben ik meer met houtdraaien bezig geweest dan met meubels maken of andere projecten. Een indeling maken op het ruwhout, uitgaande van de zaaglijst, was wel even puzzelen, maar goed: we zijn er uit gekomen met deze stapel als resultaat.
En dan? Indelen/opdelen/vlakken/schulpen/calibreren/etc. etc. het komt allemaal weer terug:geek:. Een paar foto's met het resultaat van de noeste arbeid dit weekende: opgedeeld....
IMG_0590.jpg
aan 1 zijde gevlakt....
IMG_0598.jpg
IMG_0595.jpg
De segmentjes voor o.a. de kolommen. Ik geloof dat het tijd wordt om het zaagblad van m'n afkortzaag eens te laten slijpen:unsure:
IMG_0596.jpg
En de segmenten voor de pootjes van het bureautje. De segmenten voor de spijlen liggen achter de cameraman. alles aan een kant gevlakt, zodat we die straks kunnen lijmen.
Wordt vervolgd...
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik geloof dat het tijd wordt om het zaagblad van m'n afkortzaag eens te laten slijpen
is mogelijk
kan je met de zaagtanden nog krassen in je nagels maken ?
schroeien krijg je ook wanneer het zaagblad te traag door het hout gaat, of er tegen blijft staan op het einde van de zaagbeurt
hout na het doorzagen snel wegtrekken?
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
is mogelijk
kan je met de zaagtanden nog krassen in je nagels maken ?
schroeien krijg je ook wanneer het zaagblad te traag door het hout gaat, of er tegen blijft staan op het einde van de zaagbeurt
hout na het doorzagen snel wegtrekken?
Ja, dat lukt nog: krasjes in de nagel. Ik denk dat er hier en daar ook wel wat spanning in het hout zat bij het afkorten, 't was immers nog ruw. Dus hier en daar krom, beetje geschoteld, scheluw. Ik ga het zaagblad eerst eens schoonmaken zoals door Chevvy66 voorgesteld (kan nooit kwaad). Zal dan eens opletten bij het op maat afkorten hoe dat gaat. De zaagvlakken waren zonder uitzondering wel mooi glad.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken. Houd ons maar op de hoogte met veel fotos ;)
Vooruit dan maar:giggle:....
Vanavond even wat zaken in de lijm gezet, want daar hoef ik niet veel aan af te werken voordat ik ga draaien:
IMG_0599.jpg
Hoe zat dat ook alweer met lijmklemmen? owjah.....je hebt er nooit genoeg. Slim verdelen is dus het devies.
IMG_0600.jpg
Dit worden straks de 4 poten van het bureautje. Dat er aan 1 kant een deels schuine kant aan zit heb ik geen last van: ik moet eerst naar rond en dan nog taps. Zie je straks niets meer van in het uiteindelijke product.
IMG_0601.jpg
En hier komen straks de spijlen uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Even een zijsprongetje naar het zaagblad van de afkortzaag. Vanmorgen gecontroleerd: het zaagblad is nagenoeg schoon en de tandjes zijn nog scherp (krasjes in m'n nagel gemaakt). Bij het schoonzagen van de koppen van de gelijmde blokken geen brandsporen meer te zien. Bij het afkorten dus wel wat last van spanning in het hout gehad.

Nadat ik vandaag een paar uur achter de draaibank had gestaan, ben ik verder gegaan met de planken voor de roomdivider. Van breedte en van dikte geschaafd.
Hier nog strak in 't gelid....
IMG_0607.jpg
En hier de eerste planken samengesteld.

IMG_0606.jpg
Op de kop van 1 van de planken even een proefboring gedaan met de Domino. Hier valt straks toch een paar cm van af als ik ze op maat ga zagen.
IMG_0610.jpg
En hier nummer 2 in de klemmen. De plank op de 1e foto is wat dikker (32 mm): dit is de basisplaat die op 4 pootjes komt te staan en waar de 2 kolommen op komen te staan. Deze twee planken ga ik in de komende dagen verder afwerken. Combinatie van machinaal en het betere handwerk😇.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Goed, de temperatuur buiten is gelukkig wat hoger deze dagen. Ik heb vanmorgen vroeg nog wat balkjes samengelijmd die ik straks nodig heb voor de rondhouten voor de twee kolommen (waar de planken op rusten). Vanmiddag ben ik met een workout bezig geweest😓....zo leer je weer dat je zelfs spieren hebt op plaatsen die je anders niet voelt:unsure:.
De basisplank voor de roomdivider, moest aan de onderzijde qua dikte nog wat gecorrigeerd worden. En rondom wilde ik hem wat verjongen: dat heb ik dus met m'n vertrouwde Stanley no.5 gedaan. Eerst met de decoupeerzaag op maat gezaagd met de afrondingen op de hoekenIMG_0626.jpg
Lekker scherp beiteltje en een beetje kaarsvet op de zool...en gaan!
IMG_0627.jpg
Mooie tekening heeft dat essen toch:love:....
En dan aftekenen van de gaten voor de pootjes en de 2 kolommen en boren...
IMG_0629.jpg
En dan meteen een eerste schuurbeurt geven met korrel 80. Dit is de boven zijde van de basisplank. De 4 gaten aan de buitenzijde zijn de gaten voor de pootjes. Deze zijn onder een hoek van 80 graden naar buiten gericht, vanuit het hart van de twee gaten voor de kolommen. Dat heb ik met een boormal gedaan die ik uit een blok vuren heb gemaakt.
Voordat ik die ga afwerken met de Skyllt, wordt hij nog helemaal met 150 geschuurd (net als de pootjes en de kolommen). Het verjongen is subtiel gedaan. Deze plank is 32 mm dik. Rondom heb ik hem over een diepte van ca. 60 mm verjongd naar 22 mm. Nog 4 planken te gaan:eek:.....maar die zijn gelukkig wat smaller en dunner (en daar hoeven maar 2 gaten in).
Ik hoop dat als de pootjes er straks onder staan het geen dronkenmannetje is (dus dat de pootjes netjes symmetrisch staan). Maar goed: dat gaan we zien bij het samenstelleno_O.

edit: een paar typfoutjes er uit gehaald.
 
Laatst bewerkt:

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Vandaag een volgende plank voor de roomdivider dominootjes ingefreesd en gelijmd. Ik kan er 1 tegelijk doen in verband met de beschikbaarheid van grote lijmklemmen. Meer tegelijk beperkt ook meteen m'n bewegingsruimte in de werkplaats. In 't archief vond ik nog een oude Skill elektrische schaaf, ooit van m'n schoonvader geweest. Daar heb ik vandaag de verjonging rondom mee geschaafd aan de eerste bovenplank. Dat scheelde me een hoop werk en tijd (en spierpijn;)). De afwerking heb ik dan wel met de handschaaf gedaan natuurlijk. Ook meteen grof voor geschuurd. Even geen foto's van gemaakt, want zoveel was er niet aan te zien. Als de andere 3 ook zijn gedaan maak ik daar wel weer even een foto van.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
De laatste update van dit jaar. Ik ben blij dat we 2021 achter ons kunnen laten en ben benieuwd wat 2022 ons brengen zal:unsure:. Zowel zakelijk als privé was 2021 niet zo'n leuk jaar, dus richten we de blik vol goede moed op de toekomst.
Vandaag nog even een paar stappen gezet:
IMG_0638.jpg
Dat was 1....
IMG_0639.jpg
En dat was 2. Vanmorgen eerst de laatste 2 bovenplanken van de roomdivider samengesteld. Met deze buitentemperaturen gaat lijmen gelukkig gewoon zoals je verwacht. Na een paar uur uit de klemmen gehaald.
IMG_0643.jpg
En dan ga ik hier het nieuwe jaar mee verder: dus op maat zagen met de ronde hoeken er in, aan de randen verjongen en dan grof voor-schuren.
Ik heb, terwijl de lijm voor deze planken stond uit te harden, het laatste draaiwerk aan de twee kolommen gedaan. Ook de 4 pootjes voor-geschuurd. Tijd voor een droge passing:eek:....we willen immers weten of de theorie in lijn is met de praktijk....
IMG_0641.jpg
Leek me ook wel leuk om daarmee het jaar af te sluiten:)....
IMG_0640.jpg
Lijkt er niet slecht uit te zien, zo. Even aan de onderzijde de pootjes controleren...
IMG_0642.jpg
Ziet er ook niet slecht uit. De zichtbare kiertjes vallen dankzij de schuine ring nu tegen de onderkant van het onderblad aan. Ik zal daar waar nodig nog wat kleine correcties op die schuine ringen maken om ze nog wat strakker te laten aansluiten. De pennen die nu aan de bovenkant uit het blad steken, zaag ik na het lijmen af. Dan kan ik dit blad fijn afschuren. Ik wens u allen een bijzonder goed 2022 in een goede gezondheid!
Wordt (volgend jaar;)) vervolgd....
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
De roomdivider is zover klaar dat deze in de lak kan/kon....gisteren heb ik de basisplank afgemonteerd: de pootjes er onder gelijmd, de uitstekende kopjes aan de bovenzijde afgezaagd en het bovenvlak geschuurd en de 1e twee plankdragers ingelijmd. Ook hier de uitstekende kopjes aan de onderzijde nu, afgezaagd en geschuurd. Vandaag de laatste 2 planken gemaakt, grof voorgeschuurd en fijn nageschuurd. En toen het geheel gemonteerd.Bekijk bijlage 112556
Met alle 4 de voetjes tegelijk de grond raken is altijd wel een uitdaging. Voor mij dan....
Rechts voor even een klein houten schijfje er onder zodat ie stabiel staat (voor de foto).
IMG_0645.jpg
Vanaf de andere kant. En...
IMG_0646.jpg
Portret;). Het geheel is geschuurd tot korrel 150, daarna met een vochtige doek afgenomen te toen na drogen opnieuw met korrel 150 geschuurd. Nu zijn de onderdelen klaar voor het aflakken met Skylt. De 2e plank van onder en alles wat er boven zit is los gestapeld en kan dus zo weer uit elkaar voor transport. Zo is het geheel door 1 persoon te mannen en kan het met een niet al te grote auto vervoerd worden. Nu staat er nog een stapeltje hout in de garage....daar moet het bureautje nog uit geboren worden. Dat wordt dus het vervolg...
IMG_0647.jpg
De pootjes heb ik niet met wiggen vastgezet. De passing gat/pootje was nogal strak en de pootjes zijn over de volle plankdikte (32 mm) gelijmd: meer dan sterk genoeg😇 voor het beoogde doel.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Mooi gemaakt weer! Ik ben vooral onder de indruk van het tempo, mijn projectjes van dit formaat duren enkele maanden, bij jou dagen 😅
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Nou Martijn.....😇.....Dat het zo snel lijkt te gaan komt omdat ik de afgelopen week vrij was en er dus elke dag aan heb kunnen werken. Nu ligt het tempo er weer uit hoor, omdat ik nu weer op de weekenden en avonden ben aangewezen. Maar ja, op dit project zit een deadline. En dat motiveert ook om door te gaan.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Zo. Vandaag en gisteren dan maar een slinger gegeven aan het bureautje...
Gisteren eerst de planken op breedte en dikte geschaafd. Daarna met de domino's het blad deels in elkaar gelijmd.
IMG_0650.jpg
Aangezien het blad een asymmetrische vorm krijgt, moet er aan de rechterzijde nog een stukje aan...
IMG_0651.jpg
Die komen dan hier uit. Ook met domino's tegen het blad aangezet en gelijmd. Een paar uur laten drogen in de klemmen. En toen de vorm er in gezaagd....
IMG_0652.jpg
Met passen en meten.....Dit is de onderkant van het blad. Daar heb ik de positie van de poten op afgetekend. En toen moest ik natuurlijk even controleren of de rondhouten die ik voor de spijlen ga gebruiken lang genoeg waren. Dat zijn ze..
Ik ben nu bezig om een freesmal te maken voor de flens die bovenop de poten zit. Is nog wel een dingetje om die en goed op maat en netjes rond te krijgen.
Als die er dan ingefreesd zijn, kan ik het blad aan de onderzijde verjongen. Morgen ga ik de beide nieuwe spookschaafjes eens slijpen met het nieuwe slijphulpmiddeltje en dan gaan die beiden op dit stuk hout worden losgelaten:cool:. Eens kijken......
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Een freesmal maken, die netjes rond is.....zowel voor de montageflens van de poten, als dat bovenste stompje poot....wel een uitdaging....
Gisteren eerst met figuurzaag en vijl/rasp aan de gang gegaan....met bedroevend resultaat😭. Ik had wat reststukken populieren multiplex die ik voor dit soort mallen wilde gebruiken.....maar ja. Een nogal zacht materiaal, dus tijdens het rond afwerken van de gaten ga je dan al vlug te ver en zijn de gaten te groot😒. Dus....
Gisteren avond tijdens het biertje bedacht ik me: waarom deze sjablonen niet op de draaibank uitgedraaid:geek:? Dan weet ik 100% zeker dat ze rond zijn.
Zo gezegd, zo gedaan: vanmorgen een plaatje opgespannen en de twee gaten er in gedraaid: perfect rond en goed op maat: "misschief accomplished;)".
M'n sjabloon was 12 mm dik. en toen bleek dat ik met de frees niet diep genoeg zou kunnen komen voor de 40 mm gaten.....Roeien met de riemen die je hebt is dan het devies: Dan maar uit de hand boren met een forstner boor en bidden dat die gaten netjes in het lood staan:unsure:. Enfin...
IMG_0653.jpg
Na enige noeste arbeid is dit dan een tussenstand. De poten er even los ingezet. Nu eerst het blad verder afwerken met de verjonging langs de rand.
IMG_0654.jpg
De flens steekt ongeveer een 2 mm onder het blad uit. Dit was zo gepland. Op de rand van het blad afgetekend waar de verjonging moet komen.
IMG_0655.jpg
en dit is dan het uitgangspunt voor het vervolg. Aan de holle rechterzijde heb ik de eerste halen met de spookschaaf al gemaakt. De andere drie zijden zijn ondertussen al geschaafd (geen foto meer van gemaakt vandaag).
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Zo, het einde komt in zicht. Na vandaag ben ik zover dat ik alleen de ronde onderdelen nog met een vochtige doek moet afnemen en opnieuw ga schuren, ter voorbereiding van het aflakken. Alle vlakke delen hebben die behandeling al gehad.
IMG_0661.jpg
Gisteren op de keukenvloer (want goed vlak en schoon) het pootstel met de korte en de lange spijl samengesteld. Hier de korte....
IMG_0662.jpg
En hier de lange. In de rechter poot zie je het gat voor de dwarsverbinding: die blijft los, i.v.m. de montage en transport. De pennen van de spijlen passen strak in de gaten in de poten. En de elk van de poten worden straks op de flens aan de bovenzijde met 4 messing verzonken kopschroeven aan het blad vast gezet.
IMG_0663.jpg
Onder het bureaublad moest nog een klein plankje komen voor de mediabox/router, want die willen we niet in het zicht hebben. Ik had nog een reststuk uit het bureaublad gezaagd. Daar een rechthoekig plankje van gemaakt en deze op de lintzaag op 20 mm dikte herzaagd (het bureaublad is 35 mm dik, vond ik voor zo'n klein plateautje niet nodig:). Met de hand schoongeschaafd en aan 3 zijden verjongd, om in de stijl van de rest te blijven.
IMG_0668.jpg
De houtdraaier in mij vond dat er een handtekening op het meubeltje moest....dat heb ik hier dus op de onderzijde van het mediabox plateautje discreet aangebracht:sneaky:.
IMG_0669.jpg
Onderstel in elkaar. Op de twee deuvelgaatjes in de linker spijl wordt het plateautje straks vast gezet...na het lakken.
IMG_0664.jpg
En zo zit ie droog in elkaar....
IMG_0665.jpg
van voren...
IMG_0667.jpg
Ik ben niet ontevreden😇.
Is het resultaat perfect? Nee. Maar die dingen die niet helemaal goed zijn, zijn alleen voor mij zichtbaar want ik weet precies waar de onvolkomenheden zitten. Nu de diverse onderdelen nog nat maken en naschuren en dan aflakken.
Dan kunnen de room divider en het bureautje naar de woonvoorziening en is de inrichting weer een stuk verder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.